Als sector sta je sterker dan alleen
UNIFA-leden zijn meer dan alleen leveranciers

General Manager Belux bij Puratos
Als overkoepelende organisatie van de grondstoffen- en ingrediëntenleveranciers voor de bakkerij-, patisserie-, chocolade- en ijsbereiders zet UNIFA zich in voor een zeer brede sector. Wij spraken met Nathalie De Grauwe, General Manager Belux bij Puratos maar ook voorzitter van UNIFA. "De Belgische bakkerij-, patisserie-, chocolade- en ijssector is één van de beste en meest gepassioneerde ter wereld, maar de uitdagingen zijn niet min. Door samenwerking binnen deze warme sector kunnen we die het hoofd bieden."
Brede sectorvertegenwoordiging
UNIFA vertegenwoordigt grondstoffen- en ingrediëntenleveranciers voor de bakkerij-, patisserie-, chocolade- en ijsbereidingssector. In België zijn die goed voor ca. 675 miljoen euro omzet en meer dan 2.000 werknemers. Doorheen de jaren heeft UNIFA een breed nationaal én Europees netwerk opgebouwd. Zo is het stichtend lid van het Instituut Brood & Gezondheid (IB&G), lid van Fevia en overlegt het op geregelde basis met de maalderijen (KVBM), de grote bakkerijen (FGBB) en de ambachtelijke bakkerijen (Belgische Confederatie BBCI), hun leden en andere bakkerijgroeperingen.

worden vertegenwoordigd door UNIFA
Ook Europees actief
Op Europees niveau is UNIFA stichtend lid van de overkoepelende organisatie van grondstoffenleveranciers (FEDIMA, Federation of European Manufacturers & Suppliers of Ingredients to the Bakery, Confectionery and Patisserie Industries). Hierdoor krijgt het toegang tot een breed netwerk van Europese stakeholders: o.a. FoodDrinkEurope en Bread Initiative.
OVER UNIFA
UNIFA is de overkoepelende organisatie van de grondstoffen- en ingrediëntenleveranciers voor de bakkerij-, patisserie-, chocolade- en ijsbereidingssector, opgericht in 1956. De leden zijn de cruciale schakel tussen de primaire grondstoffen en de eindproducten voor de consument. Voor haar leden behartigt UNIFA hun belangen richting overheden en andere belangenorganisaties op vlak van voedingsmiddelen, ingrediënten, voedselveiligheid, duurzaamheid, onderwijs en tewerkstelling. UNIFA voorziet zo terugkoppeling en informatieverstrekking rond belangrijke en actuele thema’s die spelen op ieder niveau. Samen met partnerorganisaties geeft UNIFA ook een stem aan de bredere sector.
Warme sector met passie

