Belgen omarmen brood tijdens economische uitdagingen
Terwijl de economische onzekerheid toeneemt, blijft brood een betrouwbare factor op de Belgische eettafel. Consumenten zien het niet alleen als een smakelijke en eenvoudige keuze, maar ook als gezond en betaalbaar – een echt veelzijdig product! Dat blijkt uit het nieuwste onderzoek van Profacts, uitgevoerd in opdracht van Instituut Brood & Gezondheid vzw.
Imago
Begin 2025 voerde Profacts het onderzoek uit dat opnieuw bevestigt dat brood een stabiele rol speelt in het voedingspatroon van de Belgen. Nog belangrijker dan het feit dat brood een populair onderdeel is van de dagelijkse maaltijden, is dat de perceptie over brood positief is.

Brood: smakelijk, eenvoudig, gezond & betaalbaar
Goed op elk moment
Het ontbijt en de lunch blijven de belangrijkste momenten waarop Belgen brood eten. Maar liefst 65% van de respondenten begint de dag met brood, waarbij dan voornamelijk verse boterhammen gegeten worden.
Opvallend is dat het merendeel (45%) zegt iedere dag brood bij het ontbijt te eten. Dit is de afgelopen jaren gestegen. Vooral thuis ontbijten is de norm: 90% van de Belgen nuttigt zijn ontbijt in huiselijke kring.
Bij de lunch deelt brood zijn koppositie met de warme maaltijd: 25% van de Belgen kiest voor brood, terwijl 26% een warme maaltijd verkiest. Er zijn hierbij regionale verschillen: Vlamingen eten vaker een boterham (28%) dan Walen (21%). Bovendien lijkt buitenshuis lunchen een lichte afname te kennen vergeleken met eerdere jaren, wellicht omdat steeds meer mensen hun lunch van thuis meenemen.
Zelfs tijdens het avondmaal blijft brood aanwezig. Hoewel dit traditioneel minder gebruikelijk is, zien we toch een lichte stijging in de avondconsumptie van brood.
Betaalbaar, vertrouwd en voedzaam
In tijden van inflatie en financiële onzekerheid blijkt volgens het onderzoek brood dé betrouwbare keuze. Belgische consumenten waarderen niet alleen de betaalbaarheid ervan, maar ook de smaak en voedzaamheid.
72% van de consumenten beschouwt brood als gezond, en het bewustzijn over de voordelen van volkorenbrood groeit: 80% van de Belgen weet dat volkorenbrood voedzamer is dan wit brood. De campagnes van de afgelopen jaren hebben hieraan bijgedragen, waardoor brood een solide basis blijft in het Belgische dieet.
Waar Vlamingen brood vooral kiezen vanwege de smaak, speelt gewoonte in Wallonië een grotere rol.

Volkoren opmars
Wit brood blijft de favoriet van de Belgen, gevolgd door bruine en volkoren varianten. Er zijn echter interessante regionale verschillen: Walen eten nog altijd vooral wit brood (48%), terwijl Vlamingen de voorkeur geven aan bruine boterhammen (44%). Toch is er een groeiende trend in volkorenbroodconsumptie: in Vlaanderen steeg het aandeel volkorenbrood van 25% in 2023 naar 35% in 2025. Ook in Wallonië is de volkoren boterham aan een opmars bezig (26% tegenover 18% in 2023).

Broodautomaat
Leuk om te weten is ook dat 20% van de Vlamingen brood koopt in een broodautomaat terwijl inwoners van Brussel en Wallonië dit maar in 5% van de gevallen doen. De broodautomaat blijft echter een relatief klein kanaal, evenals de (wekelijkse) markt, goed voor zo’n 10 à 14% van de totale broodaankopen in België. De meeste Belgen kopen hun brood in de supermarkt of bij de ambachtelijke bakker.
Kleur en ingrediënten
Consumenten kiezen nog altijd vooral op kleur (59%), al is dat minder dan afgelopen jaren (van 72% in 2022 en 68% in 2023 naar 59% in 2025). Daarbij weten consumenten steeds beter dat de naam ‘volkoren’ of ‘bruin’ meer zegt over de voedingswaarde dan de kleur. Ook de ingrediënten lijken iets belangrijker te worden bij de aankoop, net als de hoeveelheid zaden/pitten, of het al dan niet (zuur)desem is en de hoeveelheid vezels.
BROODCAMPAGNE 2025
Focus op eiwit
Wat nog te weinig consumenten weten, is dat brood een belangrijke bron is van koolhydraten, vezels én eiwitten. Terwijl er voor eiwitten grote kansen liggen binnen de huidige voedingstrends. Twee sneetjes volkorenbrood bevatten bijvoorbeeld zelfs meer eiwitten dan een ei.
Uit onderzoek blijkt dat Belgische consumenten bij eiwitten vooral denken aan eieren, vlees, vis en zuivelproducten. Toch verbindt 17% van hen brood al spontaan aan eiwitten. Een bescheiden basis om op voort te bouwen en het bewustzijn verder te vergroten met de broodcampagne.
Samen sterk
Voor die broodcampagne rekent Brood & Gezondheid ook op de medewerking van de sector. Daarom stelt de organisatie kant-en-klare social posts en afbeeldingen ter beschikking om uit te delen in de bakkerij of te delen via eigen social media kanalen.