Klasse en kwaliteit als drijfveren
Biwood mikt op high-end markt en sleept Schrijnwerk Award in de wacht
Het Herentalse Biwood werd een drietal jaren geleden overgenomen door de SD-groep maar blijft onverstoorbaar mikken op de high-end markt. Dat die markt specifieke eisen durft te stellen, mag blijken uit het project waarmee de firma van Stijn Dirken onlangs een Schrijnwerk Award binnenhaalde in de categorie ‘Totaalinterieur Projecten’. Uw vakblad had een verhelderend gesprek met hem en Annemie Segers.
Focus op high-end interieur
“Biwood is een aparte afdeling binnen SD Group die zich vooral richt op high end interieur”, steekt Stijn Dirken, eigenaar van Biwood, van wal. “De overname is een drietal jaar geleden gebeurd. Mijn collega Annemie Segers runt de hele operationele afdeling bij Biwood. We zijn absoluut gespecialiseerd in interieurbouw voor high-end klanten. Deze komen vooral via architecten en interieurarchitecten bij ons terecht."
Volle controle over kwaliteit
"Biwood telt een twaalftal medewerkers dat alles zelf produceert en installeert. Enkel op die manier hebben we een volledige controle over de afgeleverde kwaliteit. Die moet immers altijd 100 procent zijn. En door te werken met eigen mensen, kunnen we ook heel flexibel inspelen op de wensen van onze klanten en interieurarchitecten. In totaal beschikken we over twee plaatsingsteams die instaan voor een vlekkeloze installatie op de werven.”
"We zijn gespecialiseerd in interieurbouw voor high-end klanten. Deze komen vooral via architecten en interieurarchitecten bij ons terecht"
Uitstekende reputatie
“Het is absoluut niet onze ambitie om met Biwood de grootste speler op de markt te worden”, weet Stijn Dirken. “We willen wel een klein bedrijf blijven dat een uitstekende reputatie geniet zowel bij onze klanten als bij onze medewerkers."
"Onze klanten zijn voornamelijk particulieren uit de hogere regionen van onze maatschappij, dit zijn dus vaak zaakvoerders of mensen met een vrij beroep. Geregeld komt daar eens een kantoor, restaurant of winkel bij."
"Wij onderscheiden ons van onze collega’s door heel sterk in te zetten op detail. We willen onze klant compleet ontzorgen door als één team te werken. De plaatsers rapporteren dagelijks aan de teamleider hoever ze gevorderd zijn, zodat die communicatie ook kan meegenomen worden richting de klant. We maken zo goed als geen publiciteit, maar zetten wel in op sociale media."
"De wereld van de interieurarchitecten is klein. De ene praat al snel eens met de andere, en wanneer je in die kringen een goede reputatie hebt opgebouwd, volgen de offerteaanvragen gewoonlijk wel. Zaak is om als bedrijf heel streng te waken over die reputatie. Daarom willen we dat elk project 100 procent tot in de details is afgewerkt. Een ontevreden klant kan voor ons absoluut niet.”
"Dat we mikken op die high-end markt maakt ook dat we ons absoluut geen zorgen maken in de slabakkende conjunctuur"
Offerte-ratio 1 op 2
“Onze activiteiten situeren zich in en rond onze thuisbasis in Herentals, maar vaak zijn we ook te vinden in Schilde, ’s Gravenwezel, Brasschaat, Keerbergen en de rand rond Brussel, kortom de grotere villawijken."
"Het feit dat we vooral mikken op die high-end markt maakt ook dat we ons absoluut geen zorgen maken in de slabakkende conjunctuur. Steeds vaker duiken immers verhalen op van bouwbedrijven die het moeilijk krijgen of die hun orderboekje maar moeilijk meer gevuld krijgen. Bij ons is er in geen geval sprake van een terugval en ik geloof ook niet dat die er zal komen."
"De groep waarvan Biwood deel uitmaakt heeft ook nog twee andere schrijnwerkerijen, die eerder op het middensegment mikken. Bij Biwood is de offerte-ratio 1 op 2. Voor elke twee offertes die we uitschrijven, halen we één opdracht binnen. Dat is een perfecte verhouding."
"Een andere reden waarom ik de toekomst voor Biwood rooskleurig zie, is het feit dat er wel concurrentie is en die spelers zijn ook gekend, maar tegelijkertijd komen er ook geen nieuwe spelers bij die zich op dat specifieke marktsegment richten. De koek blijft dus even groot en blijft te verdelen onder hetzelfde aantal spelers."