met veel en uiteenlopende competenties
De bakkerij-, patisserie-, chocolade- en ijsbereidingssector is een specifieke sector die door UNIFA-voorzitter, Nathalie De Grauwe, wordt omschreven en ervaren als een 'warme' sector: "Het gaat om heel gepassioneerde mensen, met veel en uiteenlopende competenties. Dan heb ik het over iedereen in de sector; van de bakker die het brood kneedt, de chauffeurs die bakkerijen beleveren tot de mensen die aan de slag zijn in de IT en financiële diensten. De sector is een hartelijke sector die openstaat voor samenwerking. Alhoewel we commercieel vaak wel tegenover elkaar staan, vinden we toch steeds meer gemeenschappelijke raakpunten. Sommige zaken kunnen we nu eenmaal beter gezamenlijk aanpakken. De ene gunt het de ander vaak wel, omdat we zo ook als sector vooruitgaan. Dat geldt niet alleen binnen UNIFA, maar ook tussen de verschillende federaties in de sector onderling."
Van project tot voorzitter
Voor Nathalie De Grauwe kwam het voorzitterschap van UNIFA mee met de positie als General Manager Belux bij Puratos, een rol die ze sinds 2 jaar vervult: "Mijn werkgever Puratos is al heel lang actief in allerlei organen en instanties, waaronder ook UNIFA. Dat komt ook voort uit de mindset van het bedrijf dat we als grondstoffenleverancier meer moeten en kunnen betekenen en dus de belangen van onze klanten én de sector moeten verdedigen."
BIOGRAFIE NATHALIE DE GRAUWE
Nathalie De Grauwe is General Manager Belux bij Puratos en heeft ruim 20 jaar ervaring in de voedingsindustrie. Ze werkte voor bedrijven als Imperial Meat Products, bakkerij Roelandt en Dossche Mills. De laatste 12 jaar is De Grauwe actief binnen marketing management, waarbij ze marketingteams aanstuurt en van A tot Z verantwoordelijk is. Ondertussen is Nathalie De Grauwe al 7 jaar aan de slag bij Puratos. Eerst 5 jaar als Marketing Manager voor Belux, en sinds 2 jaar als General Manager Belux.
"Ik kan de sector vanuit verschillende perspectieven bekijken"
“Mijn traject binnen de sector maakt dat ik een stevig netwerk heb opgebouwd, zowel bij ambachtelijke ondernemingen als bij industriële spelers. Die contacten maken dat ik de sector vanuit verschillende perspectieven kan bekijken. Ook als voorzitter van UNIFA is dat een voordeel."
UNIFA werkt
UNIFA heeft sinds haar oprichting in 1956 al heel wat zaken verwezenlijkt. Hieronder enkele van de opvallendste realisaties.
Instituut Brood & Gezondheid
UNIFA was één van de stichtende partijen van de VZW Instituut Brood & Gezondheid, samen met de Federatie van Grote Bakkerijen van België (FGBB) en de Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders (KVBM). Het doel van de vzw? De twijfels en fabels rond de gezondheid van brood wegnemen en weerleggen met correcte, onafhankelijke, wetenschappelijke kennis. Met de betrouwbare, transparante informatie, gevalideerd door academici, wordt het eerlijke verhaal van brood naar buiten gebracht.
Tussen 2018 en 2023 voerde het Instituut Brood & Gezondheid de Europese broodcampagne ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa’ uit. Deze promotiecampagne is een samenwerking tussen België en Nederland (met het NBC, Nederlands Bakkerij Centrum). Het doel is brood een positiever imago te geven, broodconsumptie te bevorderen en consumenten in te lichten over de gezondheidsvoordelen van brood en volkoren brood. De meest recente resultaten (2022) tonen dat broodconsumptie weer in de lift zit en dat meer dan de helft van de Belgen meer kennis heeft verworven over brood en haar positieve impact op onze gezondheid. Een succesverhaal dus!
Nathalie De Grauwe was al vroeg bij de vzw betrokken, weliswaar als Marketing Manager bij Dossche Mills. Als UNIFA-voorzitter is De Grauwe vandaag ook bestuurslid bij het instituut.
"Omdat het niet mogelijk was om voor 2024 een nieuw subsidiedossier in te dienen, maakt de campagne een transitieperiode door", weet Nathalie De Grauwe. "Dat zou voor bijna elke andere campagne en organisatie fataal kunnen zijn, maar dankzij de reële bestaansreden werken alle betrokken partijen nu met gebundelde krachten richting de toekomst om ondersteuning voor een nieuwe, Europese campagne te kunnen veiligstellen. Het Instituut is nu eenmaal één van de initiatieven binnen de sector waarin alle partijen enorm sterk geloven zodat ze zich makkelijk achter één gemeenschappelijk doel kunnen scharen."

Werkgroepen
Het kloppend hart van de UNIFA zijn haar werkgroepen: één voor communicatie en één voor technische dossiers. De communicatiewerkgroep houdt zich o.a. bezig met de social media campagnes, het visiedocument (zie verder) en de EU broodcampagne. De technische werkgroep houdt zich bezig met zaken als de broodwetgeving, verpakking, contaminanten en allergenen.

