Europese auto-industrie wordt geconfronteerd met ongekende crisis
Het effect van het coronavirus op de samenleving en de wereldeconomie is ongekend, met ernstige gevolgen voor de auto-industrie. De meeste leden van de Europese Federatie van Automobielfabrikanten (ACEA) hebben immers al tijdelijke sluitingen van fabrieken aangekondigd als gevolg van een instortende vraag, aanbodtekorten en overheidsmaatregelen, en worden geconfronteerd met gevallen van coronabesmetting en quarantainemaatregelen bij hun werknemers. "Het is duidelijk dat dit de ergste crisis is die de auto-industrie ooit heeft getroffen", aldus Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van ACEA. "Nu de hele productie tot stilstand is gekomen en het retailnetwerk effectief is gesloten, staan de banen van zo'n 14 miljoen Europeanen op het spel. Wij roepen op tot krachtige en gecoördineerde acties op nationaal en EU-niveau om onmiddellijke liquiditeitssteun te verlenen aan autobedrijven, hun leveranciers en dealers". Huitema: "Wij waarderen de reeds aangekondigde beleidsmaatregelen, die zowel de werknemers als de bedrijven direct de broodnodige steun zullen bieden. Maar we hebben nu ook dringend behoefte aan een dialoog met de voorzitter van de Europese Commissie om twee dingen te doen. Ten eerste moeten er concrete maatregelen worden genomen om onomkeerbare en fundamentele schade aan de sector te voorkomen. Ten tweede moet Europa zich voorbereiden op het stimuleren van het herstel van onze sector, die een belangrijke bijdrage zal leveren aan het versnelde herstel van de Europese economie in het algemeen. "We staan klaar om samen te werken met de Europese Commissie, nationale overheden en andere belanghebbenden om door deze ontvouwende crisis te navigeren", aldus Huitema.