Zo ziet de nabije toekomst van de autowereld eruit
ALD Automotive | LeasePlan spot 5 opkomende trends
Met een stijging van 93,6% stond de teller in 2023 op 138.749 EV’s in België, vergeleken met 71.651 in 2022. Dat blijkt uit cijfergegevens van Statbel. Van de heropleving van de stationwagen tot de opkomst van solid-stateaccu’s, we zien opnieuw een golf van innovatie in de autowereld. ALD Automotive | LeasePlan ziet vijf veelbelovende trends die het autolandschap beïnvloeden.

Xavier Kervyn de Meerendré, marketing- & communicatiedirecteur bij ALD Automotive | LeasePlan, benadrukt dat de EV-markt steeds volwassener wordt. “België verovert wereldwijd plaats vier als land met de hoogste EV-maturiteit. Dit biedt meer zekerheid voor elektrisch rijden en zorgt ook voor een innovatieboost die niet alleen vernieuwing brengt, maar ook een vleugje emotie toevoegt aan onze rijervaring.”
Hij bespreekt vijf trends die de autowereld beïnvloeden.
1. De doorbraak van solid-stateaccu's
Solid-stateaccu's staan op het punt van doorbraak en vertegenwoordigen een revolutionaire stap voorwaarts in accutechnologie. Solid-stateaccu’s zijn batterijen die geen vloeibare elektrolyt bevatten, wat hen onderscheidt van gewone lithiumionbatterijen. Ze kunnen meer energie opslaan in een compacter formaat, weerstaan hogere temperaturen en gaan langer mee. De opkomst van deze nieuwe batterijtechnologie zal elektrisch rijden nog duurzamer en milieuvriendelijker maken.
Het is ook geen toekomstmuziek meer: het Chinese merk IM brengt een sedan met solid-statebatterij op de markt en ook Volkswagen en Toyota zijn druk bezig met het testen en ontwikkelen van solid-stateaccu’s voor in de wagens.
2. Retrodesign in elektrische wagens
Hoewel elektrische wagens hypermodern zijn qua technologie, keren autofabrikanten steeds vaker terug naar hun roots als het gaat om design. Meer en meer automerken brengen voertuigen uit met een retro-uitstraling. Deze trend brengt, naast technologische vooruitgang, ook een vleugje nostalgie met zich mee.
Neem bijvoorbeeld de ID. Buzz van Volkswagen, die sterk lijkt op de iconische Volkswagen-busjes in plaats van de hedendaagse VW California. Ook het Chinese MG, dat ooit bekend stond om zijn sportieve Britse stijl, brengt nu de Cyberster uit, een nieuwe elektrische roadster die sterk doet denken aan zijn voorgangers.
3. Wisselstations voor EV-batterijen

Range anxiety blijft een van de grootste struikelblokken bij de overstap naar elektrische wagens. Het concept van wisselstations voor EV-batterijen speelt hier handig op in: in plaats van te wachten tot je EV opgeladen is, rijd je naar een station waar je lege batterij snel wordt vervangen door een volle, waardoor je meteen weer op weg kunt. Deze accuwissel wordt steeds efficiënter en meer en meer automobilisten krijgen toegang tot deze dienst. Het Chinese automerk NIO heeft plannen om een Europees netwerk van zogenaamde NIO Power Swap Stations te ontwikkelen. Er zijn momenteel al acht van deze stations in Nederland. Er wordt verwacht dat de uitbreiding naar België later zal plaatsvinden.
4. De terugkeer van de stationwagen of 'break'
In het eerste half jaar van 2023 waren SUV's verantwoordelijk voor meer dan de helft van de geregistreerde voertuigen in Europa, zo blijkt uit cijfers van Dataforce. Toch lijkt de liefde voor de stationwagens, ook wel de “break” genoemd, opnieuw op te bloeien. Elektrische stationwagens zijn eindelijk beschikbaar na lang wachten, wat heeft geleid tot een comeback van jewelste van dit automodel. Verschillende merken introduceren nu elektrische stationwagens, waaronder Peugeot met de E-308 SW, Audi met de A6 Avant e-Tron, en Opel met de Astra-e Sports Tourer.
5. Nieuwe veiligheidsstandaarden
Beleidsmakers luisteren naar wat mensen willen: betere verkeersveiligheid. Nieuwe auto's die straks in Europa verkocht worden, moeten volgens de Europese regelgeving verplicht uitgerust zijn met een automatisch noodremsysteem, een slimme snelheidsregelaar, elektronische dataopslag én een aansluitpunt voor een alcoholslot. Daarmee onderstrepen ze de ambitie om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen.