Diepvries aardappelproducten

De ideale frietstrategie plaatst onze nationale trots centraal

Kwaliteit, variatie en beleving garanderen grotere marges

Chef’s Specials skin-on van Farm Frites
Verrassen kan o.a. met deze knapperige Chef’s Specials skin-on van Farm Frites

De klassieke kwaliteitsfriet blijft topfavoriet, terwijl varianten met schil, een aparte snit of een krokant kruidenjasje perfect aansluiten bij actuele trends als snacking en sharing. Met enkele eenvoudige ingrepen transformeert de budgetvriendelijke friet in een premium bijgerecht, een originele borrelsnack of een schotel om te delen met vrienden. Experimenteer met smaakvolle toppings en creatieve dips, of zet een proeverij van verschillende frietsoorten op het menu. Een opvallende Instagramwaardige presentatie versterkt daarbij de beleving en trekt nieuwe doelgroepen aan.

Focus op kwaliteit en herkomst

Keuze aardappel is cruciaal

De perfecte friet begint bij de juiste aardappel. Een variëteit met het ideale zetmeel- en vochtgehalte zorgt voor een optimale krokantheid en een mooie goudgele kleur. De keuze van de aardappel bepaalt niet alleen de smaak en de bakkwaliteit, maar ook de consistentie en het uiteindelijke rendement.

Enkel de beste aardappelen worden geselecteerd voor de frietproductie: ze hebben de juiste lengte en bakken egaal af.

De reststroom wordt verwerkt in andere aardappelproducten.

Aardappelen GRS
Enkel de beste aardappelen worden verwerkt tot friet (GRS)

Duurzaamheid staat voorop

Lokale en duurzaam geteelde aardappelen bieden daarbij tal van extra voordelen: ze garanderen versheid, verlagen transportkosten en CO2-uitstoot. Samenwerking met lokale telers creëert bovendien exclusiviteit en versterkt de band met de gemeenschap.

Onze Belgische landbouwers zetten sterk in op een duurzame teelt. Ze springen voorzichtig om met gewasbemesting in lage doses en passen mechanische onkruidbestrijding toe. De teelt wordt nauwkeurig gecontroleerd met moderne technieken zoals drones.

De nauwe band tussen de landbouwsector en het welzijn van zowel producenten als consumenten zorgt ervoor dat inzetten op duurzaamheid een topprioriteit is voor aardappelverwerkende bedrijven.

Gekruide varianten Agristo
Gekruide varianten zorgen voor een premium ervaring (Agristo)

Authentiek verhaal

Een goed verhaal overtuigt en zorgt voor klantentrouw. Communiceer de herkomst van de aardappel en de samenwerking met lokale boeren. Maak de oorsprong van de aardappel concreet. Dat kan in de zaak met een klein uithangbord met de tekst ‘van veld tot friet’, met vermelding van variëteit, regio, teler tot zelfs de week van oogst.

Denk aan korte statements op de menukaart of via uw sociale media. Focus hier op korte reels, benoem ook hier de variëteit en tag de regio. Haak in op duurzaamheid en benadruk de korte keten (‘geteeld binnen 100 km’).

Een goed verhaal overtuigt en zorgt voor klantentrouw. Communiceer de herkomst van de aardappel en de samenwerking met lokale boeren

Klassieke friet blijft een topper

De oerklassieke friet is nog altijd favoriet: krokant van buiten met binnenin een onvervalste aardappelsmaak. Geschilde en gesneden aardappels zijn een eerlijk product. Deze frieten zijn ultravers en dikwijls zelfs dagvers; ze worden gedeeltelijk begast en zijn bedoeld om in korte tijd te verwerken.

Bakken gebeurt naar keuze in ossenwit of verse plantaardige olie. Goede, lekkere en verse Belgische friet moet niet heruitgevonden worden. Beschikbare diktes in klassieke friet variëren van 10 tot 13 mm, al zijn er ook wel consumenten die de voorkeur geven aan een fijner frietje.

Sommige fabrikanten zweren dan weer bij voorgebakken frietjes, geblancheerd en voorzien van een coating.

Verse friet Vanderhagen Potatoes
Verse friet blijft onze nationale trots (Vanderhagen Potatoes)

Meer rendement dankzij nieuwe trends

Nostalgie blijft een sterke drijfveer bij voedingskeuzes, waarbij consumenten opteren voor vertrouwde gerechten die doen denken aan grootmoeders keuken. De traditionele Belgische trots blijft voor velen de standaard.

Maar ook de frietwereld evolueert. Vandaar de interesse in referenties mét schil, zoete-aardappelfriet, groentefrietjes, enz … Nieuwe texturen, uitgekiende snijvormen die bijvoorbeeld ideaal zijn om te dippen en variaties zoals spiraalvormige exemplaren winnen aan populariteit.

Sommige van deze nieuwkomers nemen voor hetzelfde gewicht meteen veel meer volume in op het bord in vergelijking met gewone friet. Ook andere producten met een twist bieden een meerwaarde: frietjes met een smaakje, of voorzien van een laagje waardoor ze er rustiek uitzien. Mooi meegenomen is dat al deze innovaties een hogere verkoopprijs rechtvaardigen.

