Bosch Car Service: technische expertise en kwaliteit
De eerste Bosch Service opende in 1921 in Hamburg, en in 1999 werd het onafhankelijke garageconcept onder de naam Bosch Car Service ook in België gelanceerd. Vandaag zijn er 154 Bosch Car Service leden in België en het Groothertogdom Luxemburg. Wij vroegen een lid van het eerste uur en een nieuwkomer waarom ze zich bij Bosch Car Service Bosch aansloten. Bosch Car Service Delplace-Capoen in Vlamertinge is al meer dan 25 jaar lid, terwijl Bosch Car Service Des Ardennes in Bièvre zich recent, in oktober 2024, aansloot.
Gepassioneerd door auto’s en ondernemerschap
In 1994 opende Fredericq Delplace, samen met zijn vrouw Sabine Capoen, zijn eigen garage naast de carrosserie van zijn schoonvader. Hij koos bewust voor onderhoud en herstelling van alle automerken, maar merkte al snel dat hij ondersteuning nodig had om bij te blijven met de snelle technische ontwikkelingen. Tijdens AutoTechnica 2000 besloot hij zich aan Bosch te verbinden vanwege hun goede reputatie, technische expertise en de ondersteuning via trainingen en de Technische Hotline.
"Het Bosch-logo is een meerwaarde voor onze zaak. Vijfentwintig jaar geleden dachten klanten dat we wasmachines of boormachines verkochten, maar nu weten ze wat Bosch Car Service betekent," vertelt Fredericq.
De afgelopen jaren heeft hij veel veranderingen gezien. "Door strengere emissienormen werden auto's complexer, met meer elektronica. Nu is er de overstap naar elektrische voertuigen, wat ook aanpassingen vraagt, hoewel de meeste klanten nog steeds met voertuigen met verbrandingsmotor rijden."
Door de toenemende complexiteit van auto's stijgen ook de herstellingskosten. Fredericq noemt Remote Diagnostics, waarmee Bosch-technici vanuit Brussel verbinding kunnen maken met auto's in hun werkplaats, een positieve ontwikkeling. "We hoeven niet zelf te zoeken en kunnen onze klanten beter helpen." Ook het KTS-diagnosetoestel heeft zich verder ontwikkeld, met snellere updates en betere diagnoses.
Bosch Car Service Delplace-Capoen biedt naast garagewerkzaamheden ook carrosserie en autohandel aan. Inmiddels werken ook de zonen Matthias en Guillaume mee in de zaak.
Van Citroën-dealer naar Bosch Car Service
De liefde voor auto's zit ook in het bloed van de familie Crucifix. In 1947 begon de familie Crucifix met een Citroën-garage, later uitgebreid met Peugeot. Toen Citroën zijn dealernetwerk herschikte, besloot de familie een bestaande garage over te nemen en hun diensten uit te breiden naar onderhoud, herstel en verkoop van alle merken. Zo werd Garage Des Ardennes opgericht. Sinds oktober 2024 is de garage aangesloten bij Bosch Car Service.

"Een label dat staat voor technische expertise is voor ons essentieel," zegt Christophe Crucifix. "Als Citroën- en Peugeot-dealer waren we bij een ander concept aangesloten, waar we leerden hoe belangrijk het is om technisch bij te blijven en te kunnen rekenen op de steun van experts."
"LKQ adviseerde ons Bosch Car Service. De opleidingen, de hotline en de brede kennis van alle merken overtuigden ons om deze samenwerking aan te gaan. Hoewel we nog in de opstartfase zitten, kijk ik vooral uit naar de technische en marketingondersteuning van Bosch," aldus Christophe.
Garage Des Ardennes heeft zeven medewerkers: twee carrosseriespecialisten, drie technici, één reparateur en één leerling.
