“Drukwerk moet op een correcte manier gepositioneerd worden”
Dirk Salens, CEO van Igepa Belux, focust op toegevoegde waarde
Bij de groothandel Igepa Belux blikken ze tevreden terug op het jaar 2024. Dankzij de sterk gediversifieerde activiteiten kon er in de meeste markten groei opgetekend worden, al had de verpakkingsmarkt het moeilijk. De prioriteit voor de komende jaren is volgens Dirk Salens, behoud van de mature markten, meer diversificatie en extra dienstverlening. “Meer diversificatie: niet door nieuwe markten op te zoeken maar door de bestaande groeimarkten te rentabiliseren.”

Hoe kijkt u terug op 2024?
DIRK SALENS: “De grafische en de kantoormarkt hebben het in 2024 redelijk goed gedaan. Ook door de verkiezingen, dat speelt altijd mee. We zijn erin geslaagd om de volumes en de rendabiliteit vrij goed te houden. Het zijn mature markten, maar qua cashflow zeer belangrijk, die gaan we nooit afstoten. In visuele communicatie zagen we een mooie groei. We zien ook meer en meer grafische klanten die in de sector actief worden. Packaging heeft het moeilijk gehad, die producten zijn zeer conjunctuurgebonden. Om extra groei in de verpakkingsbranche te creëren, hebben we geïnvesteerd in onze verkoopploeg in plaats van overnames te doen. In de bouwmarkt hebben we een mooie groei gerealiseerd in moeilijke omstandigheden. Hier zien we veel opportuniteiten op langere termijn."
Welke marktdynamiek verwacht u dit jaar?
SALENS: “We gaan uit van een volumedaling in de papier- en grafische markt. Onze leveranciers calculeren ook volumedalingen in. Prijspolitiek wordt voor mij zeer belangrijk in 2025. Ik zie niet in hoe de papierproducenten gaan standhouden met dalende prijzen en een lage bezettingsgraad. Zij gaan er alles aan doen om financieel leefbaar te blijven. Ook wij moeten competitief en rendabel blijven. Er is ook aanbod vanuit Azië. We kunnen daar morgen papier kopen, maar we doen dat niet. Ik heb liever stabiele leveranciers dan opportunistische aankopen. Ook duurzaamheid speelt mee, we proberen onze Europese maakindustrie te ondersteunen. Uiteraard mogen we niet naïef zijn in deze turbulente tijden."
Hoe ziet u de toekomst van drukwerk in tijden van AI?
SALENS: “Drukwerk moet op een correcte manier gepositioneerd worden, niet als een wegwerpproduct. Ik zie drukwerk evolueren naar een meer nichegericht product met veel toegevoegde waarde qua communicatie-impact. Dat is zeer belangrijk, je moet het dan ook aan de juiste prijs verkopen. De keuze van het businessmodel en de toepassing ervan zijn cruciaal.”
