Chocolade

Drie niet te missen chocoladetrends in 2025

De toekomst: genieten met een doel

chocoladetrends 2025
Eye-candy is een hot topic, want de looks vormen een indicator voor kwaliteit

Wat verwacht de consument anno 2025 van chocoladecreaties? Zwakt de hype rond mood food stilaan af en blijven plantaardige ingrediënten de heilige graal? Het grootschalige consumentenonderzoek van Barry Callebaut ‘Top Chocolate Trends 2025 & Beyond’ in 29 landen zocht het voor ons uit. Een tipje van de sluier: consumenten zoeken niet langer alleen naar smaakvolle traktaties, maar naar een beleving die gezondheid, duurzaamheid en ethische verantwoordelijkheid combineert. Wil je de concurrentie voorblijven? Dan geven we graag enkele tips over deze drie niet te missen trends.

Trend 1: intens genieten

Denk aan alle zintuigen

Anno 2025 rinkelt de kassa door creaties die het praktische aspect van consumeren overstijgen; de consument verlangt naar een multisensoriële ervaring met aandacht voor alle zintuigen. Of het nu gaat om de luxe van een high tea met kleurrijke gebakjes en glanzende pralines of een hippe verwenkoffie met heerlijke aroma’s; de multisensoriële momenten die het waard zijn om te koesteren winnen aan belang. Zo blijkt ook uit het grootschalig onderzoek: consumenten geven de voorkeur aan chocoladeproducten met meerdere smaken (66%) en verschillende texturen (65%), terwijl  iets meer dan de helft (51%) op zoek gaat naar eye candy, want mooi uitziende creaties zijn een teken van vakmanschap en dus een belangrijke indicator voor kwaliteit.

limited editions chocolade
Exclusieve chocoladecreaties of limited editions doen de consument dieper in de buidel tasten

Verleden en heden combineren

Je kent het wel, de ‘vroeger was alles beter-gedachtegang’, die regelmatig door de wandelgangen waait, want onzekerheid over de toekomst doet consumenten vol verlangen teruggrijpen naar het verleden. De groeiende drang naar nostalgische smaken blijkt ook uit het onderzoek, waarbij 74% van de consumenten aangeeft dat ze graag creaties proberen die hen katapulteren naar de kindertijd.

Klassiek dessert blijft koploper
7 artikels
Alles over dessertsOntdek ons digitaal magazine over desserts
Lees magazinechevron_right

Naast het volhardend vasthouden aan het verleden is er tegelijkertijd een sterk verlangen naar nieuwe ervaringen, want 3 van de 4 consumenten staan open voor iets nieuws. Ben je dus op zoek naar extra inspiratie? Durf dan eens te zoeken naar innovaties met een vertrouwd aspect, als eerbetoon aan authentieke recepten in een modern jasje, zodat de behoefte aan zowel comfort als avontuur wordt bevredigd. Het zou wel eens een voltreffer kunnen zijn!

Zeldzaam en exclusief

Naast de sensorische ervaring zoeken consumenten ook naar exclusiviteit. Het brengt een uniek aura met zich mee, de ‘limited editions’, waardoor ze sneller naar de portefeuille durven te grijpen. Consumenten geven de voorkeur aan exclusieve creaties (57%) of merken die extra voordelen bieden die uitsluitend voor hen zijn bestemd (73%). Pronken maar met jouw zeldzame creaties!

iftar kitkat callebaut
KitKat haakt in op de multiculturele gelegenheden, met een chocoladebar tijdens de Ramadan (Callebaut)

Elke dag feest

Anno 2025 hebben we geen reden meer nodig om onszelf te trakteren. De traditionele feestdagen staan met stip in de agenda genoteerd, want chocoladecreaties vieren dan hoogtij, maar dat is slechts het topje van de ijsberg. Om de alledaagse routine te doorbreken verwent de consument zichzelf met een kleine zoetigheid. Of het nu een zonnige maandagochtend is of het begin van de lente; de mogelijkheden zijn legio en elke reden is goed om met een zoet vreugdemomentje te ontsnappen aan de dagelijkse routine.

Daarnaast zetten we ons patriottistische kantje even aan de kant en durven we over de eigen landsgrenzen heen te gluren. Multiculturele gelegenheden bieden namelijk nieuwe redenen om te genieten, van Diwali tot Chinees Nieuwjaar. KitKat haakt in op deze trend. Ze worden al lange tijd geassocieerd met “pauzes”, maar het merk had nog nooit de pauze gevierd die elke avond tijdens de Ramadan plaatsvindt: het verbreken van het vasten, oftewel Iftar. In erkenning van het belang van dit moment lanceerde KitKat een Iftar-reep met 30 stukjes, waarbij elk stukje staat voor een dag van de Ramadan.

