Kunststofverpakkingen Partnercontent

Proteïneproducten: van TikTok hype tot supermarkt 

tetra

Van proteïnepudding tot eiwitshakes – producten met extra proteïne zijn overal. Op sociale media gaan ze viraal, en ook in de supermarkt winnen ze terrein. Niet toevallig: volgens de meest recente Tetra Pak Index vindt 70% van de consumenten gezondheid belangrijker dan een paar jaar geleden. Dat merk je in hun aankoopgedrag: ze kiezen gezondere producten in een verpakking die vooral praktisch moet zijn. Tetra Pak, expert in voedselverwerking en verpakkingsoplossingen, legt uit hoe producenten inspelen op deze groeiende trend. 

Consumenten zoeken steeds bewuster naar producten die lichaam én geest ondersteunen, liefst met aandacht voor gezondheid, innovatie en duurzaamheid. Supermarkten spelen daar slim op in met een breder aanbod: functionele dranken, plantaardige alternatieven, “free-from”-opties en verrijkte producten winnen terrein. 

Invloed sociale media 

Die focus op proteïne leeft ook online. Op TikTok delen miljoenen mensen hun favoriete eiwitproducten of recepten. De hashtag #protein telt intussen al meer dan 2,1 miljoen video’s. Opvallend: hoewel deze producten vaak duurder zijn dan standaardvarianten,  is slechts 17% van de consumenten bereid gezondere keuzes te laten voor een lagere prijs. 

Meer dan de inhoud alleen 

Gezonde en functionele voeding zit dus duidelijk in de lift. Mensen willen meer energie, sterkere spieren of gewoon een beter mentaal en fysiek welzijn – en dat zie je in hun koopgedrag. Ze vergelijken meer producten, lezen sneller etiketten en stellen kritischer vragen. Ze willen weten wát ze kopen en wáárom. Maar naast inhoud telt ook het gemak. Verpakkingen moeten duidelijk, praktisch én duurzaam zijn. 

Tetra Pak speelt daarop in met wereldwijde ervaring en een geïntegreerde aanpak. “We begeleiden verschillende merken die al actief zijn in functionele voeding of net hun aanbod willen uitbreiden”, zegt Maria Sigala, Communications Manager Zuid-Europa, Iberia, Frankrijk en Benelux bij Tetra Pak. “Dankzij ons netwerk van co-packers en onze innovatieve verpakkingsoplossingen helpen we hen inspelen op drie grote verwachtingen van consumenten: voedzame inhoud, gebruiksgemak én duurzaamheid.” 

“Een mooi voorbeeld is de Tetra Prisma® Aseptic 300 Edge”, vervolgt Sigala. “Deze handige portieverpakking voor zuiveldranken, sappen of ready-to-drink-producten valt op dankzij zijn ergonomisch design. Ze ligt goed in de hand, heeft een brede opening voor een vlotte drinkervaring en past perfect in een actieve levensstijl. Dankzij het compacte formaat neem je ze makkelijk mee onderweg. De schuine bovenkant en DreamCap™ 26 Pro dop beperken verspilling, terwijl de verpakking zelf bestaat uit meer dan 85% hernieuwbare materialen, zoals FSC™-gecertificeerd karton en plantaardige polymeren uit verantwoord geteeld suikerriet. Zo daalt de CO₂-uitstoot met 76% vergeleken met een standaardverpakking.”  

TETRA PAK
ALFONS GOSSETLAAN 54
1702 DILBEEK
+3224676811
info@tetrapak.com
www.tetrapak.com
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

FoodProcess maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.