Partnercontent

PROVEN RESULTS: BRICO'S FYGITALE BEURS

mf

Brico, de Belgische doe-het-zelfketen werd in 1973 opgericht. De keten maakt deel uit van Maxeda, waar dochterbedrijf Praxis en Nederlandse tegenganger, ook deel van uitmaakt. De keten heeft zich in België uitgebouwd tot 145 vestigingen en in Nederland tot 195. In België telt de keten 3.500 medewerkers en in Nederland 4.500. Om de kennis van al deze medewerkers bij te spijkeren, organiseert het bedrijf jaarlijks de opleidingsbeurs 'Makers Fair'. Ook dit jaar blijft de nood medewerkers op te leiden hoog, daarom schakelt Maxeda PMG in om een uitzonderlijke editie te organiseren.

doelstellingen

Met deze communicatiecase wil Brico:

  • de werknemers voldoende opleiden
  • de medewerkers in staat stellen voor een kwalitatieve verkoop
  • haar partners de kans geven een stand op te bouwen en hun nieuwigheden te tonen, toe te lichten en te demonstreren

concept

Uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke evenementen: in de zoektocht naar een alternatief voor de learningbeurs "Makers Fair", klopte Maxeda aan bij PMG met de opdracht om een concept op te stellen en uit te werken waar hun noden zo goed mogelijk beantwoord werden. De Makers Fair 2021 werd omgevormd tot een digitale beurs die in Nederland bij Praxis louter digitaal doorging, en in België bij Brico zowel digitaal als fysiek doorging. 

Als basis werd een digitaal, interactief, learningplatform ontwikkeld dat alle toespraken, productpresentaties, workshops, en entertainment bundelt. Om het evenement kracht bij te zetten werd het digitale parcours volledig nagebouwd in België. De Belgische Brico-medewerkers kregen de kans het beurstraject te volgen in een van de acht afgehuurde locaties, dit met een tablet in de hand. De locatie was opgedeeld in verschillende ruimtes. Waar algemene toespraken van hun CEO en category directeur vroeger live gepresenteerd werden, konden medewerkers deze nu op groot scherm bekijken.

Ook de traditionele standen werden vervangen door logo's van de leveranciers samen met een QR-code. Door de code te scannen met de tablet werden de medewerkers meteen naar de productpresentatievideo van de leverancier gekatapulteerd. Aan de hand van de video, die nauwkeurig voorbereid was, sprak de leverancier de medewerker toe en informeerde hij hem met uiterst relevante en ondersteunende informatie voor de verkoop.

"Het is heel origineel en erg didactisch. Het is een andere manier om producten te demonstreren en te informeren over de producten. Ik vind dit zelfs fijner dan een traditionele beurs! "- Brico-medewerker in Brussel

mf2

Doelgroep

De volledige beurs is een in-house event, opgericht voor alle medewerkers van de doe-het-zelfketen. 

"Er is jammer genoeg niet veel persoonlijk contact meer. Maar dat is de wereld waarin we momenteel leven. We moeten ons aanpassen, maar de organisatoren hebben echt het maximale gehaald uit de beurs. Dit is een stuk beter dan geen beurs!", aldus een Brico-medewerker in Gent. 

uitwerking: van conceptontwikkeling tot realisatie

Stap 1: ONTWIKKELING CONCEPT - CROSSMEDIALE FORMATS ONDER 1 DAK

PMG Content Lab ontwikkelde een portaal dat de fysieke learningbeurs voor de medewerkers volledig vervangt. Alle facetten worden op een online manier aangereikt en behandeld. De deelnemers aan het event navigeren van demo naar quiz in de online beursomgeving en vullen zo hun eigen beursdag.

Het concept is opgebouwd zoals de fysieke Makers Fair en bereikt hetzelfde doel als het fysiek event: de medewerkers opleiden aan de hand van demo's, productinfo, workshops enz. Het concept bestaat uit een uitgedokterd, gebruiksvriendelijke website opgesteld als online parcours dat bestaat uit verschillende knoppen of 'tegels'. Achter deze tegels ligt telkens een speech, demo, quiz of game. 

Stap 2: CONCEPT COMMERCIALISEREN

Eens het concept volledig was vastgelegd met Brico. Ging een team bellers aan de slag om online standen aan de Brico-partners te verkopen. Meer dan 80 leveranciers wisten een plaats te bemachtigen op de online beurs.

Stap 3: REALISATIE CONCEPT

mf3

PORTAAL: ONTWIKKELING

Er werd een interactief portaal ontwikkeld voor Maxeda volledig in hun eigen huisstijl, met een indeling op maat van hun wensen. Het concept van het opgestelde online parcours werd vertaald in een gebruiksvriendelijk, interactief portaal dat de beursbezoekers door de online beurs leidt.

