Profile-vestiging Garage Claes als sterke mobiliteitspartner
Familiegarage draait op volle toeren
Profile Herselt, Garage Claes, een familiebedrijf met een hart voor service, maakt al jaren het verschil voor hun klanten. Dankzij de aansluiting bij Profile kunnen zij hun aanbod uitbreiden, de efficiëntie verhogen en dezelfde kwaliteit bieden als een merkdealer – maar dan sneller en persoonlijker. Wat ooit begon als een eenmanszaak, is vandaag een bloeiend familiebedrijf met drie panden, tien medewerkers en een indrukwekkend klantenbestand.
Een verhaal van groei en samenwerking
Profile is in 1989 opgericht in Nederland als reactie op de groeiende concurrentie van internationale bandenketens. Wat begon als een samenwerkingsverband tussen drie ondernemers, groeide uit tot een netwerk van meer dan 160 vestigingen in Nederland en een sterke expansie in België. “Onze ambitie is om hier tussen de 100 en 110 vestigingen te hebben,” klinkt het bij het hoofdkantoor. “Hiervan moet 70 tot 80% een volwaardige Profile-vestiging zijn", klinkt het bij Jen De Clerck van Profile.
Ook Profile Herselt, onder leiding van Karolien Claes en haar man Kevin, is zo’n volwaardige vestiging. Het familiebedrijf sloot zich jaren geleden aan bij Profile en dat bleek een kantelpunt. Door hun aansluiting bij Profile werd de garage in de mogelijkheid gesteld om naast enkel bandenservice te leveren, ook het onderhoud van leasewagens uit te voeren. "Dat mag je als zelfstandige garage niet zomaar", legt Karolien uit. “Dankzij Profile kregen we toegang tot grote klanten als LeasePlan, ALD Automotive en Bpost. Die sturen effectief werk naar onze garage.”
De kracht van lokaal ondernemerschap
Profile biedt zijn partners veel meer dan alleen producten. "We krijgen visuals voor sociale media, toegang tot het innovatieve Gaston GMS-systeem en gunstige aankoopvoorwaarden. Maar we blijven wel een familiebedrijf met ons eigen gezicht.” Zo organiseert Garage Claes acties zoals sponsoringen van lokale events en sportclubs. “Dat kunnen zij in het hoofdkantoor niet inschatten. Alleen een lokale ondernemer weet wat hier werkt. De wisselwerking tussen lokale kennis en centrale ondersteuning zorgt voor de sleutel tot succes.”
Die lokale aanpak loont: klanten voelen zich welkom en persoonlijk geholpen. Geen lange wachttijden of onpersoonlijke service zoals bij grote dealers, maar een warm ontvangst, gratis vervangwagens en zelfs een koffiehoek of aparte kantoorruimte op de eerste verdieping om te werken terwijl de wagen in onderhoud is.
“Een ondernemer kijkt niet op de klok”, zegt Karolien. “Wij wachten op de klant, ook al is het tien over zes. We willen dat iedereen zich welkom voelt.” Dat menselijke aspect wordt keer op keer bevestigd in klantbevragingen: de persoonlijke, familiale aanpak is wat Profile-vestigingen onderscheidt van ketens en dealers.
Groeien met gezond verstand
Door zich aan te sluiten bij Profile kende garage Claes een heuse groei. Dankzij de groeiende vraag, en bij gevolg de groeiende omvang van diensten, opende de garage een tweede vestiging waar kan gefocust worden op de verhuur van dakkoffers en fietsendragers. "Die diensten staan los van Profile, maar hadden we nooit alleen kunnen uitrollen."
Wat ooit begon als eenmanszaak groeide dankzij het partnership met Profile uit tot een bloeiend familiebedrijf met tien medewerkers en drie bedrijfspanden. “Het is een echt plus-plusverhaal geworden.”
