Verpakking & label Partnercontent

Europese verpakkingssector op zoek naar groei, duurzaamheid en AI-innovatie

Conferentie Shaping the Future with Packaging

De Europese markt voor bedrukte verpakkingen zal naar verwachting groeien tot 114,6 miljard euro tegen 2029, met een jaarlijkse groei van 1,9 procent. De cijfers werden bekend gemaakt tijdens ‘Shaping the Future with Packaging’-conferentie van Intergraf en FTA Europe.

Intergraf conferentie
De internationale conferentie bracht de sector samen over de toekomst van verpakkingsdrukwerk

Op 10 en 11 april 2025 kwamen meer dan honderd deelnemers uit 23 landen samen voor de conferentie ‘Shaping the Future with Packaging’ in Zaventem. Het evenement, een organisatie van Intergraf in samenwerking met FTA Europe, bood een overzicht van de belangrijkste regelgeving, technologie- en markttrends die de toekomst van gedrukte verpakkingen in Europa en daarbuiten vormgeven.

Onder leiding van Joanna Stephenson, managing director van Think B2B Marketing, bracht de conferentie beleidsmakers en industriële spelers samen voor twee dagen van kennisdeling, samenwerking en discussies over de toekomst van verpakkingsdrukwerk.

PPWR en AI

Jon Harper Smith van Smithers presenteerde de meest recente marktcijfers. Volgens het onderzoeksbureau zal flexodruk, de dominante druktechniek in Europa, gestaag toenemen met 1,4 procent per jaar, van 44 miljard euro in 2024 tot 47,2 miljard in 2029. Smith stelde dat "er meer gebruik zal worden gemaakt van watergedragen inkten" naarmate duurzaamheid een grotere prioriteit wordt. Hij benadrukte dat digitale druk al wijdverspreid wordt toegepast voor drukgevoelige etiketten en golfkarton, en dat het gebruik ervan ook toeneemt bij vouwkarton en flexibele verpakkingen.

Vanuit de Europese Commissie (DG Environment) lichtte Ioannis Antonopoulos de recent goedgekeurde Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) toe, die bindende duurzaamheidsdoelen oplegt in de EU. Hoewel hij erkende dat er inspanningen worden geleverd om de last voor kmo’s te verlichten, benadrukte Antonopoulos dat "alles wat op de markt wordt gebracht, moet voldoen aan de regelgeving", inclusief producten die via online retailers worden verkocht – ook zij zullen worden gecontroleerd.

Pieter De Buysser van NXTGEN gaf zijn visie op artificiële intelligentie, waarbij hij tools als ChatGPT vergeleek met "een spel dat ons helpt ons aan te passen aan nieuwe technologie – zoals Microsoft Paint ons leerde omgaan met de computermuis." Hij pleitte ervoor om AI te combineren met bedrijfsspecifieke data om concurrentievoordeel te behalen, maar waarschuwde: "Gebruik AI niet voor alles waarvoor je het kunt gebruiken. Het zijn de keuzes die je maakt die het verschil maken." 

Jo Harper Smith
Jon Harper Smith van Smithers presenteerde de meest recente marktcijfers

Duurzaamheid en circulaire economie

Peter Stael, partner bij Across-consult, wees op de strategische rol van retail in merkzichtbaarheid. “Supermarkten hebben een grote invloed op hoe merken worden gepositioneerd in het schap”, wat een directe impact heeft op verpakkingsbeslissingen.

Casestudy’s van Goglio en Ghelfi Ondulati, gepresenteerd door respectievelijk Osvaldo Bosetti en Anna Vezzali, toonden succesvolle overstappen van traditionele diepdruk naar flexo- en hybride flexo-digitaal druk – aangedreven door de vraag naar duurzaamheid, flexibiliteit en kortere levertijden. Opmerkelijk is dat Ghelfi’s stap weg van plastic positief werd onthaald door klanten. Innovaties zoals variabele dataprinting verbeteren bovendien de traceerbaarheid van producten.

Jules Lejeune, managing director van FINAT, deelde mee dat de Europese etikettenmarkt na een terugval van 25 procent in 2023 vorig jaar met 15 procent herstelde. Hij benadrukte dat "duurzaamheid en circulaire economie strategische drijfveren zijn" en dat wetgevingen zoals de PPWR en ecodesign "bij alle brancheorganisaties op de agenda staan". Ook merkte hij op dat "consumenten prijsbewuster zijn geworden", wat merken aanzet tot "flexibele, technologisch ondersteunde oplossingen die kostenefficiëntie en duurzaamheid combineren."

Pieter De Buysser
Pieter De Buysser van NXTGEN bracht zijn visie op artificiële intelligentie

AI-gedreven personalisatie

Suhas Kulkarni, country head van SOMA Enterprise, gaf een overzicht van de verpakkingssector in Zuid- en Zuidoost-Azië, met een verwachte jaarlijkse groei van 4 à 6 procent tot 2030. Hij wees op opkomende trends zoals slimme labels, ecologische materialen en personalisatie.

Nikolaas Verhelst van VPK Group toonde hoe innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan. Door data-analyse te combineren met terreinbezoeken optimaliseert VPK verpakkingen via oplossingen zoals fit-to-size verpakkingen en fanfold-productie – die niet alleen de efficiëntie verbeteren, maar ook helpen bij het monitoren en verlagen van CO2-uitstoot.

Als afsluiter besprak Paul Horton van Diageo hoe AI-gedreven personalisatie de markt voor geschenkboxen (ter waarde van 117,98 miljard dollar) transformeert. Hij introduceerde een schaalbaar, platformgebaseerd model gebaseerd op co-creatie, innovatie en AI, waarmee verpakkingen worden ingezet om emotionele, gepersonaliseerde ervaringen te creëren die connectie maken met consumenten.

Nikolaas Verhelst
Nikolaas Verhelst van VPK Group toonde hoe innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Kurt De Cat

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook