Bakkerij

Melseels monument met nieuwe aanpak

Zesde generatie Bakkerij Van Hoorick pioniert

Van Hoorick
Jade Strobbe en Thomas Van Hoorick voor de gevel van Bakkerij Van Hoorick (Melsele)

Met Thomas Van Hoorick deed in 2011 de zesde generatie Van Hoorick zijn intrede in de bakkerij die al sinds 1855 gevestigd is onder de kerktoren van Melsele. Samen met echtgenote Jade Strobbe bewijst het koppel dagelijks met hun succesvolle bakkerij dat die verstandig kan gerund worden als een kmo. Bakery sprak met de onderneemster die ambachtelijke kwaliteit én professionele bedrijfsvoering weet te combineren.

Brood Van HoorickBakkersgeslacht Van Hoorick

Van de familie Van Hoorick en hun bakkersgerelateerde activiteiten is er al sprake sinds het ontstaan van België. De eerste vestiging aan de kerk in Melsele dateert echter van 1855, toen Jan Baptiste Van Hoorick er zich installeerde. Nadien wordt de bakkerij van vader op zoon – resp. Louis Alfons, Armand, Dirk, – doorgegeven en altijd uitgebaat samen met hun echtgenotes. Sinds 2011 is met de huidige eigenaar Thomas de zesde generatie Van Hoorick aan de slag in de bakkerij onder de kerktoren van Melsele. Jade Strobbe, vrouw van Thomas, die actief was in de zorgsector, maakte in 2015 de keuze om ook vol voor de bakkerij te gaan.

Van Hoorick 2.0

Bij de intrede van de recente generatie Van Hoorick koos het ondernemerskoppel voor het eerst een andere aanpak binnen de bakkerij. Het koppel dertigers met 3 kinderen legt duidelijk andere accenten in de bedrijfsvoering, atelier en winkel. Hun project kreeg de benaming ‘Van Hoorick 2.0’.

Thomas Van Hoorick
Thomas Van Hoorick studeerde handelswetenschappen maar leerde de bakkersstiel van zijn ouders en door het volgen van cursussen

Andere achtergrond

“Zowel Thomas als ik zijn geen gediplomeerde bakkers”, begint Jade Strobbe hun verhaal. “Thomas heeft een master handelswetenschappen en was daarna een tijdlang werkzaam bij Colruyt. Ikzelf heb een master gezondheidszorg. Toen we elkaar leerden kennen, begon het toch te kriebelen om van het bakkersbestaan te proeven. Thomas was erin grootgebracht; al doende en via diverse cursussen leerde hij ook de kneepjes van het vak. Thomas gaf zichzelf 3 jaar de tijd om het te proberen en startte eind 2011 in de ouderlijke zaak.”

Andere aanpak

“Wij bekijken allebei de bakkerij meer vanuit zakelijk oogpunt”, legt Jade uit. “Dat was voor mij ook de reden om beiden vol voor de zaak te kiezen in 2015. De voorwaarde was dat we het op onze manier, volgens onze visie zouden doen. Daarbij is er geen waardeoordeel; het is gewoon anders. We wilden het anders aanpakken dan het doorsnee gebeurt in de bakkerswereld. We wilden van de bakkerij een autonome, geoliede machine maken waar het ambacht, de kwaliteit en de service centraal staan. We wilden iedereen in het team betrekken, verantwoordelijkheden geven en wij moesten vooral leren loslaten en vertrouwen leren geven. Dat was voor mijn schoonouders natuurlijk wel even wennen. Het was een andere aanpak, waardoor hun geloof daarin moest meegroeien.”

