Winkelier aan het woordPremium

BROER EN ZUS SPRINGEN IN AVONTUUR EN NEMEN BAKKER ALDO OVER

Aandacht voor pure werkwijzes en ingredienten staat centraal

Bakker Aldo is verre van een doorsnee bakkerij. Niet alleen de inrichting is atypisch, ook de eigenaars hebben er een verrassend parcours op zitten. Beiden hebben een passie voor pure ingrediënten en producten en droomden altijd al van een eigen bakkerij. En zo geschiedde. Intussen heeft Diego samen met zijn zus Sheena de zaak van Bakker Aldo in Berchem overgenomen. Een sprong in het duister, maar ze hebben er nog geen moment spijt van gehad. Een tip voor jonge bakkers? “Laat je niet afschrikken door het financiële plaatje en durf vooral de tijd nemen om te groeien”, aldus de nieuwbakken ondernemers.

Sheena en Diego De Pauw
Sheena en Diego De Pauw

NIEUWE DROMEN KOMEN UIT

Diego De Pauw: “Het is niet altijd mijn droom geweest om een eigen bakkerij te openen maar het is het wel geworden. Voor ik bakker was, werkte ik als koeltechnicus maar was toen nog enorm zoekende naar wat ik wou. Dankzij mijn oom kreeg ik de smaak te pakken om me bezig te houden met brood. Kort daarna schreef ik me in voor een bakkersopleiding en ben ik terechtgekomen bij Tom Van Loock. Zijn passie werkte enorm aanstekelijk. Vanaf dat moment besefte ik dat ik iets met voeding wou doen.”

Sheena De Pauw: “Zelf heb ik gestudeerd om in het onderwijs te staan, maar ik was ook wat zoekende. Ik had al wat ervaring met voeding, maar droomde altijd van een eigen zaak. En zo geschiedde. Elf maand geleden waagden we de sprong en openden we onze eigen bakkerij.”

Alles klopte

Diego: “Wanneer Bakker Aldo een overnemer zocht, en we het pand gingen bezoeken, waren we zo verrast dat Bakker Aldo de letterlijke vertaling was van mijn businessplan. Alles klopte en de bakkerij was de perfecte match.”

“Als de hedendaagse consument geen oprecht gevoel bij uw zaak of product krijgt,
dan komt hij niet meer terug”

 Sheena De Pauw

GROTE SCHOENEN OM TE VULLEN

Diego: “Ik heb het geluk gehad dat Aldo op een korte tijd me zoveel mogelijk heeft geleerd. We zijn letterlijk gesprongen in dit avontuur, maar we hebben er nog geen seconde spijt van gehad. We beseffen wel heel goed dat we grote schoenen moesten vullen. Bakker Aldo had al een zeer goede reputatie en we wilden de klanten niet teleurstellen.”

Sheena: “Ik was er mij de hele tijd van bewust dat we het ook heel erg konden verprutsen. Toch wilden we ook meteen ons eigen verhaal schrijven. Maar van zodra we onszelf voorgesteld hadden als de nieuwe eigenaars van Bakker Aldo, kreeg we meteen heel wat positieve reacties binnen.”

Positief onthaald

Sheena: “Heel veel mensen vinden het bewonderenswaardig dat jonge mensen de dag van vandaag nog een bakkerij durven overnemen.”

Diego: “Wij hebben ook echt wel de beste klanten ooit. Heel veel mensen zwaaien elke keer als ze passeren en slaan al eens graag een babbeltje. Bovendien zijn ze ook heel erg eerlijk. Als we het slecht zouden doen, dan zouden ze dat ook zeker vertellen.”

viennoiserieambachtelijk broodcroissants

 

Bij Bakker Aldo bulkt het van de authentieke producten. Alles wordt gemaakt met pure en natuurlijke ingrediënten en elk product krijgt tijd om een smaakbom te worden

NATUURLIJKE WERKWIJZE

Diego: “Vanaf het begin wou ik vooral op een heel pure wijze te werk gaan en werken met kwalitatieve en natuurlijke ingrediënten. Zo hebben we meteen beslist om nooit broodverbeteraars te gebruiken, geven we de degen de tijd om een optimale smaak te laten ontwikkelen en werken we graag met desems. Kiezen voor een natuurlijke wijze, betekent soms een iets complexere manier van werken aangezien er sommige factoren zijn die elke dag anders zijn zoals de temperatuur en luchtvochtigheid.”

