Bouwmachines Partnercontent

Mythe of waarheid: Waarom zijn alle graafmachines geel?

De meeste fabrikanten spuiten hun bouwmachines geel. Meer dan driekwart van alle graafmachines wereldwijd hebben deze kleur. Maar hoe komt dat? En waarom vallen graafmachines met een andere kleur nauwelijks op? De redenen hiervoor lopen uiteen van veiligheidsoverwegingen, via historische ontwikkelingen tot aan diep gewortelde culturele en psychologische associaties.

Stelt u zich voor dat u een setje kleurstiften hebt en iemand vraagt u om een graafmachines te tekenen. Welke kleur zou deze hebben? Waarschijnlijk zou deze geel zijn. Als kinderen speelden vele van ons al met gele speelgoedmachines. En op de bouwplaats aan het einde van onze straat zien we nu nog vaak gele bouwmachines. Maar waarom domineert juist deze kleur de wereld van de bouwmachines zo sterk? Hieronder volgen de redenen.

Reden 1: Veiligheid door zichtbaarheid

Een bouwplaats is geen ongevaarlijke plek. Nog altijd gebeuren er veel te veel ongevallen op bouwplaatsen. Geel is een van de best zichtbare kleuren. Zowel overdag als 's nachts biedt deze kleur voldoende contrast, ook bij de stoffige omstandigheden op bouwplaatsen. De kleur is bij uitstek geschikt als waarschuwingskleur die gevaren aangeeft. Zowel arbeiders als derden kunnen zo machines op bouwplaatsen herkennen, waardoor ongevallen worden voorkomen.

Reden 2: Wie heeft het uitgevonden?

Voorloper hierbij was Caterpillar. Aan het begin van de 20e eeuw waren hun bouwmachines nog grijs, omdat deze vooral militair werden ingezet. Men zag echter in dat de bouwmachines een signaalkleur moesten hebben vanwege een hogere veiligheid op de straten. Aldus besloot men in 1931 om de kleur geel te gebruiken. Een neveneffect hiervan was de branding: De gele machines trokken de aandacht, ze vielen op en men herinnerde zich de fabrikant. En daarom duurde het lang totdat andere fabrikanten volgden.

Caterpillar gebruikte de kleur Hi-Way Yellow tot 1979. Sindsdien rijden de bouwmachines in een iets zachtere en optisch meer aansprekende kleur Caterpillar Yellow rond. En natuurlijk is deze kleur als merkteken wettelijk beschermd. Sinds 1989 zijn de kleuren zwart en geel ook in het moderne Cat-logo geïntegreerd.

Reden 3: Cultuur en psychologie

Geel is al sinds vele jaren de standaardkleur voor bouwmachines, waardoor mensen de kleur geel vaak associëren met het bouwvak. Vandaar dat er ook culturele redenen zijn om graafmachines geel te maken. En kinderen worden er al mee grootgebracht. Of hebt u al eens een speelgoedbouwmachine gezien die niet geel is?

Bovendien houdt psychologie ons voor de gek, zodat we niet-gele graafmachines nauwelijks waarnemen. Dit psychologische fenomeen wordt selectieve waarneming genoemd, waarbij men slechts bepaalde aspecten uit de omgeving waarneemt en andere negeert. Het fenomeen is het resultaat van de grenzen aan onze cognitieve capaciteiten, want we kunnen eenvoudigweg niet alle informatie tegelijkertijd verwerken. Dit effect kan verder worden versterkt door onze ervaringen en psychologische effecten als bevestigingsdrang of zichzelf vervullende voorspellingen. Want de mens heeft de neiging om dingen waar te nemen op een manier die zijn bestaande overtuigingen bevestigen, terwijl tegelijkertijd ontkrachtende informatie wordt genegeerd. Daarom worden we door de combinatie van culturele invloeden, vroege jeugdervaringen en onze psychologische biologie er vast van overtuigd: Een graafmachine moet geel zijn.

Reden 4: Meer dan driekwart van alle graafmachines is geel.

De kleur van een bouwmachine hangt vooral af van de fabrikant. Hierbij laten we in het kader van de selectieve waarneming even buiten beschouwing dat er bouwbedrijven zijn die hun machines speciaal laten maken met kleur van het Corporate Design van hun onderneming.

Wie werkzaam is in de bouwsector kent de Yellow Table (de gele tabel) van de KHL Group. Elk jaar worden in de mei/juni-uitgave van de International Construction de 50 grootste bouwmachinefabrikanten gepubliceerd, op basis van hun omzet in het vorige jaar. En ja, daadwerkelijk heet dit gegevensoverzicht Yellow Table – alweer de kleur geel.

Als we alleen kijken naar fabrikanten van graafmachines en als we de Yellow Table filteren op mini- en midigraafmachines tot 13 t en grote graafmachines van meer dan 13 t, vallen 28 van de 50 ondernemingen in deze categorie. En als we de afzonderlijke marktaandelen combineren met de corporate-kleur van de bouwmachineonderneming, blijkt dat meer dan driekwart van alle in 2022 verkochte graafmachines geel was. Om precies te zijn: 76,2%. Oranje of rood was op grote afstand de tweede kleur (11,9%), gevolgd door wit of grijs (6,2%) en groen of blauw (5,8%). Deze trend komt ook terug op de markt voor gebruikte machines. Bij Surplex waren in 2022 eveneens 71% van de verkochte gebruikte graafmachines van topfabrikanten geel.

Conclusie

Het is dus zowel een mythe als waarheid. Niet alle graafmachines zijn geel, maar wel de meerderheid en dat vanwege goede redenen. Want deze kleur zorgt voor veiligheid op bouwplaatsen en we zijn al van kleins af aan en sinds generaties gewend aan gele graafmachines.

surplex

Of het nu oranje of geel is: Gebruikte graafmachines en bouwmachines kan men vinden bij het industriële veilinghuis Surplex.

surplex

De dominantie van de kleur geel in een infografiek: Meer dan driekwart van alle in 2022 verkochte graafmachines zijn uitgevoerd in deze opvallende signaalkleur. Andere kleuren zijn duidelijk veel minder vertegenwoordigd.

Een overzicht als diagram met de kleurverdeling van graafmachines: In 2022 werden graafmachines gedomineerd door de kleur geel. De kleurtinten oranje/rood, wit/grijs en groen of blauw zijn veel minder vaak vertegenwoordigd.

Over Surplex

Surplex is een van de toonaangevende Europese industriële veilinghuizen en handelt wereldwijd in gebruikte machines en bedrijfsinrichtingen. Het 16-talige veilingplatform Surplex.com registreert jaarlijks ongeveer 50 miljoen paginabezoeken. Op meer dan 800 online veilingen worden per jaar meer dan 55.000 industriële goederen verkocht. De onderneming met vestiging in Düsseldorf heeft kantoren in 16 Europese landen. Meer dan 220 werknemers uit 20 landen zorgen voor een jaaromzet van meer dan 100 miljoen euro.

Contactpersoon
Media : Dennis Kottmann, Head of Marketing, +49 211 422737-28, dennis.kottmann@surplex.com
Verkoop : Gabriela Angelova, Head of Customer Care, +49 211 422737-0, info@surplex.com

SURPLEX
THEODORSTRASSE 105
40472 DUSSELDORF
+492114227370
info@surplex.com
www.surplex.com
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook