Partnercontent

Tavola 2022

Tavola wil met record aantal exposanten u blijven verrassen

tavola

BREAKING! 
TAVOLA finaal naar 20-21-22 maart 2022

De afgelopen weken hebben wij uiteraard de evolutie van de covid-19 pandemie heel nauwgezet opgevolgd om de juiste beslissingen te treffen voor onze exposanten, partners en bezoekers.  Helaas zijn de laatste maatregelen van de Belgische overheid in die mate streng, dat de timings die op vandaag in het vooruitzicht worden gesteld ter ‘her-opening’ van de beurzen onder het handelsprotocol, ervoor zorgen dat het als niet realistisch ingeschat wordt om tegen midden maart een volwaardige editie van Tavola te kunnen organiseren.  Hoezeer we het bijgevolg ook zelf betreuren, maar om nu al zekerheid en duidelijkheid te kunnen geven, hebben wij moeten beslissen om Tavola uit te stellen naar 20-21-22 maart 2022. 

Echter, om enerzijds in de tussentijd tóch te beantwoorden aan de wens van heel wat exposanten om hun producten en nieuwigheden aan klanten te kunnen voorstellen én/of om hen live te kunnen ontmoeten, & anderzijds om aankopers de kans te geven om ook al vóór Tavola 2022 unieke delicatessen te kunnen ontdekken, hebben wij 2 oplossingen ontwikkeld voor 2021:

1.   TAVOLA ONLINE

Met deze online productdirectory voor premium food & drinks willen wij aankopers uit retail en foodservice inspireren, en hen informeren over de fijne voeding en delicatessen op de markt.  Dit niet alleen om de periode tot maart 2022 te overbruggen, maar op permanente basis om de fine food professionals online met topproducten van onze exposanten te inspireren, en om contacten in de fine food community te boosten.  Bovendien worden in TAVOLA ONLINE in het komende jaar enkele matchmakings georganiseerd ism Enterprise Europe Network. 

2.   A TASTE OF TAVOLA

Op 26-27-28-29 september 2021 vinden Broodway & Meat Expo plaats in Kortrijk Xpo. We breiden deze vakbeurzen voor de ambachtelijke bakkerij- en slagerijsector uit met één hall premium food & drinks, onder de noemer A TASTE OF TAVOLA.  Deze nieuwe, kleinschalige en exclusieve vakbeurs brengt dus in 2021 een selectie van delicatessen, als een voorproefje van Tavola, en focust zich in hoofdzaak op de Belgische aankopers uit de retail, groothandel, speciaalzaken en foodservice die traditioneel Tavola bezoeken.  Door de combi met Broodway & Meat Expo, is ineens ook een sterke opkomst verzekerd uit de ambachtelijke bakkerijsector en de ambachtelijke slagerijen/traiteurzaken.  Zo hoeven de exposanten van Tavola niet te wachten tot in 2022 om klanten en contacten te ontmoeten, en om hun nieuwe producten succesvol in de markt te zetten.  Anders dan bij de vertrouwde Tavola, wordt de hall ingericht met uniforme standen van 16m² en 32m² in een sfeervolle setting. 

We hadden de hele fine food community zéér graag reeds in maart willen verwelkomen…  Hoewel dit nu helaas niet lukt, kijken we er naar uit om in 2021 de 2 nieuwe concepten te realiseren: digitaal met TAVOLA ONLINE en live met A TASTE OF TAVOLA in september 2021.  Meer informatie hierover binnenkort op www.tavola-online.be & www.taste-of-tavola.be.

 

Exposanten

tavola

Ontdek hier de exposantenlijst en het beursplan.

Duidelijke focus

Tavola weet zich al sinds het begin duidelijk te onderscheiden van andere voedingsbeurzen. Geen algemene voedingsbeurs maar een duidelijke focus op premiumproducten over alle productgroepen heen. Die afbakening is meteen ook de grootste sterkte van de beurs. “Dat weerspiegelt zich ook in het profiel van de bezoeker die naar Tavola komt. We zijn heel open in naar wat we communiceren naar de bezoeker die naar Tavola komt: een zeer divers professioneel publiek die high-endproducten met toegevoegde waarde zoekt, net om meteen de juiste verwachtingen te scheppen”, aldus Patricia Huygelier, Exhibition Manager.

Premium troef

Patricia: “Men komt naar Tavola om net op zoek te gaan naar die exclusieve producten om zich zo te kunnen onderscheiden ten opzichte van supermarkten. In voeding is er heel veel rotatie en de consument verwacht veel vernieuwing. Het is de dag van vandaag al een heuse opdracht om als winkelier of ander voedingsbedrijf daarop in te spelen. Wij trachten met Tavola hen te helpen in die zoektocht.”

