Nieuwe generatie watergedragen basecoats als vloeibaar goud
Perfecte combinatie van productiviteit en duurzaamheid voor schadeherstelbedrijven
Schadeherstelbedrijven zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om de productiviteit te verhogen en naar nieuwe producten, processen en digitale technologieën die hen kunnen helpen winstgevender te worden. De autoschade teams streven er ook naar om duurzamer te worden, in een omgeving waar duurzaamheid snel een essentieel onderdeel van het bedrijfsleven wordt.
Concurrentievoordeel en hogere productiviteit
De uitdaging was eerder dat deze twee 'behoeften' elkaar beconcurreerden in plaats van aanvulden, en dat de ene werd opgeofferd voor de andere. Productontwikkeling, en in het bijzonder de focus op een nieuwe generatie watergedragen technologieën en nat-in-nat systemen, helpen schadeherstelbedrijven nu om een hogere productiviteit te bereiken en een nieuw concurrentievoordeel te behalen.
Evolutie van watergedragen systemen
In de afgelopen decennia zijn watergedragen coatings geëvolueerd als reactie op nieuwe manieren van denken en werken. Veel van de eerste watergedragen coatings die werden gebruikt voor autoreparaties waren dezelfde coatings die de OEM's gebruikten op hun productielijnen. De OEM-omgeving is echter heel anders dan de omgeving van een schadeherstelbedrijf en dit was de aanleiding voor de eerste stap waarbij AkzoNobel op maat gemaakte producten ontwikkelde die specifiek bedoeld waren voor autoreparaties.

Het was in de jaren 1990 dat de volgende stap werd gezet en een eerste generatie watergedragen basecoats verscheen. De achterliggende gedachte was eenvoudig: het creëren van een product dat minder belastend was voor het milieu en dat de productiviteitsverbeteringen kon leveren waarnaar de schadeherstelbedrijven op zoek waren. Met de verdere ontwikkeling kwam er nog meer innovatie om de kleur, de dekking en de productiviteit van het product te verbeteren.
Sikkens Autowave, dat 30 jaar geleden in 1994 in het Verenigd Koninkrijk en Nederland op de markt werd gebracht en later werd uitgebreid naar een breder Europees klantenbestand, was een product dat zijn tijd vooruit was en de wetgeving die volgde. Het produceerde minder vluchtige organische stoffen (VOC's), creëerde een gezondere werkomgeving en hielp de productiviteit te verhogen door snellere toepassing en kleurmatching.
Geleidelijke verbeteringen
Door samen te werken met klanten - de gebruikers van het product - konden we onze productontwikkeling voortzetten en onderweg verschillende innovatieve verbeteringen aanbrengen.
Er werden nieuwe metallics geïntroduceerd en de basecoat kon eenvoudiger worden aangebracht; de dekking werd verbeterd en er werden nieuwe kleuren toegevoegd, waaronder een pareleffectkleur in drie fasen die voorheen niet mogelijk was. Kleur is altijd een belangrijke competentie van AkzoNobel geweest en AkzoNobel was een van de eerste bedrijven die mengmachines aanbood waarmee klanten zelf kleuren konden mengen.
Een game changer op meerdere niveaus
Eigen cloud-based kleurzoeksoftware
Om hen te ondersteunen ontwikkelde AkzoNobel haar eigen cloud-based kleurzoeksoftware, MIXIT, zodat nieuwe kleurformules onmiddellijk konden worden geüpload, waardoor klanten direct online toegang hadden tot meer dan twee miljoen kleurformules en varianten, en er regelmatig nieuwe kleuren werden toegevoegd. Vandaag de dag maken onze Color Research & Development gebruik van AI-technologie om de ontwikkeling van nieuwe kleurformules voor effen en effectkleuren te verbeteren, zodat onze klanten een nog betere kleurmatch bereiken.
Eerste nat-in-nat basecoat
De introductie van de eerste nat-in-nat basecoat in de markt voor Vehicle Refinishes was een andere belangrijke ontwikkeling voor de industrie. Hoewel de technologie veel beloofde in de zin van verhoogde productiviteit, schoot het tekort op het gebied van kwaliteit en bleek het moeilijk te gebruiken. Hoewel AkzoNobel als bedrijf een eigen nat-in-nat oplossing wilde ontwikkelen, was de technologie er op dat moment gewoon nog niet en voor schadeherstelbedrijven die kwaliteit hoog in het vaandel hebben staan, vonden we de opoffering te groot.
Maar nu, in 2024, creëren onze onderzoeks- en ontwikkelingsteams nieuwe watergedragen basecoats die het potentieel hebben om verder te gaan dan we ons oorspronkelijk hadden voorgesteld. Het is, kortom, een gamechanger op meerdere niveaus. Hoe is het zover gekomen?
Eerste stap: eigenschappen van basecoat begrijpen
Het ontwikkelen van een nieuwe nat-in-nat basecoat met de prestatiekenmerken waar schadeherstelbedrijven naar op zoek zijn, begint met het begrijpen van de eigenschappen die zo'n basecoat moet hebben. Dat betekent op zijn beurt een klantgerichte benadering en begrijpen wat de klant eigenlijk wil.
Binnen onze eigen organisatie hebben we meer dan 400 onderzoekers en wetenschappers in Sassenheim en Bangalore die zich bezighouden met de ontwikkeling van nieuwe producten. Onze laboratoria zijn effectief verdeeld in een onderzoeksafdeling en een ontwikkelingsafdeling. Onze wetenschappers onderzoeken en vergelijken verschillende coatings. We ontwikkelen onze eigen, duurzame harsen intern en verkennen nieuwe concepten door gebruik te maken van verschillende bouwstenen en samen te werken met een paar geselecteerde toeleveringspartners. Bij nat-in-nat is de grootste uitdaging bijvoorbeeld het bieden van voldoende controle voor het spuitpistool door een perfecte balans tussen het debiet en de robuustheid van de coating.