"De werkgroepen, die om de drie maanden vergaderen, bestaan uit werknemers van de leden. Als experts in hun vakgebieden nemen ze deze extra taak op zich in het belang van de sector. Tijdens de Raden van Bestuur, die vaak worden opengesteld voor de leden die geen deel uitmaken van het bestuur, worden de belangrijkste onderwerpen besproken zodat ze opgenomen kunnen worden in UNIFA’s strategie en acties."
Visiedocument
Omslagpunt
In 2020 bevond UNIFA zich mede door de coronacrisis op een omslagpunt Nathalie De Grauwe vertelt hoe dat kwam: "Iedere organisatie komt soms op een punt waarbij ze zichzelf in vraag moet stellen. UNIFA had en heeft zeker zijn nut als brede vertegenwoordiging van de leverancierssector. Maar om dat goed te doen, was er op dat moment nood aan een nieuwe wind. De Raad van Bestuur besliste om de touwtjes in handen te nemen en te investeren in de toekomst. Dat leidde tot nieuwe projecten en er traden ook een aantal nieuwe leden toe. Deze brachten op hun beurt nieuwe en andere ervaringen met zich mee, wat voor de organisatie een verrijking is. Ook recent nog, met de toetreding van Ranson, Sonneveld, Complet en Couplet Sugars. Je merkt dat er weer schwung zit in UNIFA."
Prioriteiten stellen
Dit omslagpunt culmineerde in 2023 in UNIFA's eerste visiedocument: 'Visie op de toekomst'. Het document bevat naast informatie over UNIFA en de sector ook de prioriteiten en ambities van de organisatie en hoe het op vier domeinen actie wil ondernemen.
"Door samenwerking binnen deze warme sector kunnen we uitdagingen het hoofd bieden"
"De Belgische bakkerij-, patisserie-, chocolade- en ijssector is één van de beste ter wereld, maar de uitdagingen zijn niet min. Door samenwerking binnen deze warme sector kunnen we die het hoofd bieden. Er is echter veel werk op de plank waardoor we duidelijke keuzes moeten maken. Je kunt onmogelijk overal op inzetten. Met het visiedocument besloten we te mikken op 4 prioriteiten: duurzaamheid, grondstoffen, onderwijs & werk en gezondheid & genieten. Daarvoor zetten we in op een aantal actiepunten."

"Het nijpende tekort aan arbeidskrachten kan het voortbestaan van de Belgische bakkerij-, patisserie-, chocolade- en ijssector in de nabije toekomst in het gedrang brengen. UNIFA wil het werken in de sector promoten door de carrièremogelijkheden te benadrukken. Dit zal het o.a. doen door in te zetten op de relatie met de scholen en door middel van surveys meer inzicht te verkrijgen in wat werknemers aantrekt of net afschrikt om te werken in de sector."
"Op vlak van gezondheid en duurzaamheid wil UNIFA meer bewustzijn creëren over de positieve aspecten van brood- en graanproducten. Ook persoonlijk geluk en welzijn zijn belangrijk. Daarom willen we de sociale waarden van gebak en verwennerij in het dagelijks leven benadrukken. Concreet dragen we actief bij aan de campagnes van het Instituut Brood & Gezondheid en delen we 'best practices' met betrekking tot duurzaamheid."
"De brood- en banketsector heeft een aloude traditie in onze steeds evoluerende samenleving. Wij vinden het belangrijk om deze traditie in stand te houden en te promoten. We koesteren het goede van de sector door producten in de kijker te zetten, sectorambassadeurs een platform te geven en authenticiteit én innovatie te combineren in nieuwe beleidsaanbevelingen."
"Tot slot is het uitwisselen van kennis en ervaring onder de leden een andere topprioriteit binnen UNIFA. Het uitbreiden en versterken van het ledennetwerk en het optreden als partner (op alle niveaus) en facilitator binnen de sector zijn noodzakelijk om samen te kunnen sleutelen aan kwalitatieve regelgeving. Het creëren van een directe lijn met relevante beleidsmakers, agentschappen én betrokken partnerorganisaties is dan ook een kerntaak van UNIFA."
De doorstart van UNIFA na de pandemie heeft geleid tot een actieve organisatie die zich inzet voor haar leden én de bredere sector. UNIFA probeert op die manier actoren niet alleen met elkaar maar ook met de consument en beleidsmakers te verbinden. Je staat uiteindelijk altijd sterker als je samenwerkt.
MEER WETEN OVER UNIFA EN HAAR WERKING?
Neem dan een kijkje op de website of neem contact op met het secretariaat.