Partnercontent

Jongeren serveren de voeding van morgen

Winnaars Food At Work Ecotrophelia Awards bekend

Een ontbijtreep met kikkererwten, een pesto-saus op basis van chlorella en een deegproduct gebaseerd op plantaardige eiwitten vormden dit jaar het podium
Een ontbijtreep met kikkererwten, een pestosaus op basis van chlorella en een deegproduct gebaseerd op plantaardige eiwitten vormden dit jaar het podium van de Food At Work Ecotrophelia Awards

Tijdens het online Food Forward Festival gingen jongeren en voedingsprofessionals in dialoog over de toekomst van onze voeding. Jongeren willen mee vorm geven aan voeding, maar zonder compromissen te maken tussen smaak, gezondheid, duurzaamheid en gemak. Dat tonen de twee winnaars van de innovatiewedstrijden waarmee Fevia studenten uit het hoger onderwijs uitdaagt om een innovatief voedingsproduct te ontwikkelen. Een team van de KULeuven won die Food At Work Ecotrophelia Awards met Barry, een allergeenvrije ontbijtsnack met kikkererwten en fruit. De tweede prijs ging naar een team van de UCLouvain voor Algorella, een veelzijdige en veganistische pesto op basis van microalgen en noten.

Lokale, duurzaam geteelde ingrediënten

Met de Food At Work Ecotrophelia Awards laat Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, jongeren zelf ervaren hoe ze kunnen meewerken aan de voeding van de toekomst. "We zijn zeer tevreden dat 8 studententeams uit het hoger onderwijs de uitdaging aangingen om een innovatief en duurzaam voedingsproduct te ontwikkelen dat we in de toekomst mogelijk in de winkelrekken terugvinden. Zo laten we hen ervaren dat onze sector volop kansen biedt aan wetenschappelijk en technisch geschoolde jongeren", aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia.

Een vakjury gaf de hoofdprijs aan Barry, een 100% allergeenvrije, krokante en lekkere ontbijtreep, ontwikkeld door een team van de KULeuven. Naast fruit, gebruiken de studenten verrassend kikkererwten als hoofdingrediënt. Ze vonden bovendien een Belgische boer die hen, met een minimaal gebruik van water, jaarlijks 3 ton lokaal geteelde kikkererwten kan leveren.

De tweede prijs ging naar een team van de UCLouvain die met Algorella een originele pestosaus maakten op basis van noten en chlorella, een soort microalgen. Algorella kan als aperitief, in pasta of als broodbeleg worden gebruikt. Bovendien is het ook rijk aan vitamine B12 en dus zeer interessant als aanvulling voor wie veganistisch wil eten. Net als Barry, maakt ook Algorella gebruik van lokale, duurzaam geteelde ingrediënten.

De publieksprijs ging ten slotte naar een team van de Thomas More Hogeschool met Greencrumbs, een veelzijdig deegproduct gebaseerd op plantaardige eiwitten afkomstig van spirulina, hennep en kikkererwten.

De jury wenst uitdrukkelijk de 8 deelnemende teams van de Thomas More Hogeschool, de Haute Ecole Charlemagne, de KULeuven en de UCLouvain te feliciteren met de inspirerende producten die ze ontwikkelden.

Geen dromers, maar doeners

Volgens trendwatcher Tom Palmaerts, keynote speaker tijdens de slotshow van het Food Forward Festival, zijn de jongeren die vandaag afstuderen geen dromers, maar doeners. Zij willen mee vorm geven aan de voeding van de toekomst, zonder compromissen te maken. "De generatie die nu staat te trappelen om te werken, is globaal georiënteerd, houdt van eten en is toekomstgericht. Ze beseffen dat er serieuze uitdagingen op ons afkomen, maar ze omarmen innovatie en technologie om voeding zowel smakelijk als duurzaam, evenwichtig en gemakkelijk te maken. Als het aan hun ligt, dan zal onze voeding er in 2030 mogelijk helemaal anders uitzien. Ingrediënten als kweekvlees, algen of insecten lijken nu misschien nog heel exotisch, maar zouden zeker mainstream kunnen worden", voorspelt hij.

"Jongeren willen werken aan voeding zonder compromissen"

De voedingsindustrie heeft er zelf alle belang bij om die toekomstgerichte doeners aan te trekken en te tonen dat ze binnen de sector zelf hun toekomst mee vorm kunnen geven. Volgens Bart Buysse, CEO van Fevia, is net dat de insteek achter het Food Forward Festival dat Fevia samen met Flanders’ FOOD, Wagralim en Alimento organiseerde. "De coronacrisis heeft een zware impact op onze sector, maar toch blijven onze bedrijven volop investeren en innoveren. Dat is belangrijk naar de toekomst toe en om goed gewapend uit deze crisis te komen. Het biedt ook mogelijkheden voor de nieuwe generatie. Er komt immers heel wat bij kijken om lekkere, diverse, evenwichtige en duurzame voeding te maken. We moeten jongeren tonen dat voedingsbedrijven hoogtechnologische omgevingen zijn waar ze, zeker met een technische en wetenschappelijke opleiding, een rol van betekenis kunnen spelen", klinkt het.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Wouter Verheecke3 mei 2021
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

FoodProcess maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.