Bakkerij in kaart

“We zijn ons proces gestart met het 'mappen' van onze organisatie. We brachten alles in kaart ... letterlijk door flip chart papieren op te hangen aan de muren per categorie. Producten, services, personeel, boekhouding, verpakking, branding, website, webshop … We gingen na wat er werkte, wat verbeterd of geïnnoveerd kon worden en waar we gewoonweg geen energie en ruimte meer voor wilden maken. Daarna zijn we alles gaan plannen, opleidingen gaan creëren en processen gaan uitschrijven, implementeren en evalueren. Dat hele proces heeft toch zeker bijna 5 jaar geduurd, ook al omdat dat bovenop de dagtaak kwam. Bovendien moesten we ook op het vlak van ondernemerschap bijlezen en bijleren.”

Operationeel onafhankelijk

"Het standaardgegeven van een bakkerij is vaak nog altijd de man aan de oven en de vrouw in de winkel. Alhoewel ik heel graag met mijn klanten bezig ben, wil ik niet dat het operationele in de winkel afhankelijk is van mij. We proberen heel erg om ambachtelijke kwaliteit te verzoenen met een professionele bedrijfsvoering. Gelukkig zijn we niet alleen en zien we dat het steeds belangrijker wordt om je bakkerij als bedrijf te zien. Zo is je bakkerij duurzaam op de lange termijn én in het snel veranderende landschap waar we ons vandaag in bevinden.

“Nu we terugblikken, is dat doordrukken van onze eigen ideeën onze sterkte gebleken. Met een andere opleiding dan die van bakker én met al wat werkervaring, kijken wij anders naar een bakkerij. Ingaan tegen de stroom en de traditionele verwachtingen, bracht ons tot waar we vandaag staan. We zijn er ook rotsvast van overtuigd dat de bakkerijsector sterk aan het veranderen is. Ik denk dat het dan ook steeds belangrijker wordt om je als bedrijf te onderscheiden. Alles verandert fel, technologie maakt meer en meer zijn intrede en ik denk dat onze sector nog een grote transformatie zal doormaken de komende jaren. Het is alleen maar positief als je meer kan professionaliseren. Het zou fijn zijn dat het stigma dat aan een bakkerij gekoppeld wordt, kan verdwijnen zodat iedereen beseft dat een bakkerij runnen niet anders is dan het runnen van een bedrijf of een kmo.”

verbouwing1
Met de verbouwing werd de bakkerij ook echt fysiek Van Hoorick 2.0
Verbouwingen2
Met de verbouwing werd de bakkerij ook echt fysiek Van Hoorick 2.0
1/2

Verbouwing

In 2020 kwam Van Hoorick 2.0 ook fysiek tot uiting, met de opening van de verbouwde winkel.

“Die verbouwing nam ook enkele jaren in beslag”, weet Jade. “Vooral dan op het vlak van planning, want wij wilden absoluut ook blijven draaien tijdens de werken. We verdriedubbelden de oppervlakte van de bakkerij, wat in verschillende fases verliep. Het had wat voeten in de aarde, maar de verandering is de moeite waard geweest. Met de verbouwing maakten wij een bakkerij voor en van onszelf.”

"We verbouwden tot een bakkerij voor en van onszelf"

“Ook hier kozen we natuurlijk voor onze eigen weg. We werkten bijvoorbeeld niet samen met een conventionele winkelbouwer die typische bakkerijen zet. Ik wou de producten zo dicht mogelijk bij de klant, ruimte om rond te lopen… alles om meer beleving te creëren! Daarom namen we zelf – samen met de architect - alles in handen: van materialen tot invulling en uitvoering van het ontwerp.”

Café Van Hoorick 1
Jade Strobbe is als barista en theesommelier helemaal overtuigd van de meerwaarde van haar koffiecorner
Café 2
Jade is als barista en theesommelier helemaal overtuigd van de meerwaarde van haar koffiecorner
Café 3
Jade is als barista en theesommelier helemaal overtuigd van de meerwaarde van haar koffiecorner
3/3

Koffiecorner

Bij de verbouwing werd er ook ruimte voorzien voor de koffiecorner ‘Café Van Hoorick’.

