September 2024 onderscheidt twee snelheden in autoland
De occasiemarkt accelereert, terwijl de nieuwe wagenmarkt afremt
In tegenstelling tot de 31.676 geregistreerde nieuwe auto’s (-18,6%) werden in september 2024 maar liefst 60.485 tweedehandswagens (+9,4%) ingeschreven. Deze positieve trend op de occasiemarkt wordt aangespoord door de goede beschikbaarheid van tweedehandsauto’s, alsook een aanhoudende prijsdaling. Zo ligt de gemiddelde prijs momenteel al 7,6% lager dan vorig jaar.

Markt voor nieuwe wagens blijft zwak presteren
Hoewel het in de eerste helft van september erg rustig bleef in de showrooms, herpakte de maand zich in de tweede helft dankzij opendeurdagen en lanceringen van nieuwe modellen. Toch levert de verkoop aan zowel consumenten als aan bedrijven/leasing zwakke prestaties. Dit weerspiegelt zich in een maanddaling van -18,6%. Ook de cumulatieve cijfers voor de eerste negen maanden van het jaar tonen een licht dalende trend van 374.848 in 2023 naar 356.568 in 2024 (-4,9%).
Het is echter belangrijk om deze daling binnen de juiste context te zien. Bij het vergelijken van de cijfers met die van 2022 is er bijvoorbeeld een opmerkelijke groei van zo’n 75.000 eenheden (+29,8%) te zien in 2024. Het jaar 2023 kende dan ook een hoog aantal inschrijvingen door de levering van een groot aantal eerder bestelde auto’s. Dit jaar zijn er proportioneel meer particuliere verkopen, maar daalt het aandeel van bedrijven/leasing na het PHEV-uitdoofscenario van vorig jaar.

“Er lijkt geen rem te staan op de occasiemarkt”
“In tegenstelling tot de nieuwmarkt zien we tijdens de eerste negen maanden van 2024 een bijna continue groei op de tweedehandsmarkt”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie Traxio. “In augustus werd de kaap van de 500.000 inschrijvingen overschreden, waarna dit deze maand verder steeg tot meer dan 550.000 registraties. Dat is 6,1% meer dan vorig jaar, maar vooral 13,7% meer dan in 2022. Er lijkt dus geen rem te staan op de occasiemarkt.”
Aandeel tweedehands-(H)EV’s neemt bescheiden toe
Benzinemotoren domineren nog steeds de tweedehandsmarkt met een aandeel van 55,2%. Diesel blijft terrein verliezen tot 31,3%. Die dalende trend is nog duidelijker bij nieuwe dieselvoertuigen, waar het marktaandeel ongeveer halveert. Het aandeel hybride en elektrische voertuigen blijft bescheiden toenemen tot 12,7%, waarvan 10,1% hybrides en 2,9% volledig elektrisch.
Deze verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's. Daar nemen hybride en elektrische voertuigen het grootste deel van de verkoop voor hun rekening met een percentage van maar liefst 63,1%.

Particulieren blijven de occasiemarkt domineren
De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Zo werden maar liefst 90% van de inschrijvingen gedaan door privépersonen. Het aandeel tweedehandsbedrijfswagens bedraagt 10%, waarbij vooral startende bedrijven kiezen voor een occasiewagen. Hierbij geven bedrijven vaker de voorkeur aan hybride of zelfs volledig elektrische modellen.
De weg naar een verjongd wagenpark
Sinds de laatste maanden van 2023 is het aantal geleverde nieuwe auto’s opnieuw aanzienlijk toegenomen, waardoor er steeds meer recente tweedehandswagens op de markt zijn gekomen. In september 2024 bedroeg de mediane leeftijd van een tweedehandsvoertuig 7 jaar en 10 maanden. 34% van de ingeschreven tweedehandswagens is minder dan 5 jaar oud.

Gevestigde tweedehandsmerken
Volkswagen en BMW domineerden de verkoop van tweedehandsauto’s tijdens de eerste negen maanden van 2024. Mercedes, Opel en Peugeot vullen de top 5 verder aan. Wat de populairste modellen betreft, blijft de VW Golf (22.196) op de eerste plaats, gevolgd door de VW Polo (15.755), Opel Corsa (14.196) en BMW 3 Reeks (12.309). En ook de BMW 1 Reeks behield zijn vijfde positie met 11.202 inschrijvingen.
Inzichten van grote concessiehouders en tweedehandsverkopers

Gianni Nobile, CAR Avenue: “De showroom traffic voor nieuwe wagens is stabiel gebleven, zij het met enkele variaties tussen de merken. Zo trekken Toyota en Nissan veel consumenten aan die voornamelijk kiezen voor hybridewagens. Maar ook ‘gewone’ benzinewagens scoren nog vrij hoog met bijna een kwart van de verkoop en zelfs de diesel wint opnieuw een beetje aan terrein. Zowel bij consumenten als bij professionele klanten heerst er dus onzekerheid over de keuze van aandrijftechnologie.”
“Anderzijds merken we ook dat de consument nog niet warmloopt voor alternatieve aankoopvormen zoals private lease. Terwijl Nissan, Toyota en Lexus een beperkter aanbod aan EV’s hebben, scoort BYD wel heel goed bij professionele klanten/leasingwagens. Qua koetswerkvorm ligt vooral de iets kleinere SUV van het B-segment erg goed in de markt. Ten slotte is het in de werkplaatsen nog een pak drukker dan vorig jaar, mede dankzij de garantieverlenging tot 10 jaar bij Toyota en Lexus.”

Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “De particuliere verkoop kwam in september traag op gang, maar verbeterde wel naar het einde van de maand toe. De meeste invoerders hebben het einde van de vakantieperiode immers aangegrepen om opendeurdagen te organiseren en/of nieuwe modellen in de markt te zetten. Hoewel dit resulteerde in een aanvaardbare showroomtrafiek, blijven we momenteel toch spreken van een moeilijke particuliere markt.”
“Algemeen gesproken kan je stellen dat de toelevering van nieuwe auto's weer op peil is, ook al blijven sommige fabrikanten worstelen met de lancering van nieuwe modellen vanwege technische problemen.”
“De fleetmarkt liet eveneens betere resultaten zien aan het einde van de maand, maar ook hier blijft de markt zwak. De elektrificatie zet zich verder door en steeds meer klanten overwegen een operationele leaseformule bij de overstap naar elektrische wagens. De vraag naar occasiewagens blijft daarentegen wel een lichtpunt. Hierbij speelt het beschikbare budget een belangrijke rol, omdat de vraag voornamelijk naar kleinere, budgetvriendelijke benzine wagens gaat.”

Ivo Willems, Cardoen: “Hoewel september meestal een zwakkere maand is, hebben we bij Cardoen gemerkt dat klanten op zoek blijven gaan naar snel leverbare wagens tegen een lage prijs. De dalende prijzen op de tweedehandsmarkt dragen daarom zeker bij tot een betere verkoop. Ook op onze werkplaatsen was het gezond druk. Daarom raden we onze klanten nu al aan om hun bandenwissel in te plannen, voor de eerste winterprik.”
“Consumenten kopen voornamelijk benzineauto's, al dan niet hybride. Terwijl de verkoop van tweedehandsdiesels slechts fragmentarisch is, gaan occasie-EV’s snel de deur uit. Het stemt ons dan ook positief voor de komende maanden, omdat er zelfs zonder Vlaamse premie in 2025 nog wel betaalbare EV’s aangeboden zullen worden. Wij maken ons dan ook al klaar om deze wagens aan te kunnen bieden met een SoH-attest (State of Health), dat weergeeft wat de actuele batterijstatus van de wagen is.”