Zet in op triple play: lekkere chocolade, goed voor de consument én goed voor onze planeet

Trend 2: bewust genieten

De hedendaagse consument verlangt naar verwennerijen die zijn betrokkenheid bij het verbeteren van de wereld weerspiegelen—voor de planeet, voor anderen en voor zichzelf. Creatievelingen durven al eens te spreken over de triple play: lekkere chocolade, goed voor de consument én goed voor onze planeet. Mindful genieten is niet zomaar een trend, het zou wel eens een blijver kunnen zijn waar de consument met plezier voor dieper in de buidel tast.

Plantaardige alternatieven

De plantaardige beweging is al langer aan een opmars bezig, waardoor het zelfs bij de grootste non-believers niet langer in dovemansoren kan vallen. TCHO, een bekend Amerikaans chocoladebedrijf, heeft in 2023 zelfs zijn volledige productlijn omgezet naar 100% plantaardig om zo een positieve impact op het milieu te realiseren. En met succes. De grootste believers vinden we bij de jongste generaties, waarbij 61% vindt dat elk merk een plantaardige, veganistische of zuivelvrije chocoladevariant in huis moet hebben; een stijging van 13% ten opzichte van vorig jaar.

ethische handel chocolade
De consument wil dat hun verwenmoment de ethische handel ondersteunt

Clean label en natuurlijke ingrediënten

Consumenten hechten waarde aan natuurlijke en authentieke ingrediënten, met gestroomlijnde ingrediëntenlijsten en zo weinig mogelijk toevoegingen. De grote meerderheid (71%) gelooft namelijk dat chocoladeproducten met een clean label betrouwbaarder en veiliger zijn. De klanten zijn kritischer dan ooit en voortdurend op hun hoede voor al te grote beweringen. Natuurlijke ingrediënten en clean labels worden dan ook als de heilige graal aanschouwd, want less is more anno 2025.

Ethisch, transparant en traceerbaar

Fair Trade Original, Rainforest Alliance, slaafvrije chocolade, klimaatneutraal … We kunnen er niet meer omheen, chocoladeverpakkingen zijn bezaaid met certificeringen en labels die garanties bieden over het cacaoproces. Niet voor niets. De focus van de consument in duurzame landbouw verschuift naar ethische praktijken, eerlijke toeleveringsketens en transparante inkoopprocessen. De belangstelling naar de sociale impact van de cacaoteelt groeit sterk, want uit het onderzoek blijkt dat consumenten kiezen voor merken die aansluiten bij hun waarden en overtuigingen (55%). Ze willen weten waar de chocoladeproducten vandaan komen en welke ingrediënten worden gebruikt (69%).

composteerbare verpakkingen
Gudruns nieuwe cacaovruchtbites combineren duurzaamheid, innovatie en gedurfde smaken, met upcycled cacao- en sinaasappelschillen in composteerbare verpakkingen (Callebaut)

Het zijn niet alleen de kleinere producenten die zich engageren om transparante en traceerbare producten te creëren, ook multinationals zetten vaker hun beste beentje voor om eerlijke handel en transparante herkomst te promoten. Aldi lanceert bijvoorbeeld de Choceur Choco Changer, een Fairtrade-gecertificeerde chocoladereep. Ook Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely bundelen de krachten om langetermijnrelaties op te bouwen met cacaoboeren en hen een hogere prijs te betalen om een 100%-traceerbare chocoladelijn te creëren.

Tegen voedselverspilling

Of het nu vijf voor twaalf of vijf na twaalf is als het gaat over de toekomst van onze planeet, laten we in het midden. Wat wel zeker is, is dat de jongere generatie aan de alarmbel trekt en dat weerspiegelt zich in hun consumentengedrag. Ze waarderen namelijk merken die upcycling toepassen om smakelijke en duurzame chocolade te creëren. Er komen steeds meer nieuwe producten op de markt die gebruikmaken van hergebruikte ingrediënten, terwijl merken ook 100% composteerbare verpakkingen van landbouwafval inzetten om hun milieu-impact te verkleinen; spring dus mee op de trend tegen voedselverspilling en combineer innovatie, smaak en duurzaamheid naar hartenlust.

Uppa, het nieuwe merk van Gudrun, geeft het goede voorbeeld door cacaofruit bites te lanceren. Om afval te voorkomen is de vulling doordrenkt met cacaofruit dat wordt hergebruikt uit de cacaoboon, waarvan normaal alleen de zaden (30%) nuttig zijn. Bovendien zijn de bites verpakt in een 100% thuiscomposteerbaar bekertje gemaakt van landbouwafval. Ten slotte, om de sinaasappelvulling te maken, worden de schillen van sinaasappels hergebruikt om de unieke smaak te verkrijgen.