“Voor ik in de bakkerij kwam, volgde ik al cursussen barista en theesommelier”, vertelt Jade. “Die producten matchen ook wonderwel met patisserie, en draagt bij tot de beleving. Klanten kunnen hier ontbijten, lunchen én een taartje of ijsje eten. In de zomer kan dat zelfs op ons gezellig buitenterras. Daarnaast cateren we met Café Van Hoorick ook voor bedrijfslunches of familiemomenten.”

Café Van Hoorick bracht de stad naar het dorp

koffiecorner 1
De koffiecorner in Bakkerij Van Hoorick, a.k.a. Café Van Hoorick
koffiecorner 2
De koffiecorner in Bakkerij Van Hoorick, a.k.a. Café Van Hoorick
2/2

Sector in verandering

“Iedereen voelt dat onze sector aan het bewegen is”, klinkt Jade bevlogen. “Je kunt jongeren vandaag niet meer zover krijgen om het bakkersberoep uit te voeren zoals dat van oudsher bestaat: vele en nachtelijke uren, vaak ook weekends en feestdagen, fysiek belastend… Generatie Z past resoluut voor dat elan. Ook voor onszelf, met drie jonge kinderen, wilden we een betere organisatie. Er is meer in het leven dan de bakkerij. Vanuit dat besef voeren wij ons personeelsbeleid op een andere manier. Wij hanteren én respecteren een 38-urenweek. Daarnaast staan wij heel hard op overleg. Communicatie in de twee richtingen met medewerkers vinden wij heel belangrijk, om zo een veilige situatie te creëren waarin iedereen in vertrouwen kan werken. Een persoonlijke aanpak waarbij we de verschillende profielen, verschillende aanpak en verschillende uurroosters bekijken, is een grote plus. Samen komen we tot een goede compromis voor beide partijen.”

productie
De productie bij Bakkerij Van Hoorick staat onder leiding van Thomas

Teamwork

Een slim personeelsbeleid is ook wel nodig, want het team van Bakkerij Van Hoorick telt al snel 15 personen, los van de poule van een dertigtal flexwerkers of jobstudenten.

Productie

“We hebben in het atelier drie nachtbakkers, waarvan twee de dagdagelijkse productie draaien en één bakker zich meer op de speciale broden en desembroden toespitst. Ook mijn schoonvader bakt op zondagnacht nog, om ons te helpen maar ook omdat hij dat gewoon nog supergraag doet. Daarnaast zijn er ook drie patissiers. De fulltime medewerkers in de productie worden geleid door Thomas."

winkelbediendes
De winkelbediendes krijgen waar nodig nog versterking van Jade zelf

Winkel

"De winkel wordt operationeel gerund door vijf winkelbediendes. Ik spring bij waar nodig en in het weekend loop ik heel graag tussen onze collega’s en sta ik met plezier in de winkel. Zo blijf ik voeling hebben met wat er leeft en bevind ik mij tussen de mensen. Bovendien helpt het ook om onze processen te blijven evalueren en bijschaven. Het team wordt ook nog versterkt door een medewerker voor het onderhoud en iemand die instaat voor het volledige hartige assortiment."

Daarnaast rouleren ook een 35-tal medewerkers als flexi-job of jobstudent bij de Melseelse bakker.

Ambacht dichter bij de mensen

Jade kreeg van een klant bij opening van de bakkerij en koffiecorner het compliment dat ze zo ‘de stad naar het dorp hebben gebracht’.

terras
In de zomer heeft Van Hoorick zelfs een gezellig buitenterras voor haar klanten

“Het ‘café’ bij de bakkerij werkt ideaal in een kalm, maar levendig dorp als Melsele met veel jonge gezinnen in de dichte nabijheid van Beveren en Antwerpen. Maar ook van daarbuiten, zeker in een straal van 15 km, komen klanten naar onze bakkerij. De sluitingen van enkele bakkerijen in de regio zitten daar ook wel voor een stuk tussen. We merken dat klanten vooral in de weekends bereid zijn om een verplaatsing te maken voor goed brood en patisserie. Het is supertof dat mensen onze ambacht terug beter weten te appreciëren. Dat is sterk teruggekomen sinds corona. Mensen kwamen terug bij de lokale bakker en dat is gelukkig goed in stand gebleven. Onze klanten zijn dan ook heel belangrijk voor ons. Daarom zetten we zo graag in op beleving ... om het bezoek aan onze bakkerij alleen nog maar leuker te maken. En als ze dan nog eens naar huis gaan met lekkere, kwalitatieve producten en een glimlach, dan is het geslaagd voor ons." 

De bakkerij heeft ook een belangrijke sociale functie binnen de dorpsgemeenschap

“Als Bakkerij Van Hoorick vervullen we – zeker met Café Van Hoorick – ook een belangrijke sociale functie voor de dorpsgemeenschap. Hier ontmoeten dorpsgenoten elkaar en wordt er nog echt met elkaar gepraat, al dan niet bij een koffietje en een taartje. Ze leren onze medewerkers kennen en maken ook met hen een praatje. Zo helpen wij het bakkersambacht terug dichter bij de mensen te brengen."

boekBOEK: VAN KNEDEN TOT RIJZEN
Het helpen van anderen was de reden waarom Jade Strobbe toehapte toen Uitgeverij Pelckmans haar vroeg om een boek te schrijven. “Ik wil graag mijn steentje bijdragen in de ondernemerswereld door ons verhaal te delen. Al is het maar om mensen te inspireren of voeding te geven aan iemands dromen… Als onze ‘5 ingrediënten voor succes’ iemand kunnen helpen, is mijn schrijfproces al de moeite waard geweest. Het werkte voor mezelf trouwens ook therapeutisch. Daarnaast was het ook een goed moment om eens stil te staan en terug te blikken op onze realisaties.”
Tonen welke weg Jade heeft afgelegd met Bakkerij Van Hoorick doen ook de nominaties en finaleplaatsen voor prestigieuze titels als 'Vrouwelijke Ondernemer van het Jaar' (Women in Enterprise and Development Award door Unizo, VLAIO en Vrouwennet) en 'Baker Personality of the Year' (Bakery, PMG).

Kracht uit connecteren

Waar elke bakker van oudsher wat op zijn eigen eilandje leeft, zoekt Bakkerij Van Hoorick net dat contact op met collega’s.

“Wij onderhouden goede banden met een aantal andere bakkers, zelfs in de buurt. We helpen elkaar ook verder wanneer dat nodig is. Vooral in onze beginjaren gingen wij bij een aantal bakkerijen langs en spraken er over de sector en hun eigen aanpak. Ook het uitwisselen van recepten en tips is heel waardevol. Je kunt nu eenmaal heel veel van elkaar leren. Daarin schuilt heel veel kracht. Dat hoeft zelfs niet beperkt te zijn tot bakkers. Iedere ondernemer staat voor uitdagingen. Je zou ervan verschieten hoe hard je elkaar kunt begrijpen, ook wanneer je uit een totaal andere sector komt. Over die problemen en oplossingen praten met andere ondernemers kan iedereen voort helpen.”

Duurzaam voor de toekomst

"Met onze winkel zijn we nog enige tijd zoet, hoop ik. We hebben al heel wat kunnen professionaliseren en aanpakken, maar daar stopt het niet. Ik vind het belangrijk dat we blijven bijleren, dat we technologie gaan omarmen binnen ons bedrijf, dat we blijven innoveren en inzetten op onze medewerkers. Wat de toekomst brengt, zal je nooit echt vooraf kunnen inschatten. Maar het feit dat we er dagelijks mee bezig zijn, dat we leergierig zijn en willen blijven investeren in kennis en kunde op welke manier dan ook, zal ons duurzaam genoeg maken voor de toekomst", besluit Jade Strobbe.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dieter Devriendt
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook