Bouwtechnieken

Aantal openstaande vacatures blijft zeer hoog

Activiteit in de bouw- en installatiesector slabakt, maar vraag blijft hoog

uitzendkracht bouwsector aannemer uitzendbureau uitzendkantoor

Momenteel staan er in België maar liefst 17.354 vacatures open in de bouw en installatie. Hoewel de sector het al moeilijk heeft sinds 2022, is driekwart van de bouw- en installatiebedrijven toch nog altijd op zoek naar één of meerdere nieuwe medewerkers. Voor 89% van de ondernemingen die rekruteren, verloopt deze zoektocht problematisch.

“We moeten als sector nog meer doen om te tonen dat we technologischer, veiliger en properder zijn geworden, maar we verwachten van de komende federale en regionale regeringen wel meer daadkracht inzake activering, omscholing en vorming van niet-actieven.”, zegt Niko Demeester, gedelegeerd bestuurder van Embuild.

Tussen de 14.000 en 20.000 openstaande vacatures

Ook al gaat het in de bouw- en installatiesector al een tijd beduidend minder goed, toch is 77% van de bedrijven op dit moment op zoek naar één of meerdere medewerkers, zo blijkt uit onderzoek van Embuild waaraan 239 ondernemingen uit de sector hebben deelgenomen. Structureel staan er in heel België tussen de 14.000 en 20.000 vacatures open. Momenteel gaat het om 17.354 vacatures. Bovendien blijft de uitstroom van bouwarbeiders, vooral door de vergrijzing, ook groter dan de instroom.

Zoektocht wordt als problematisch ervaren

Van de bouw- en installatiebedrijven die nieuwe medewerkers zoeken, blijkt 89% die zoektocht als problematisch te ervaren en dat dus zelfs in tijden van zwakke conjunctuur. Er dienen zich ook nu dus geen of te weinig kandidaten aan. Dit personeelstekort zet een rem op de bouwactiviteiten: het leidt bij 20% van de bedrijven tot het later opstarten van werven en bij 10% tot het beperken van offertes, kortom tot minder inkomsten.

Inspanningen om verouderde imago bij te stellen

De sector blijft natuurlijk niet bij de pakken zitten om mensen warm te maken voor een job in de bouw- en installatiesector. Zo heeft Embuild op alle fronten brede wervingscampagnes lopen om het vaak nog verouderde imago van de bouw bij te stellen. “We zijn al lang veel meer dan baksteen en beton, hebben technologie omarmd en werken veiliger en properder. Dat maken we ook duidelijk aan het grote publiek door bijvoorbeeld aanwezig te zijn in games (Minecraft), op sociale media, op festivals en via een BouwWizard die jongeren meteen in contact brengt met opleidingen, stageplaatsen en jobs, al dan niet met de hulp van een adviseur”, legt Niko Demeester, CEO van Embuild, uit.

niko demeester, Embuild

"Wie kan werken, moet werken"

Daarnaast is een veel grotere focus op activering, vorming en omscholing van niet-actieven volgens de bouwfederatie een absolute prioriteit tijdens de komende legislatuur. De niet-actieven vormen immers een grote en groeiende arbeidsreserve, die tekorten in veel sectoren kan helpen oplossen. “Het kan niet dat de bouw- en installatiesector met een ernstig personeelstekort zit, terwijl er anderzijds een reservoir aan niet-actieven beschikbaar is dat nu amper wordt aangesproken. Daarom vragen we onder meer dat de regionale en federale regeringen veel meer inzetten op een echt activeringsbeleid. Wie kan werken, moet werken”, benadrukt Niko Demeester.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook