Gras & gazon matten Partnercontent

Waarom flyers nog steeds werken in een digitale wereld

In een tijd waarin we dagelijks overspoeld worden met online advertenties, e-mails en pushmeldingen, zou je bijna vergeten hoe effectief iets tastbaars kan zijn. Toch grijpen veel ondernemers, verenigingen en organisatoren nog steeds naar een klassiek middel om hun boodschap over te brengen: de flyer. En dat is niet zonder reden. Mensen willen niet altijd klikken of scrollen. Soms willen ze gewoon iets vasthouden, lezen en even laten liggen. Geen scherm, geen afleiding. Dat maakt flyers bij Drukzo nog altijd verrassend doeltreffend.

Wat maakt een flyer aantrekkelijk genoeg om te bewaren?

Het begint allemaal bij het ontwerp. Een flyer hoeft geen kunstwerk te zijn, maar moet wél uitnodigen tot lezen. Duidelijke informatie, een goed gekozen afbeelding en vooral: relevantie. Wie een flyer krijgt over iets wat speelt in de buurt, een actie die van toepassing is of een evenement dat aanspreekt, is sneller geneigd om die even opzij te leggen. En dat is precies wat je wilt. Want hoe langer een flyer blijft liggen op een keukentafel of in een jaszak, hoe groter de kans dat er ook echt iets mee gedaan wordt.

Een flyer hoeft trouwens niet altijd gericht te zijn op promotie. Ze worden ook vaak gebruikt om informatie te delen, mensen ergens van op de hoogte te brengen of zelfs om verhalen te vertellen. Denk aan een buurtinitiatief dat uitlegt waar de nieuwe speeltuin komt, een vereniging die vrijwilligers zoekt of een lokaal bedrijf dat laat weten wat ze precies doen. Door het laagdrempelige karakter voelt het minder als reclame en meer als een uitnodiging.

Wanneer kies je voor flyers en niet voor online?

Online marketing heeft zijn voordelen, maar het is lang niet altijd de beste optie. Zeker bij lokale communicatie of acties met een korte looptijd is een flyer vaak sneller, gerichter én persoonlijker. Je kunt ze verspreiden waar jouw doelgroep echt komt: bij de bakker, op school, tijdens een markt of via huis-aan-huisbedeling. En het mooie is: je zit niet vast aan algoritmes of advertentiebudgetten. Je hebt volledige controle over wat, waar en hoe je iets verspreidt.

Daarnaast is het ook een manier om op te vallen tussen al dat digitale geweld. Want laten we eerlijk zijn: hoeveel nieuwsbrieven klik je open? En hoeveel folders lees je wél als ze op je mat vallen? Juist doordat het fysiek is, voelt het anders. Mensen lezen het eerder écht, in plaats van het alleen maar voorbij te zien komen.

Flyers zijn niet alleen voor grote bedrijven

Vaak wordt gedacht dat alleen grote ketens of festivals flyers nodig hebben. Maar dat is onterecht. Net kleine bedrijven, buurtverenigingen of starters kunnen veel halen uit een doordacht verspreide flyer. Het is een relatief goedkope manier om je boodschap lokaal te verspreiden, zonder afhankelijk te zijn van een groot marketingbudget. En omdat je zelf kunt bepalen hoeveel je er laat drukken, hou je de kosten goed in de hand.

Een goed voorbeeld is een lokale klusjesdienst die zich wil voorstellen in een nieuwe wijk. Met een flyer kan hij letterlijk op de keukentafel belanden van mensen die juist op zoek zijn naar een helpende hand. Geen lange e-mails of posts op social media waar je doorheen moet scrollen, maar gewoon een korte, duidelijke boodschap die blijft hangen.

Het combineren van offline en online werkt vaak het best

Een flyer hoeft niet op zichzelf te staan. Steeds meer mensen gebruiken flyers juist als brug naar iets anders. Een QR-code naar een website, een kortingscode die online in te wisselen is of een uitnodiging om je in te schrijven voor een nieuwsbrief: het kan allemaal. Zo haal je het beste uit twee werelden. Je trekt de aandacht met iets fysieks en bouwt vervolgens verder via het digitale kanaal.

Het effect van flyers wordt vaak onderschat, juist omdat ze zo eenvoudig zijn. Maar misschien is dat wel precies hun kracht. Ze zijn concreet, tastbaar en je weet meteen waar het over gaat. In een wereld vol schermen is dat soms precies wat mensen nodig hebben. Even geen afleiding, maar gewoon een boodschap op papier. En dat blijft toch net iets beter hangen.

Flyers maken & drukken: laagste prijs garantie | Eenvoudig flyers printen

Goedkoop flyers maken en drukken van de hoogste kwaliteit bij Drukzo > 100% tevredenheidsgarantie > Vandaag besteld = morgen in huis

LEQUAL
ELLERMANSTRAAT 00023
1114AK AMSTERDAM-DUIVENDRECHT
+31853030244
info@lequal.com
www.lequal.com
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? 
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Dobbit maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.