Nieuwe thuislaadoplossingen voor de elektrische bestelwagenvloot
Ford Pro Experience, Frankfurt (D)
Tijdens het recente Ford Pro Experience-evenement reden we een eerste keer met de E-Transit Custom, de nieuwe, elektrisch aangedreven versie van Europa’s meest verkochte middelgrote bestelwagen. In de rand van dat gebeuren werden de digitale en fysieke softwarefaciliteiten van het Ford Pro-serviceplatform verder toegelicht. Een dienstenplatform dat bestelwagengebruikers, zelfstandige ondernemers en eigenaars van grotere vloten helpt om de TCO-kost binnen de perken te houden en de overstap naar elektrische voertuigaandrijving vereenvoudigt.
Zoals we na een eerste test met de E-Transit Custom schreven: als Ford Pro zijn sterke marktpositie wil behouden, kan het zich op de turbulente markt van veelzijdige, geconnecteerde bestelwagens geen enkele tekortkoming veroorloven. Dat er op dit vlak niets aan het toeval werd overgelaten, bleek onlangs nog tijdens het Ford Pro Experience-event in Frankfurt (D).
Na de testritten werd ons een blik achter de schermen gegund met betrekking tot de verdere ontwikkelingen van dat Ford Pro-serviceplatform. Het werd duidelijk dat het platform al tijdens de finale ontwikkelingsfase van de nieuwe, elektrisch aangedreven E-Transit Custom werd uitgebreid met nieuwe faciliteiten, naast de al bestaande services. Dit door te voorzien in geïntegreerde thuislaadoplossingen.
Klanteninbreng
De Nederlander Hans Schep, general manager van Ford Pro Europa, benadrukte in Frankfurt dat de bevindingen van bedrijfswagengebruikers een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling en verdere uitbouw van het Ford Pro-serviceplatform. Dit geldt ook voor het beheer van software, de implementatie en het installeren van geïntegreerde thuisladers.
“Kleine bedrijven zijn immers het kloppend hart van de Europese economie. Voor al deze bedrijven vormt de bestelwagen een belangrijk en vaak bepalend werkinstrument. Veel van die ondernemers zijn dus afhankelijk van onze producten. Het zijn de bevindingen van die klanten die ons geholpen hebben bij het ontwikkelen van elektrische, plug-inhybride- en dieselbestelwagens. Dit geldt voor klanten in de meest diverse sectoren. Dat geldt ook voor het verder ontwikkelen van onze ondersteunende diensten. Deze zijn zodanig ontworpen dat de productiviteit van een grote door vlootbeheerders beheerde vloot, ook haalbaar is voor kleinere ondernemers die zelf hun voertuigen beheren.”
Onderzoeksresultaten
Vermoedelijk kende deze general manager op dat moment al de resultaten van een studie, uitgevoerd in opdracht van Ford Pro. De belangrijkste bevindingen uit het rapport “The Economics of Commercial Van Usage Across Europe 2024”. Die studie maakt duidelijk dat sinds de publicatie van het vorige verslag in 2019, de inzet van commerciële bestelwagens in heel Europa gevoelig is toegenomen.
Ondanks factoren als COVID-19, stijgende levenskosten en de oorlog in Oekraïne, is de bijdrage van bestelwagens aan de Europese economie aanzienlijk gegroeid. Het rapport bevatte ook een update van de Elektrificatie Index. Het is een maatstaf voor de acceptatie van commerciële EV's en het toekomstige potentieel van de bestelwagenmarkten in landen zoals Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Rekeninghoudend met factoren zoals oplaadpunten, incentives en de forse toename van het aantal lage-emissiezones, identificeert de Elektrificatie Index een opmerkelijke stijging van het aantal in dienst genomen elektrische bestelwagens. Een stijging die gedeeltelijk ook aangewakkerd wordt door een flinke groei in het aanbod van elektrische bestelwagens.
Al deze onderzoeksresultaten werden eind mei gepubliceerd door het Centre for Economics and Business Research (CEBR). We beperken ons voor die publicatie tot de belangrijkste vaststellingen. Zo zou voor kleine en middelgrote ondernemingen de overgang van fossiel naar elektrisch aangedreven bestelwagens een duurzame toekomst in het vooruitzicht stellen. Dit geldt zowel voor de operationele bestelwagenvloten als voor de door die bestelwagens bediende klanten.
In het CEBR-rapport wordt ook geschat dat bedrijven met bestelwagenvloten tegen 2023 860 miljard euro zullen hebben bijgedragen aan de hele EU (zelfs 1.000 miljard, inclusief het VK). Moesten alle bestelwagenvloten als een EU-lidstaat worden beschouwd, zou dat qua bbp de zesde grootste economie zijn. Navraag bij kleine en middelgrote bestelwagenvloten leerde ook dat de lagere TCO-kosten van elektrische bestelwagens de aankoopinvesteringen binnen drie jaar laten terugverdienen.
Volgens het CEBR-rapport heeft de vlootelektrificatie door kleine en middelgrote ondernemingen voldoende potentieel om de vlootelektrificatie te versnellen. Het meeste van dat potentieel wordt trouwens gegenereerd door factoren zoals energiekosten en lage-emissiezones. Hetzelfde rapport geeft echter aan dat het opladen van de batterijen een zorgpunt blijft. Dit is dan ook de reden waarom Ford Pro een geïntegreerde thuislaadoplossing voor bestelwagenvloten aankondigde.
Ford Pro Home Charger
Tijdens het Experience-event in Frankfurt liet Ford Pro weten dat ze de overstap naar elektrisch rijden voor bestelwagenvloten verder willen vereenvoudigen. Dit streven ze na door aan kmo's een nieuwe, all-in-one-thuislaadoplossing aan te bieden. Die dienstverlening wordt toegevoegd aan het Ford Pro digitale en fysieke platform van voertuigen, laadoplossingen, software, onderhoud en financiering.
Het betreft diensten die zowel de bedrijfskosten van de bestelwagenvloot helpen verlagen, alsook de overstap naar elektrische aandrijving vereenvoudigen. De nieuwe thuislaadoplossing van Ford Pro is bedoeld voor kmo’s die niet vanuit een centraal depot opereren of geen fleetmanager hebben.
Met behulp van de geconnecteerde Ford Pro Home Charger – door Ford Pro geïnstalleerd en onderhouden – kunnen bestelwagenbestuurders hun voertuig ook thuis opladen. De laadsoftware van Ford Pro is in staat om laadbeurten hoofdzakelijk tijdens de daluren te plannen om zo de energiekosten te drukken. De thuislaadmogelijkheid maakt gebruik van Ford Pro Telematics om de vergoeding van bestuurders te vereenvoudigen. Dit thuislaadpakket komt weldra op de markt in het Verenigd Koninkrijk, samen trouwens met de introductie van de elektrische E-Transit Custom. Andere Europese markten zullen volgen.
Speciale oplaadsoftware
Voor bestelwagenbestuurders die hun voertuig ‘s nachts thuis willen opladen, omvat de installatie van de Ford Pro Home-thuislading ook advies, training en het onderhoud van een Ford Pro Home Charger. Middels speciale oplaadsoftware kunnen gebruikers de laadbeurten tegen minder dure nachttarieven plannen. Vloten met meerdere bestuurders die thuisladen, kunnen het energieverbruik van het wagenpark voortdurend volgen dankzij inbreng van Ford Pro Telematics-software. Vervolgens kan de vergoeding voor iedere bestuurder berekend worden aan de hand van de geldende kWh-tarieven.
Uiteraard voorziet deze manier van opladen ook in een centraal bediende Remote Pre-Conditioning om de energieopslag tijdens het laadproces te verwarmen of te koelen. Of om de cabine voor gebruik op te warmen of af te koelen. Omdat sommige kmo’s hun bestelwagens ook als privévoertuig laten rijden, biedt Ford Pro voor de langere ritten ondersteuning bij het laden aan publieke (DC-snel)laadpunten.
Telematica voor vereenvoudigd voertuigbeheer
Naast deze Home Charging-dienst blijft Ford Pro Telematics een ideaal instrument om het overzicht van de volledige vloot te bewaren. Daarbij worden de gegevens van meerdere voertuigen op een computerscherm weergegeven. Met Fleet Start Inhibit kan een vlootbeheerder ongeoorloofd gebruik van een bestelwagen na sluitingstijd voorkomen. Met tussenkomst van Ford Pro Telematics Drive, kunnen bestuurders de dagelijkse checklists en andere notities doorseinen of kunnen realtime-updates naar het desktop-telematicasysteem worden gestuurd.
Met FordLiive – het uptime-systeem voor Ford Pro Service-klanten – kan de bedrijfstijd van het voertuig worden verlengd. De 5G-modem controleert voortdurend de staat van een E-Transit Custom. Via Ford Pro Telematics kunnen meer dan 3.200 voertuigmeldingen met exacte onderhouds- of herstelinfo in display worden gebracht. Waarna een bezoek aan de dealer kan worden gepland en de kans op mogelijk grotere schade wordt geminimaliseerd.
Met Ford Pro Telematics krijgt men in real time inzicht in het wagenpark. Via de software heeft men toegang tot de gezondheidsstatus van de voertuigen, kunnen de prestaties van de bestuurders geëvalueerd worden, kan er live gps-tracking worden uitgevoerd en kunnen het brandstofverbruik en EV-bereik worden gemonitord, evenals de stationaire draaitijd.