Verpakking & label Partnercontent

Tetra Pak over PLMA: “Verpakkingsinnovatie en groei van plantaardige dranken centraal”

Op de PLMA World of Private Label-beurs in Amsterdam kwamen meer dan 2.800 bedrijven uit ruim 120 landen samen om te praten over trends, technologieën en samenwerking in voeding en verpakking. Tetra Pak presenteerde er zijn visie op de toekomst van duurzame verpakkingen en de rol van end-to-end samenwerking bij het versnellen van innovatie op het gebied van plantaardige dranken.

Tetra Pak
Tetra Pak detecteerde op PLMA vier trends die de toon zetten in de branche

"De private label-markt is in transitie. Merken en retailers willen sneller kunnen schakelen, zonder in te leveren op duurzaamheid, smaak of kwaliteit", zegt Nicolas Aubert, business development director bij Tetra Pak. "Onze oplossingen helpen producenten meer uit hun voedingsaanbod te halen, met verpakkingen die voldoen aan de wetgeving, consumentenverwachtingen en de eisen van grootschalige productie en logistiek." Tetra Pak ziet vier trends die momenteel de toon zetten in de branche.

1. Duurzame verpakkingsoplossingen

Duurzaamheid stond centraal tijdens PLMA. Veel spelers toonden oplossingen die niet alleen beter zijn voor het milieu, maar ook klaarstaan voor de strengere Europese regels die eraan komen. De nieuwe Europese Verordening inzake Verpakkingen en Verpakkingsafval (PPWR) verplicht bedrijven om verpakkingen circulair te maken, met minder afval en meer herbruikbare of recycleerbare materialen. Bedrijven focussen daarom niet alleen op hernieuwbare grondstoffen, maar ook op slimmere ontwerpen, efficiëntere ketens en duidelijke end-of-life-strategieën. Deze aanpak helpt merken zich te onderscheiden en te voldoen aan de klimaatdoelen van retailers richting 2025 en 2030.

2. Versnelling van productontwikkeling

Steeds meer bedrijven bieden complete end-to-end (E2E) diensten aan, van conceptontwikkeling en design tot productie, verpakking en co-packing. Deze aanpak wint aan populariteit, vooral omdat merken sneller willen lanceren en slimmer willen innoveren. Vooral kleinere spelers en start-ups zonder eigen productiecapaciteit grijpen deze kans aan om op grote schaal en efficiënt te groeien.

3. Plantaardige groei in opmars

De markt voor groenten en bonen ontwikkelt zich razendsnel: waar het vroeger draaide om experimenteren en marktverkenning, verschuift de focus nu naar optimalisatie, opschaling en meer variatie in het aanbod. Op PLMA 2025 toonden bedrijven een breed scala aan innovaties op het gebied van groenten en bonen, gericht op een betere smaak, hogere voedingswaarde en consistente kwaliteit. Verpakkingen spelen hierbij een sleutelrol, zowel wat betreft de houdbaarheid als de consumentenbeleving.

4. Private label als motor voor innovatie

Retailers nemen steeds vaker het voortouw in duurzame en functionele innovatie. Private labels volgen niet meer, maar omarmen in veel gevallen juist als eerste nieuwe concepten, duurzame verpakkingen of plantaardige formules. Retailers, copackers en technologiebedrijven werken steeds vaker samen om sneller te innoveren en zich te onderscheiden in het schap.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

FoodProcess maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.