Wedges Agristo
Een selectie dips tilt gekruide wedges naar een hoger niveau (Agristo)

Verras uw gasten

Uitbaters die slim inspelen op de trends verrassen hun klanten en spreken ondertussen ook nieuwe doelgroepen aan, zoals Gen Z en Millennials die op zoek zijn naar beleving. De kunst bestaat erin om de juiste balans te vinden: bied een vertrouwd basisproduct aan, maar creëer differentiatie met één of twee innovatieve opties.

Richt 20-30% van uw frietaanbod op innovatie en hou de rest klassiek. Zo speelt u zowel in op herkenning als op vernieuwing. Vandaag is snelheid bovendien belangrijk; consumenten waarderen een efficiënte bediening zonder dat er concessies worden gedaan op vlak van kwaliteit. Met innovaties als frites die in twee minuten klaar zijn en opties die ook bij takeaway lang knapperig blijven, gaat gemak niet ten koste van smaak.

Strategische ingrepen voor hogere marges

De foodservice krijgt het hard te verduren. De voorbije jaren is een daling merkbaar in het aantal bezoeken aan traditionele restaurants, brasserieën en snackbars. De inflatie en de loonindexering zorgen ervoor dat elke extra cent telt. Daarnaast veranderen consumenten hun eetgewoonten. Ze willen personalisatie, keuze in bijgerechten en vernieuwende smaken. Snacks om te delen nemen de plaats in van voorgerechten en volledige menu’s.

Alternatieve extra’s

Hoewel de aardappelprijs op de vrije markt dit najaar historisch laag staat, heeft de eindverkoper hier geen boodschap aan. Op de reguliere markt werken telers onder contract, waardoor de aankoopprijzen stabiel zijn. Toch blijven frites een van de meest winstgevende producten, met interessante brutomarges.

Door bovendien naast standaard frietjes meer variatie en keuze aan te bieden, slaat u twee vliegen in één klap. U speelt in op de groeiende vraag naar snacking en sharing én verhoogt tegelijk de besteding per klant. Met een creatieve twist veranderen deze budgetvriendelijke producten in een verfijnd bijgerecht, een originele aperitiefsnack of een bordje om te delen met een premium uitstraling.

Dergelijke extraatjes zijn gemakkelijk te bereiden, vergen weinig extra werk en verhogen de winstmarge dankzij upsellmogelijkheden.

Zoete aardappelfrietjes van Farm Frites zijn ideaal om te delen
Zoete aardappelfrietjes van Farm Frites zijn ideaal om te delen

Onderscheidende presentatie

Frieten in stoere cups, op houten plankjes, in een conische serveerbeker of een rekje met diphouder versterken de beleving. Gebruik kleurrijke toppings of smaken uit de wereldkeuken waaronder Parmezaanse kaas, truffelolie en sauzen met kruiden.

Bestrooi met kruidenzout of gebruik signature-mayo zoals zwarte knoflook of pickled jalapeño. Denk aan loaded-mini’s om te delen of een opvallend bistroconcept: friet-flight op plank waarbij u verschillende soorten zoals klassieke en zoete aardappelfriet, spiraaltjes, wedges … samen serveert in kleine bakjes, metalen frietmandjes of emmertjes.

Combineer ze met een assortiment dips (truffelmayo, sriracha, cheddardip, enz ...) en eventueel een flight loaded fries: met kaas, pulled pork en guacamole. Het idee hierachter is delen, proeven en vergelijken. Een dergelijk concept is ideaal voor aperitiefmomenten en gezellige uitjes met vrienden of familie. Maak uw creaties ‘Instagramwaardig’: visueel aantrekkelijk en perfect voor gratis reclame via sociale media.

Agristo dipper
Een extra borrelhapje zorgt voor een grotere besteding (Agristo)

Portiecontrole?

In de frituur of snackbar is een royale portie cruciaal. Consumenten appreciëren dat, en letten niet op de lijn als ze frietjes bestellen. Belangrijk is dat er voldoende frietjes zijn én dat ze warm geserveerd worden, bijvoorbeeld in een voorverwarmd kommetje. Dat geldt zeker voor fijnere frietjes.

Anderzijds is algemene portiecontrole wel degelijk een manier om verspilling te beperken en het rendement te verhogen. Functionele serveertools en vaste porties helpen hierbij.

Slimme inkoop

Laat u niet uitsluitend leiden door de prijs, ga af op kwaliteit en service. Op lange termijn is dit lonend. Frietjes zijn ons nationaal erfgoed, een eerlijk product. Consumenten zijn vaak bereid iets meer te betalen voor een onderscheidende snit of een premiumvariant, mits de beleving dit rechtvaardigt.

Een goede inkoopstrategie betekent: werken met betrouwbare leveranciers, prijzen vergelijken, en eventueel verschillende segmenten (basis en premium) combineren om een gezonde marge te behouden.

Met medewerking van: Agristo, Farm Frites, GRS, Vanderhagen Potatoes

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Luc Vandenbroeck5 juni 2025

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook