Autoveiligheidssystemen Partnercontent

Assisted Driving: vier merken tonen hoe het wél moet

Vier uitblinkers, drie teleurstellingen

Uit recente tests van Euro NCAP blijkt dat niet alle geavanceerde rijhulpsystemen (Assisted Driving) gelijk zijn. Waar sommige systemen veiligheid en bestuurdersbetrokkenheid op een voorbeeldige manier combineren, schieten andere – zelfs van gevestigde veiligheidsmerken – tekort.

Assisted Driving: vier merken tonen hoe het wél moet

De Kia EV3, Porsche Macan, Renault 5 en Toyota bZ4X kwamen als beste uit de bus in de nieuwe Euro NCAP-beoordeling van Assisted Driving-systemen. Deze vier modellen kregen de kwalificatie ‘Very Good’, dankzij een goed uitgebalanceerde combinatie van actieve rijhulp en veiligheidsback-up.

In contrast daarmee scoorden de Tesla Model S, Volvo EX30 en MG ZS slechts ‘Moderate’. Opvallend, gezien Tesla’s technologische reputatie en Volvo’s veiligheidsimago. Tussen deze uitersten bevinden zich de Mazda CX-80 en XPENG G9, beide beoordeeld als ‘Good’.

Wat test Euro NCAP precies?

Euro NCAP evalueert Assisted Driving-systemen aan de hand van twee hoofdcriteria:

  • Assistance Competence: in hoeverre is het systeem duidelijk over zijn mogelijkheden en beperkingen, hoe wordt de bestuurder betrokken gehouden (bijvoorbeeld via stuurdetectie), en hoe soepel laat het systeem manuele tussenkomst toe?
  • Safety Backup: hoe effectief grijpt het systeem in bij dreigende botsingen met auto’s, fietsers of voetgangers, wat gebeurt er bij sensordefecten, en hoe reageert het voertuig als de bestuurder onwel raakt?

Porsche toont het voorbeeld

De nieuwe Porsche Macan scoorde met zijn 'InnoDrive met actieve rijstrookassistentie' uitzonderlijk hoog: 85% voor Assistance Competence en 92% voor Safety Backup. Het systeem communiceert duidelijk via een head-updisplay, geeft tijdige waarschuwingen bij stuurinactiviteit en werkt soepel samen met input van de bestuurder. Ook de handleiding en marketing communiceren helder wat het systeem wel en niet kan.

Porsche toont het voorbeeld

Betaalbare modellen doen niet onder

De Kia EV3 en Toyota bZ4X – beide elektrische SUV’s – toonden aan dat uitmuntende rijhulp niet voorbehouden hoeft te zijn aan premiummerken. Ook de compacte Renault 5 viel in de smaak bij de testers met zijn ‘Active Driver Assist’-systeem, dat getuigde van doordachte samenwerking tussen mens en machine.

Tesla en Volvo onder vuur

Tesla’s Autopilot op de Model S scoorde met 94% wél uitstekend voor Safety Backup, maar kreeg een ronduit zwakke 30% voor Assistance Competence. De naam ‘Autopilot’ en bijhorende marketing wekken volgens Euro NCAP onterecht de indruk van volledige autonomie, wat voor verwarring en risico’s zorgt. Ook was het systeem weinig coöperatief bij handmatige stuuracties van de bestuurder.

De Volvo EX30 vertoonde gelijkaardige tekortkomingen. Het waarschuwt via een centraal touchscreen, wat de aandacht van de weg haalt, en laat het rijhulpsysteem actief blijven, zelfs na meerdere waarschuwingen voor stuurinactiviteit.

Heldere communicatie is cruciaal

Euro NCAP benadrukt dat zelfs de meest geavanceerde technologie enkel veilig werkt als bestuurders goed geïnformeerd zijn, begrijpen wat het systeem doet, en zelf actief betrokken blijven bij het rijden.

Een goed ontworpen systeem helpt niet alleen tijdens normale ritten, maar grijpt ook gepast in als het misloopt. Voorwaarde is wél dat het merk duidelijk communiceert, ruimte laat voor menselijke controle, en de technologie betrouwbaar back-upt met crashpreventie.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Lees ook

Cookies

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.