VIDEO: PRODUCTPRESENTATIES

PMG realiseerde 80 productpresentaties, van opzet studio en opmaak scenario tot montage. Door een team PMG-producers werd het script nauwgezet samengesteld, zodat ze aan de normen van Brico voldeden. De focus lag op nieuw, informatief en op maat van de verkopers.

VRAAG & ANTWOORD

PMG bood de Brico-medewerkers ook de mogelijkheid vragen te stellen aan de partners met betrekking tot de productvideo's die ze gezien hadden. Dit deden ze door middel van een invulformulier onder de productvideo. 

VIDEO: WORKSHOPS

Naast de informatieve video’s waren op de Makers Fair 2021 digitale en hybride workshops, dit in de vorm van klusvideo’s. PMG producete de klusvideo's met een ervaren instructeur die hierbij de toepassing van een aantal nieuwe producten demonstreerde.

ONTSPANNENDE EXTRA'S

MF

Aan de klusprojecten werden educatieve quizzen gelinkt om de verworven kennis van de deelnemers te testen. Als kers op de taart werd een wedstrijd opgesteld waarbij de deelnemers klussen moesten linken aan de producten van de Brico-partners. Na afloop maakten de deelnemers kans op een van de prijzen uit de prijzenpot. Tot slot werd ook een 'Best Choice' award opgesteld waarbij de deelnemende partners de kans maakten verkozen te worden tot leukste nieuwigheid. Om de beursdag af te sluiten werden goodieboxes voorbereid en werd een Makers Fair magazine als naslagwerk opgesteld. 

PMG's Content Lab volgde de ontwikkeling van de campagne van a tot z op. Op elk moment in het ontwikkelings- en realisatieproces werd afgetoetst of de uitvoering strookte met de verwachtingen van de klant. Het beursportaal werd flexibel opgesteld waardoor het een alternatief vormde dat het evenement voor 100% vervangt.

Alternatief met sterke resultaten

gwenael"We zijn enorm tevreden van deze editie. Het is echt iets nieuws. Het is vooral mooi om te zien dat we aan één kant het concept hebben uitgedacht, maar aan de andere kant zien we ook dat het realiseerbaar is geworden en vooral ook dat alles technisch goed is uitgewerkt! Het is absoluut een volledige aparte editie. Maar dit heeft ook zijn voordelen: de medewerkers kregen nu de kans om de volledige presentatie te volgen, van het begin tot het einde van de uitleg. Ze komen niet langer bij een stand toe wanneer de leverencier de helft van zijn uitleg al heeft gegeven.", aldus Gwenael Imbert - Training Manager Brico, Learning & Development.

PAGINAWEERGAVEN
84.055
(België & Nederland)
ONLINE BEURSBEZOEKEN
5864
(België & Nederland)
GESTELDE VRAGEN
304
(België & Nederland)
DEELNAME GAME
1.026
(België & Nederland)

 

Brico vond in PMG een partner die het event van a tot z behartigde: vertrekkende van het opstellen van een concept, naar het opmaken en invullen van een platform en het verzorgen van de communicatie met alle deelnemende partijen.

"De Makers Fair is een jaarlijks event waar onze winkelmedewerkers de aankomende nieuwe collecties komen ontdekken. Zij krijgen er nuttige informatie van leveranciers, volgen demo’s en workshops zodat ze helemaal klaargestoomd zijn om professioneel klantenadvies te geven. Door de coronasituatie hebben we de traditionele Makers Fair moeten omdenken. We hebben voor ons nieuw concept een perfect partnerschap gevonden met PMG. We zaten van de eerste minuut op dezelfde golflengte. De inhoud moest kort, krachtig en technisch sterk in beeld worden gebracht. Het digitaal platform moest eenvoudig opgebouwd en eenvoudig toegankelijk zijn. Alle elementen van een gewone Makers Fair moesten aan bod komen : nuttig, leerrijk, inspirerend en fun. PMG heeft ons over de hele lijn uitstekend ondersteund. Van het overtuigen van de leveranciers om deel te nemen, tot de productie van de video’s en het volledig opbouwen en personaliseren van het Makers Fair platform; van het samenstellen van goodiebags tot het maken van een prachtig glossy Makers Fair Magazine. We blikken terug op een professionele en succesvolle samenwerking. Wat ons nog het meest heeft verrast, was de reactie van onze winkelmedewerkers. Ze waren unaniem over de kwaliteit van de Makers Fair 2021 en vonden zich beter dan ooit geïnformeerd over de nieuwigheden."- Tina De Vits, Manager in Learning en Development bij Maxeda.

Gregory SmetWenst u meer informatie, aarzel niet om ons te contacteren 
Gregory Smet, Verkoopdirecteur
op het nummer +32 (0)50/24.04.04
of via mail naar grs@pmg.be

 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Lees ook