100% ruimte voor 100% inspiratie

“Wij kiezen er heel bewust voor om de beurshallen niet te segmenteren in bepaalde productgroepen of thema’s. Wanneer je begint te segmenteren per productgroep, zal de bezoeker sneller enkel naar zijn segment gaan, terwijl hij ongetwijfeld ook geïnspireerd kan worden door een compleet andere productgroep”, aldus Patricia. Wil de bezoeker toch liever focussen op een bepaalde productgroep, dan kan hij via de website alle exposanten per categorie opzoeken en zijn beursbezoek op een vlotte manier voorbereiden.

tavola

Recordeditie

Het belooft alvast een uiterst boeiende editie te worden. Met een recordaantal exposanten (500) maar ook een recordaantal inschrijvingen voor de Gouden Tavola bevestigt Tavola haar sterkte positie als vakbeurs.

Patricia: “We zijn heel fier dat Tavola nog steeds groeit. Al is dat absoluut niet het doel op zich. Kwaliteit primeert nog altijd op kwantiteit. We willen niet groeien om te groeien. Ik denk dat de sterkte van de beurs de unieke positie in de markt is. We zijn zeer selectief in wie we selecteren als exposant. Ze moeten dan ook aan een aantal criteria voldoen. Op die manier proberen we het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de verwachtingen van de bezoekers.”

Internationaal Aanbod

Niet alleen lokale spelers komen uitvoerig aan bod op Tavola, ook nationale en internationale exposanten pronken met hun innovaties. Zo zijn er maar liefst 500 exposanten uit 20 verschillende landen aanwezig. Ook buitenlandse producten krijgen hier de nodige aandacht, want naast lokaal kan je je met buitenlandse exclusieve producten ook sterk onderscheiden in de markt. Bovendien is Tavola ook steeds bekender geworden in het buitenland. Zo is de beurs ook geliefd bij landen zoals Thailand, Japan, Canada of Indonesië.

Trends opspeuren

Een beurs is het ideale moment om de huidige en toekomstige trends te ontdekken. Lokaal, plantaardige voeding, duurzaamheid en ecologie zijn trends die de laatste jaren niet meer weg te denken zijn. Ook tijdens deze editie van Tavola zullen deze tendensen duidelijk merkbaar zijn.

Patricia: “Er worden heel veel trends belicht, maar je kan het eigenlijk bundelen onder één grote noemer: de bewuste consument. Er wordt niet meer zomaar geconsumeerd, maar men denkt steeds meer na over wat men eet. Massa wordt ingeruild voor een kleinere hoeveelheid van een hogere kwaliteit, waarvoor men dan ook dieper in de buidel wil tasten. Niet alleen op het vlak van gezondheid, maar ook met een bewuste keuze voor duurzame producten ”

Genieten blijft key

Naast de actuele trends, blijft de Belg natuurlijk ook nog een echte levensgenieter. Laat Tavola dan ook net de plek zijn waar genieten centraal staat. Niet alleen van trendy producten, maar ook van klassiekers en ware delicatessen.

Waarom bezoeken?

“Tavola is een unieke beurs met een ongeëvenaard aanbod. Het gaat zowel van marktleiders tot kleine lokale ambachtelijke fabrikanten met een heel exclusief product. Bovendien kan je op één dag je helemaal laten inspireren en de volledige beurs gezien hebben”, verklaart Particia overtuigd.

Food business meetings

Niet alleen is Tavola de ideale gelegenheid om tal van innovaties en exclusieve producten te ontdekken, het is ook het uitstekende moment om nieuwe contacten te leggen en te netwerken. Op Tavola is er ook een matchmakingevent. Via de website kan u op voorhand een profiel aanmaken en afspraken vastleggen met uw gewenste partners. 

gouden tavola

Gouden Tavola

De wedstrijd Gouden Tavola bekroont de meest innoverende producten in vier categorieën, gebaseerd op de doelgroep en het verkoopkanaal waar de producten terechtkomen.
Deze zijn:

• Gouden Tavola Retail: Wasabi Vodka van The Wasabi Company
• Gouden Tavola Delicatessen:   Sea Arch non-alcoholische gin van Bleuzé Interfood
• Gouden Tavola Foodservice: Be Cuisine Vegan Chocomousse van Nanuk
• Gouden Tavola Traiteur: Atelier Du Jardin Groentepaté  van De Beauvoorder

De ingezonden producten mogen maximaal een jaar oud zijn en ten laatste op Tavola zelf gelanceerd worden. Bij de beoordeling is innovatie het doorslaggevende aspect, naast smaak, commerciële slaagkansen enz. Tijdens 2 juryrondes worden binnen elke rubriek een winnaar en genomineerden bepaald.

Op Tavola kan u:

• alle geselecteerde producten ontdekken van de tweede ronde in de Innovatiegalerij in de Rambla
• de winnende producten degusteren in hall 5
• ook uw stem uitbrengen voor de publieksprijs

Patricia: “Meedoen om een Gouden Tavola te winnen is commercieel gezien heel erg interessant. Ook als je niet gewonnen hebt. Het begint al aangezien de producten geïntroduceerd worden bij aankopers, wat al een interessant gegeven op zich is. Wie wint, krijgt heel wat media-aandacht en voldoende grafisch materiaal van ons om aan de slag te kunnen.”

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Marie Verhulst5 maart 2020
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Chocolaterie maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.