Kleurontwikkeling als moeilijkste onderdeel
Terwijl 'onderzoek' per definitie experimenteel is, is er binnen de ontwikkelingsafdeling een meer gestructureerd proces, waarbij we prototypes bouwen die we aan een reeks rigoureuze tests onderwerpen (bv. om te zien hoe ze presteren in verschillende extreme weersomstandigheden, gestimuleerd door warme en koude temperaturen en blootstelling aan uv-licht en water) en testen met onze klanten. Het moeilijkste deel van het proces is misschien wel de kleurontwikkeling, want als we de volledige kleurendatabase willen aanbieden, moeten we onze klanten de kleurformules bieden die bij elke autokleur passen en moeten we die database regelmatig kunnen bijwerken als er nieuwe autokleuren worden ontwikkeld.
Het proces brengt veel werk met zich mee. Het kan vijf jaar of meer duren om een nieuwe coating te ontwikkelen en in het geval van onze nieuwe nat-in-nat oplossing is het ontwikkelingswerk continu en doorlopend.
Drie belangrijke fasen
Je weet wanneer je hebt bereikt wat je wilde bereiken als drie belangrijke fasen met succes zijn doorlopen: de eerste fase is de theoretische basis. De tweede fase is de interne verificatie, waarbij de wetenschappelijke theorie wordt gevalideerd en de robuustheid van het product op de proef wordt gesteld om te garanderen dat het nog steeds zal presteren in de echte wereld, rekening houdend met het feit dat gebruikers te veel of te weinig kunnen spuiten en dat verschillende apparatuur en verschillende werkwijzen verschillende resultaten opleveren; de derde fase is de validatie bij je klanten en het doen van de benodigde investering in de kleurendatabase.
Optimale kwaliteit en prestaties
Met onze nieuwe nat-in-nat basecoat hebben we een product ontwikkeld dat schadeherstelbedrijven de perfecte combinatie van kwaliteit en prestaties biedt en de productiviteit optimaliseert. De feedback van onze klanten uit de testmarkt bevestigt dat dit product de prestaties van reeds beschikbare systemen overtreft. Het is heel gemakkelijk aan te brengen, wat kostbare tijd bespaart in het reparatieproces en het levert verbeterde systeemprestaties met onze bestaande reeks clearcoats.
De geavanceerde technologie van de nieuwe generatie zorgt niet alleen voor een betrouwbare kleurmatch, maar produceert ook levendige en duurzame kleuren die worden ondersteund door ons digitale kleurproces.
Door slechts één keer de spuitcabine in te gaan, wordt de procestijd aanzienlijk verkort
Groot voordeel door one stop-applicatie
Voor schadeherstelbedrijven die het nat-in-nat proces al kennen en gebruiken, is ons nieuwe systeem een gemakkelijke overstap. Voor degenen die nog niet eerder met de one-stop applicatie hebben gewerkt, is dit de perfecte gelegenheid om over te stappen, met als bijkomend voordeel dat het duurzamer is en door het aanbieden van producttrainingen zullen spuiters voorbereid zijn om volledig te profiteren van de nat-in-nat toepassing.
De productiviteitsverbeteringen zullen iedereen ten goede komen en vooral de grotere schadeherstelbedrijven met een hoger verwerkingsvolume zullen het meeste voordeel halen uit de One Stop-applicatie. Door slechts één keer de spuitcabine in te gaan, wordt de procestijd aanzienlijk verkort omdat er geen uitdamping tussen de lagen nodig is. In interne tests behaalde ons wereldwijde team van technici procestijden die besparingen tot 50% aangaven in vergelijking met de conventionele basecoat applicatiegegevens. Dit vertaalt zich ook in een lager energieverbruik, lagere energiekosten en een lagere CO2-uitstoot, waardoor duurzaamheid, productiviteit en winst perfect op elkaar zijn afgestemd. Dit betekent een hogere winstgevendheid voor schadeherstelbedrijven.
Onderdeel van overspuitsysteem
De nieuwe watergedragen basecoat wordt formeel gelanceerd in 2025 en zal uiteindelijk deel uitmaken van een compleet overspuitsysteem. We hebben verschillende nat-in-nat basecoats ontwikkeld en geoptimaliseerd voor de productportfolio's van onze wereldwijd erkende topmerken, Sikkens en Lesonal.
Deze basecoats zullen worden aangevuld met onze kleuren- en digitale oplossingen: MIXIT zal naadloze toegang bieden tot alle nieuwe kleurformules; de ColorMatchic volledig geautomatiseerde mengmachine (beschikbaar in geselecteerde markten in EMEA) zal geschikt zijn voor de nieuwe basecoat voor degenen die zich richten op verdere automatisering; en onze Refinish+ software zal klanten helpen meer inzicht te krijgen in hun eigen activiteiten. Dus hoewel de basecoat het nieuwe product is dat terecht in het middelpunt van de belangstelling zal staan, is het in feite slechts één onderdeel van een veel breder portfolio van producten en diensten om klanten te helpen hun productiviteit te verhogen en tegelijkertijd een duurzamer reparatieproces te creëren.
De nieuwe basecoat wordt in de loop van 2025 geïntroduceerd in geselecteerde markten in Europa, Noord-Amerika en Australië.
LEUVENSESTEENWEG 248
1800 VILVOORDE
+3222542211
dcb.receptie@akzonobel.com
www.akzonobel.com