Drie belangrijke trends: intens, bewust én gezond genieten

Trend 3: gezond genieten

Holistisch welzijn

Het is niet het meest aantrekkelijke onderwerp om te bespreken, maar daar trekt de consument zich niets van aan: darmgezondheid is een hot topic, want ondertussen zoekt 73% naar chocoladeproducten die de darmgezondheid stimuleren. Eenzelfde percentage zoekt ook naar alternatieven die de hartgezondheid ondersteunen en 72% vindt het stimuleren van de immuniteit belangrijk.

Het is niet alleen de fysieke gezondheid die aandacht krijgt, er is een groeiend belang voor producten die het cognitieve en mentale welbevinden ondersteunen (71%). Een mooi voorbeeld is CORE Foods, met een reeks gekoelde voedingsrepen met adaptogenen om het zenuwstelsel te ondersteunen en de manier waarop het lichaam reageert op stress. De populariteit van ingrediënten die bijdragen aan het oppeppen van ons welzijn swingt dan ook de pan uit.

herkomst cacaobonen
Chocoladeproducten die de herkomst van de cacaobonen vermelden worden als meer premium aanschouwd

Wat willen de consumenten?
- 66% verkiest creaties met meerdere smaken, 65% gaat voor verschillende texturen.
- 74% vindt het leuk dat creaties doen denken aan de kindertijd, terwijl 74% openstaat om iets nieuws te proberen.
- 73% houdt ervan als merken extra voordelen bieden die exclusief voor hen bestemd zijn.
- 61% vindt dat elk merk een plantaardig, veganistisch of zuivelvrij alternatief moet aanbieden.
- 71% gelooft dat producten met een clean label betrouwbaarder zijn.
- 69% kent graag de afkomst en ingrediënten van de producten.
- 67% vindt dat chocoladeproducten moeten aansluiten bij hun gezondheidsbehoeften.
- 70% is geïnteresseerd in lekkernijen met gezonde of voedzame ingrediënten.
- 72% wil graag een product kopen dat de immuniteit boost.
- 73% wil een chocoladeproduct dat de darm- of hartgezondheid ondersteunt.
- 71% verkiest een chocoladeproduct dat de mentale gezondheid stimuleert.
- 57% wil meer gepersonaliseerde chocoladesnoepgoedproducten.
- 61% vindt het fijn als ze worden herkend als klant.

Vrij van en verrijkt met

Het gaat niet alleen om wat wordt weggelaten—consumenten kijken ook naar wat wordt toegevoegd. Nu zij zich steeds bewuster worden van de invloed van ingrediënten op hun gezondheid, is de vraag naar chocolade en zoetwaren met lage gehaltes of zonder bepaalde bestanddelen aanzienlijk gegroeid. 7 op de 10 is geïnteresseerd in snoepgoed waaraan gezonde of voedzame ingrediënten zijn toegevoegd, terwijl 67% verwacht dat de creaties aansluiten bij hun gezondheidsbehoeften. Merken die er succesvol in slagen om lage- en vrij-van-opties te combineren met verrijkte voordelen, herdefiniëren wat het betekent om bewust van gezondheid te genieten.

gepersonaliseerde chocolade
Op maat gemaakte of gepersonaliseerde creaties zijn populairder dan ooit

Een Poolse chocolademerk Wedel haakt in op de trend door ‘Wedel Plus Magnesium’ te lanceren, een nieuwe productlijn van chocoladerepen verrijkt met extra magnesiumcitraat (naast het magnesium dat van nature in cacao voorkomt). Elke portie zorgt voor minstens 30% van de dagelijkse magnesiumbehoefte van een volwassene.

Gepersonaliseerde voeding

Technologie heeft zich stevig geworteld als snelst groeiende mondiale trend in de sector. De integratie van geavanceerde technologie, zoals AI, wordt aangedreven door de toenemende honger van consumenten naar unieke en memorabele eetervaringen. Dankzij deze technologische vooruitgang kunnen consumenten hun gezondheid in real-time monitoren, wat leidt tot meer op maat gemaakte voedingskeuzes. En dat steekt de consument anno 2025 niet onder stoelen of banken, want 57% van de wereldwijde consumenten geeft aan dat ze meer op maat gemaakte of gepersonaliseerde chocoladesnoepgoedproducten willen hebben, 65% zoekt actief naar merken die aansluiten bij hun gezondere levensstijlkeuzes en 61% is het ermee eens dat ze het fijn vinden als ze worden herkend als klant.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Jade Lambrecht18 juni 2025
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Bakery maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.