Winkelier aan het woordPremium

BELEVENIS BAKKERIJ BOTH VOND INSPIRATIE IN NEW YORK

De design & experience bakery laat zich onbegrensd inspireren

Bij Bakkerij Both in Abcoude kunnen klanten terecht voor brood, banket maar ook vooral voor beleving. Producten worden er op innovatieve wijze gepresenteerd en met de oven in de winkel kunnen klanten het bakproces volgen. Er is een koffiecorner, maar coffee-to-go kan ook. Eigenaar Cor Both en zijn zoon Stefan willen meegaan met de huidige trend en een concept creëren dat ook in de toekomst werkt. Ze kozen voor een architect met ervaring in de ontwikkeling van vernieuwende ontwerpen in verschillende sectoren

 

Cor en Stefan Both

FAMILIEBEDRIJF

In de zomer van 2017 startte vader Cor het project van een Design & Experience Bakery, de nieuwe winkel in Abcoude, waar zoon, Stefan sinds de opening op 16 november 2016 de scepter zwaait. “We wilden een moderne winkel waar Stefan ook in de toekomst mee verder kan.

 

bakkerij Both Abcoude

UNIEKE PRODUCTPRESENTATIE

Directe aanleiding voor hun nieuwe bakkerszaak was de verhuizing van een in het centrum van Abcoude gevestigde supermarkt naar het nieuwe winkelcomplex 'De Heeren van Angstel' aan de rand van het dorp. “We voorzagen dat het daardoor stiller zou worden in de bakkerij in het dorpscentrum", zegt Cor. Toen ze de kans kregen een derde vestiging te betrekken in het nieuwe winkelcentrum aan de Amsterdamsestraatweg, met veel parkeergelegenheid, hoefden ze dan ook niet lang na te denken. “In ons nieuwe pand hebben we met 100 m² ook de ruimte om het goed aan te pakken", aldus Stefan.

Op inspiratietocht

Om ideeën op te doen gingen ze in binnen- en buitenland intensief op onderzoek uit bij andere bakkers, bedrijven en branches, en ze bezochten verschillende beurzen. Vooral New York vonden ze inspirerend. Cor: “We hebben vooral gelet op de productpresentatie. We wilden onze producten op een speelsere manier aanbieden dan in de traditionele broodplanken. In New York zagen we houten trays met spijkerbroeken of sneakers. Dat kunnen ook broden zijn, dachten wij."

Design

Ze kozen niet voor een van de gevestigde bedrijven die zich bezighouden met de inrichting van bakkerswinkels. Tijdens hun inspiratietoer, fietsend door Amsterdam, waren ze onder de indruk van een designwinkel met een moderne toonbank van keramische tegels. Ze benaderden Jasper Klinkhamer, de architect die betrokken was bij dat ontwerp. “Vooral van de frisse uitstraling van Nike werd ik heel enthousiast."

presentatie bakkerij Both abcoude

RVS, HOUT EN BLAUW

Cor: “Ik heb de architect een uitgebreid businessplan gegeven met informatie over Abcoude en onze klanten en wensen. Zo wilden we een inrichting met RVS en licht hout. Ook het felle blauw van de toonbank was onze keuze. Verder hebben we de architect veel vrijheid gegeven."

Klinkhamer ging aan de slag, samen met Klas Bennergard, die onder meer in opdracht van Nike designs ontwerpt, en Thijs de Ruiter, architect-oprichter van CSAR Architecture uit Amsterdam en adviseur in het programma 'Huizenjacht' van SBS6.

Huidige ontwikkelingen

Het resultaat past bij de huidige ontwikkelingen, vinden Cor en Stefan. Cor: “Door de stijgende Amsterdamse woningprijzen verhuizen steeds meer gezinnen met jonge kinderen naar de randgemeenten. Zij zijn gewend aan moderne winkels waar beleving en extra service worden geboden en ze hebben vaak geld te besteden. Ook mensen uit de stad komen hier. Amsterdam Zuidoost is hier vlakbij. Wij spelen daarop in."

ELKE DAG 10 BIJZONDERE BROODSOORTEN

Naast 50 broodsoorten worden er elke dag 10 bijzondere broodsoorten gebakken, zoals lijnzaadbrood en pompoenbrood. "Naar eigen recept en met biologische bloem gebakken, een wens van steeds meer klanten." De specialere broden worden met de hand gevormd en in de elektrische oven op een stenen vloer gebakken.

Op 'maat' van de klant

“Wanneer Stefan achterin de winkel bakt komen klanten altijd kijken. Ze stellen honderd en één vragen. Ze kunnen het brood op verschillende diktes laten snijden. Veel klanten weten precies hoe ze hun brood gesneden willen hebben. Vooral mensen die voor een speciaal brood komen, hebben vaak specifieke wensen. Omdat onze producten 's nachts vers worden gemaakt kunnen we makkelijk inspringen op de actualiteit." De broodproducten, die in verband met de hygiëne vooral verpakt verkocht worden, zijn voor de klanten goed zichtbaar op de trays aan de muur. “Zo geven we klanten meer beleving mee", zegt Stefan Both.

Bakkerij Both Abcoude

LAAGDREMPELIG KOFFIEDRINKEN

 

In de koffiehoek kunnen klanten 'laagdrempelig koffiedrinken'. “Met deze service verkopen wij weer extra croissants, saucijzenbroodjes en gebakjes. Vooral ouderen en gezinnen of moeders met jonge kinderen maken er gebruik van. Klanten komen vaak ook om even een praatje te maken."

Ook online beleving

De beleving houdt niet op bij de deur. Online kunnen geïnteresseerden een virtuele toer maken door de bakkerij. Op Facebook meldt Bakkerij Both met regelmaat nieuwtjes over assortiment en acties.

 

EERSTE EVALUATIE

Na ruim een jaar Experience Bakery is het tijd voor een eerste evaluatie, vinden Cor en Stefan. Spijt van gemaakte keuzes hebben ze zeker niet. “Wel hebben we gemerkt dat klanten hier gemiddeld wat minder besteden dan in onze andere winkels. Met de architect gaan we kijken hoe we design en productpresentatie kunnen aanpassen om de verkoop te verbeteren. Zo zouden we graag meer producten kwijt kunnen op het 'eiland' in het midden van de winkel. Ook bij deze aanpassingen laten we ons graag inspireren door anderen."

BAKKERIJ BOTH IN HET KORT

  • Twee vestigingen in Abcoude en Loenen
  • Aantal medewerkers: 12
  • Open: ma-za : 7-18u
  • Aan huis levering: ja
  • Opmerkelijke info: niet verkochte producten worden gedoneerd aan één van de Voedselbanken in Amsterdam Zuidoost, die per week 650 gezinnen van voedsel voorziet
  • 2014: nominatie voor MVO-prijs van de gemeente Ronde Venen
  • Samen met Ranks Meel en Puratos heeft Bakkerij Both het Smiley Broodje ® ontwikkeld. In dit broodje zitten evenveel tarwevezels als in bruin brood. Van elke verkochte zak Smiley Broodjes ® gaat een bedrag naar het goede doel.
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Bakery maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.