Auto onderdelen Partnercontent

Zeven stappen voor een complete aircoservice

Een grondige aircoservice duurt tussen 45 minuten en een uur en moet ten minste deze 7 basisstappen omvatten

Zeven stappen voor een complete aircoservice1

Stap 1

Wanneer u de auto van uw klant ontvangt, is de eerste en zeer belangrijke stap het controleren van de werking en prestaties van het airconditioningsysteem. Controleer de datum en omvang van het laatste onderhoud en controleer of er klachten of problemen zijn, zoals een merkbare afname in de prestaties, geluid of een slechte geur in het interieur. Controleer de koelprestaties van de airconditioning door de temperatuur van de luchtuitlaat te meten, zodat u een nauwkeurige referentiewaarde hebt voor later, wanneer u de eindcontrole uitvoert.

Stap 2

Identificeer het koelmiddel in het systeem. 'Drop-in'- of imitatiekoelmiddelen kunnen de prestaties gemakkelijk verminderen en de systeemcomponenten, zoals de compressor, beschadigen.

Stap 3

Bepaal de kwaliteit van het koelmiddel en de olie. Vaak worden ongeschikte oliën gebruikt en wordt er onjuiste of te veel UV-lekdetectievloeistof gebruikt. Dit verkort de levensduur van uw compressor en is een van de belangrijkste redenen
waarom compressoren defect raken. Controleer bovendien of er water of andere verontreinigingen in uw koelmiddel zitten.

Stap 4

Controleer of het voertuig is uitgerust met een interieurfilter en of dit filter moet worden vervangen. Wanneer een interieurfilter niet op tijd wordt vervangen, wordt de luchtstroom naar uw interieur verminderd en in sommige ernstige gevallen zelfs geblokkeerd. Niet alleen de koelprestaties nemen af, maar de luchtstroomweerstand verhoogt ook de belasting van de ventilatormotor, waardoor de levensduur van de ventilatormotor afneemt of de snelheidsregelaar van de ventilatormotor beschadigd raakt.

Stap 5

Controleer op koelmiddellekkage. Aangezien er niet één perfecte methode is voor het testen op lekkage, is het het beste om twee of drie methoden te combineren. verschillende methoden. U kunt een elektronische gaslekdetector, een uv-lekdetector (licht + veiligheidsbril) of specifieke lekdetectieapparatuur gebruiken, bestaande uit een speciale elektronische detector en speciaal gas (stikstof/waterstof).

Stap 6

Controleer de staat van de onderdelen van het systeem. Controleer onderdelen, slangen en aansluitingen op beschadigingen, zoals steenslag, corrosie of vuil. Controleer niet alleen de buitenkant, maar vooral ook de ruimte tussen de condensor en de radiator. Naarmate voertuigen ouder worden, hoopt vuil zich op tussen de condensor en de radiator, wat de luchtstroom belemmert. Dit verhoogt de condensatiedruk en verkort de levensduur van slangen en compressor.

Stap 7

Test of het airconditioningsysteem goed werkt. Bij het controleren van de werking van het systeem test u niet alleen de prestaties, maar controleert u ook op geluid, de werking van de condensatorventilator en de luchtstroom, de luchtmenging (verwarming en koeling) en een vieze geur in het interieur in de A/C-modus.

Zeven stappen voor een complete aircoservice2

Benodigde apparatuur en gereedschap voor airconditioningonderhoud

1. Kijkglas - wordt gebruikt om de kwaliteit van het koelmiddel en de olie te bepalen. Er wordt een monster genomen uit het airconditioningsysteem, waardoor duidelijk te zien is of er verontreiniging, te veel uv-kleurstof of verkeerde olie aanwezig is.

2. Lekdetectie – het gebruik van uv-lekverf en een UV-lekdetector (licht + veiligheidsbril) alleen is niet voldoende. De UV-detectieverf wordt gemengd met olie, wat betekent dat het lek groot genoeg moet zijn om ook olie te lekken. Daarom is het niet mogelijk om alle lekken te detecteren en is aanvullende gaslekdetectie noodzakelijk bijvoorbeeld door middel van de waterstofmethode met een elektronische gaslekdetector en vormgas.

3. Thermometer – bij voorkeur met 2 sondes voor het meten van DeltaT en met de mogelijkheid om een buisklem aan te sluiten voor het meten van buistemperaturen.

4. PWM-signaalgenerator - Variabele compressoren worden vaak geregeld met behulp van een elektronische klep. Deze klep wordt bediend met behulp van een PWM-signaal. Om dit signaal te simuleren en de werking en maximale prestaties van de compressor te controleren, is een signaalsimulator nodig.

5. Spoelapparatuur (aparte eenheid, niet inbegrepen in het automatische vulstation!) - noodzakelijk voor het reinigen van de koelmiddelcyclus wanneer de compressor wordt vervangen of wanneer het systeem is verontreinigd met verkeerde olie of uv-kleurstof.

6. Olie- en uv-injectiekits - voor elk type olie en uv-kleurstof is een aparte injectiekit nodig om olie in het systeem te vullen.

7. Aircoservicestation - het type vulapparatuur hangt af van de voorkeur van de gebruiker. U kunt kiezen voor automatische, semi-automatische of handmatige apparatuur. Voor de prestaties maakt het niet uit welke u kiest. Als u veel ervaring hebt, is handmatige apparatuur de beste keuze. Belangrijker dan het type apparatuur is regelmatig onderhoud en kalibratie. Deze zijn zeer gevoelig voor verontreiniging.

DENSO EUROPE
HOGEWEYSELAAN 165
1382 JL WEESP
e.ridder@eu.denso.com
https://www.denso-am.eu

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Lees ook