VIER DAGEN PER WEEK OPEN

Sheena: “We zijn ook qua look ook deels anders dan andere bakkerijen. We hebben geen koeltoog of klassieke toonbank. Onze oven staat centraal in het atelier en de winkel. Dat is heel charmant, maar bemoeilijkt wel onze productiewijze. Zo kunnen we de viennoiserie niet op hetzelfde moment maken wanneer we brood aan het bakken zijn. Hierdoor kunnen we voorlopig maar vier dagen per week open zijn, de ander drie dagen gebruiken we om alles voor te bereiden. Op termijn willen we zeker nog één of twee dagen extra open zijn, maar dan zouden we een andere plek moeten zoeken waar we de viennoiserie kunnen maken.”

AANBOD

Diego: “Ons aanbod bestaat voornamelijk uit brood en viennoiserie. Wij hebben er bewust voor gekozen om geen patisserie aan te bieden omdat we vinden dat het niet echt in ons concept past. We zouden dan ook een koeltoog nodig hebben, en dat past hier al helemaal niet.”

Experimenten

Diego: “Ik heb nog niet zo lang die zelfzekerheid om te experimenteren met nieuwe producten. Zo zullen er ook nog nieuwe broden bijkomen. Ik werk zeer graag met oergranen zoals kamut of boekweit als afwisseling van de klassieke witte bloem. In het weekend is ons aanbod ook uitgebreider dan in de week, vooral speciaalbroden zoals olijfbrood of notenbrood. We hebben nu een twaalftal soorten broden, wat voorlopig voldoende is.”

Aldo bakkerij Sheena De Pauw
Sheena: “Samenwerken als broer en zus en een eigen zaak hebben,
heeft voor mij alleen maar voordelen”

SAMENWERKEN ALS BROER EN ZUS

Sheena: “Het feit dat we als broer en zus samenwerken en een eigen zaak hebben, heeft voor mij alleen maar voordelen. We kennen elkaar uiteraard door en door. Hij moet nog maar kijken naar mij en ik weet perfect hoe hij zich voelt en omgekeerd.”

Diego: “Ik zou het sowieso nooit zonder mijn zus willen doen. We vullen elkaars zwaktes en sterktes goed aan. In het begin was het even zoeken maar nu zijn we heel mooi op elkaar afgestemd.”

100% FOCUS

Sheena: “Er is niet echt een grote uitdaging geweest. Ons hele verhaal is een aaneenschakeling van uitdagingen. (lacht) Diego had nog nooit een team geleid of viennoiserie gemaakt, ik had nog nooit administratie gedaan, laat staan koeken afgebakken. We zijn er letterlijk en figuurlijk in gesprongen.”

Diego: “Voor mij klopte gewoon alles dus ik wou er helemaal voor gaan. Het was en is nog altijd lastig maar we halen er zoveel voldoening uit. We hebben beide eindelijk het gevoel dat we met iets bezig zijn waar we heel gelukkig van worden. Het was vooral wennen aan het zelfstandig zijn en het feit dat ons privéleven nu op de achtergrond komt. Passie is iets heel mooi maar het zorgt er ook wel voor dat al de rest moet wijken. Momenteel hebben we echt oogkleppen aan en zien we enkel onze zaak. Elke beginnende ondernemer zal dat herkennen, vermoed ik.”