"Bovendien richten we ons sinds enige tijd ook op de markt van Belgen en Nederlanders die een tweede woning of appartement hebben in Spanje. Voor hen kunnen we ook de volledige interieurinrichting ter harte nemen. De productie en plaatsing gebeurt door eigen teams uit België."
Gestage groei als doel
“We willen met Biwood zoals gezegd niet de grootste zijn, maar wel gestaag blijven groeien. In ons atelier werken er nu vijf mensen. Op termijn kan daar eventueel iemand bij komen, maar een grote noodzaak is dat niet. Ik schat dat Biwood maximaal zo’n vijftien medewerkers zal hebben. Momenteel zijn dat er twaalf. We willen graag klein blijven omdat we er zo in slagen om projecten af te ronden met tevreden klanten. En dat blijft de belangrijkste doelstelling.”
Winnaar Schrijnwerk Award
Die ingesteldheid heeft Biwood geen windeieren gelegd. Als kers op de taart haalde het onlangs een Schrijnwerk Award binnen in de categorie ‘Totaalinterieur Project’.
Projectmanager Annemie Segers licht toe. “Het ging om een totaalrenovatie van een oud fabriekspand in hartje Antwerpen. De klant wou een volledige renovatie van de kelderverdieping tot en met de tweede verdieping. Behalve het maatschrijnwerk stonden we met Biwood ook in voor de marmer en stoffering."
"Vanzelfsprekend was er een heel nauwe samenwerking met het architectenbureau, de klant en andere aannemers voor onder andere de technieken, want de klant wilde dat alle technieken zoveel mogelijk werden weggestopt. Het architectenbureau CO.STUDIO Antwerpen heeft daar bijzonder knap werk geleverd, vooral in het ondersteunen van alle aannemers.”
“Zoals in alle projecten van Biwood hebben we al het maatschrijnwerk uitgevoerd met eigen mensen”, vult Stijn Dirken aan. “Zij moesten met zoveel details rekening houden dat een dagelijkse opvolging met de andere aannemers echt noodzakelijk was. Op het vlak van ontwerp is er getracht om authentieke elementen en de eigenheid van dit oude gebouw te behouden. Modern comfort werd toegevoegd zoals lift, airco, domotica, welness, wijnkelder, ..."
"Alles moest high-end afgewerkt worden, met duurzame materialen. Het kleurenpalet moest op elkaar afgestemd worden, hierdoor hebben we meerdere stalen moeten maken en aanvragen. We hebben zowel stoffering, marmer, fineer, lakwerk, smeedwerk, glaswerk ...gecombineerd.”
"Ik schat dat Biwood maximaal zo’n vijftien medewerkers zal hebben. Momenteel zijn dat er twaalf. We willen graag klein blijven"
High-end afwerking met behoud van Authenticiteit
De onderlinge coördinatie was met andere woorden een van de grote uitdagingen in dit project. Maar er waren er ook andere. “Waar we ook terdege rekening moesten mee houden, was het feit dat dit om een oud pand ging, waarvan de architect zoveel mogelijk elementen wou bewaren”, aldus Annemie Segers.
“Balken en muren waren door de jaren heen wat verzakt waardoor er nog weinig rechte hoeken te vinden waren. Daarom hebben we heel vaak met mallen moeten werken. De toegankelijkheid van het gebouw was niet altijd optimaal, waardoor we ook veel ter plaatse hebben moeten monteren. In het begin kon er nog een ladderlift of kraan geplaatst worden op de binnenkoer. Nadien is daar een zwembad gegraven en geplaatst en was er geen mogelijkheid meer voor een lift of kraan."
"In het ontwerp zat een dubbele deur met gebogen bovenstuk. De afmetingen van het deurgeheel zijn 304 cm breedte x hoogte 410 cm. Deze bestaat uit een metalen structuur met een bekleding van gefineerd gerookte eucalyptus, en de wandbekledingen en kasten moeten van dezelfde partij gefineerd hout komen, met een doorlopende tekening."
"In het project werd naast gerookte eucalyptus ook heel wat gerookte eik verwerkt. Kortom, voor ons was dit geen atypisch maar wel een uitzonderlijk mooi project, waar we trots op zijn.”