Vervuiling door bandenslijtage 1.000 keer erger dan de uitstoot van uitlaatgassen

BandenslijtageVervuiling door bandenslijtage kan 1.000 keer erger zijn dan wat er uit de uitlaat van een auto komt. Schadelijke deeltjes uit banden - en ook uit remmen - zijn een zeer ernstig en groeiend milieuprobleem, dat wordt verergerd door de toenemende populariteit van grote, zware voertuigen zoals SUV's, en de groeiende vraag naar elektrische voertuigen, die zwaarder zijn dan standaard auto's vanwege hun accu. Bovendien is de vervuiling door de slijtage van voertuigbanden volledig ongereguleerd, in tegenstelling tot de uitstoot van uitlaatgassen. Nieuwe auto's stoten nu heel weinig fijnstof uit, maar er is een groeiende bezorgdheid over de zogenaamde 'Non-exhaust emissions' of kortweg NEE. Dit zijn deeltjes die in de lucht vrijkomen door slijtage van remmen, banden en slijtage van het wegdek. Er bestaat geen wetgeving om 'NEE' te beperken of te verminderen, maar ze beïnvloeden wel de luchtkwaliteit.
Momenteel wordt aangenomen dat NEE het grootste deel van de primaire deeltjes uit het wegvervoer, 60 procent van de PM2,5 en 73 procent van de PM10, uitmaken - en in het rapport 'Non-Exhaust Emissions from Road Traffic' van 2019 van de Air Quality Expert Group (AQEG) van de Britse regering wordt aanbevolen om NEE onmiddellijk te erkennen als een bron van omgevingsconcentraties van deeltjes in de lucht, zelfs voor voertuigen met een nuluitstoot van deeltjes - zoals EV’s. Om de omvang van het probleem te begrijpen, heeft Emissions Analytics een aantal bandenslijtagetests uitgevoerd. Met behulp van een populaire familie hatchback die op gloednieuwe, correct opgepompte banden rijdt, stelden ze vast dat de auto 5,8 gram per kilometer aan deeltjes uitstoot. Vergeleken met de gereguleerde uitlaatgasemissiegrenswaarden van 4,5 milligram per kilometer is de volledig ongereguleerde bandenslijtage-emissie met een factor 1.000 hoger. Emissions Analytics merkt op dat dit nog hoger kan zijn als de auto op banden rijdt met een lage spanning, als het wegdek dat voor de test wordt gebruikt ruwer is of als de gebruikte banden uit een budgetklasse komen.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Lees ook

Cookies

CarFix maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.