WEINIG KENNIS OVER BROOD

Sheena: “Wat mij de afgelopen maanden enorm is opgevallen, is dat de consument maar zeer weinig weet over brood. Zo heb ik al heel wat klanten gehad die kiezen voor heel vezelrijk brood omdat ze luie darmen hebben, terwijl ze dan beter wit brood zouden eten. Er worden constant zijn zoveel misvattingen gespuid over brood, dat men niet meer weet wat juist is en wat niet. Men moet terug inzien wat voor een mooi en gezond product brood wel is. Puur ambachtelijk brood is wel gezond en daar word je niet dik van.”

LEUKE MIX

Diego: “Onze klanten kan je niet in één type omschrijven. We krijgen een leuke mix van van allerlei mensen over de vloer. Dat gaat van jonge gezinnen tot gepensioneerden. Mensen met een vegan levensstijl zijn ook blij dat ze hun gading vinden bij ons. Het zijn vooral mensen die graag iets meer willen betalen voor smaakvolle producten.”

PAK UIT MET AUTHENTICITEIT

Diego: “De reden waarom er zoveel bakkers verdwijnen, heeft grotendeels ook te maken met dat de supermarkten ook steeds beter geworden zijn in brood bakken. Ik heb zeker niet de gouden oplossing, maar ik geloof heel sterk dat als je als ondernemer wil overleven, hoeveel ervaring je ook hebt, dat je moet uitpakken met authenticiteit en persoonlijkheid. Als de hedendaagse consument geen oprecht gevoel bij uw zaak of product krijgt, dan komt hij niet meer terug.”

Aldo bakkerij Diego De Pauw
Bakker Aldo was de letterlijke vertaling van mijn businessplan. Alles klopte en ik zag het meteen zitten om de overnemer van Bakker Aldo te worden

MEER DAN EEN OMHULSEL

Sheena: “Het mag bovendien ook niet zomaar een omhulsel zijn, maar moet over de hele lijn kloppen. Ik mis ook eerlijke en pure producten de dag van vandaag. Wij zijn zelf grotendeels opgegroeid met eten uit onze moestuin waardoor we wisten van waar ons eten kwam. Iets wat veel mensen voor een deel verloren hebben, al is er nu wel een evolutie op te merken dat de hedendaagse consument daar terug naar op zoek is.”

TOEKOMST

Diego: “Ik vind het geweldig dat ik kan blijven leren en experimenten. Geen enkele dag is hetzelfde en dat motiveert me enorm. Als perfectionist is dat niet altijd makkelijk maar het blijft wel leuk en spannend op die manier. Ik heb op een zeer korte tijd heel veel bijgeleerd en ik ben er nog lang niet. Ik zie het dan ook als een ongelofelijke kans en luxe om als startende bakker te kunnen doen wat ik nu doe. Voor de toekomst hebben we zeker nog geen wilde plannen. Ik wil vooral niet groeien om te groeien, want dan gaat de bezieling er snel uit.”

“Ik zie het als een ongelofelijke kans en luxe om als startende bakker te kunnen doen wat ik nu doe”

 Diego De Pauw

TIP

Sheena: “We hebben zeker geen gouden tip voor jonge bakkers, maar ik wil wel graag meegeven dat je je niet mag laten afschrikken door het beroep. OK, het is zeker hard werken, maar je kan wel elke dag klanten verrassen met iets lekkers en dat geeft enorm veel voldoening. Het is vooral belangrijk dat je jezelf de tijd geeft om te groeien en niet wakker ligt van het financiële plaatje. In de fase dat we nog bezig waren met de lening, was ik enorm gestrest, maar van zodra we begonnen waren in de bakkerij, is die stress helemaal verdwenen. Ik geloof ook zeer sterk dat als je je focust op het product en ervoor zorgt dat dat goed zit, dan komt het financiële plaatje ook wel goed. Als je voortdurend gefocust bent op de kostprijs, dan ga je sowieso niet kiezen voor kwaliteit en het beste resultaat.”

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Marie Verhulst3 december 2019
Verruim uw
vakkennis
magazine
Lees meer

Lees ook

Cookies

Bakery maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.