"De verhuis naar onze nieuwe locatie maakt ons helemaal klaar voor de toekomst"
Het gebeurt niet zo vaak dat u in uw vakblad een reportage kunt lezen over een bedrijf gespecialiseerd in zonwering. Daar vormt dit interview met Luc Boonen, zaakvoerder van Boonen, een welkome uitzondering op. We hadden het met hem uitvoerig over de voorbije coronacrisis en de aan de gang zijnde materialen- en energiecrisis. Desondanks kijkt Luc Boonen met vertrouwen naar de toekomst, wetende dat over enkele jaren het Kontichse bedrijf zal overgelaten worden aan zijn zoon.
Boonen in een notendop
Boonen werd in 1985 opgericht door huidig zaakvoerder Luc Boonen. "We zijn gespecialiseerd in rolluiken, binnen- en buitenzonnewering", steekt hij van wal. "Naderhand kwam daar ook outdoor living en raamdecoratie, zoals gordijnen en dergelijke, bij."
"Aanvankelijk startte ik als eenmanszaak. In de loop der jaren werd steevast verder geïnvesteerd en uitgebreid. In een eerste fase kwam mijn echtgenote in de zaak en wierf ik twee monteurs aan. In 1990 openden we ons eerste kleine toonzaaltje, van ongeveer 50 vierkante meter, in Berchem. Tien jaar later verhuisden we naar Edegem, waar we een toonzaal hadden die dubbel zo groot was. In 2016 vervoegde mijn schoonbroer Gert het team en in 2018 stapte ook mijn zoon Jeroen mee in de zaak. Vorig jaar volgde ook mijn schoondochter Margot. In april dit jaar zijn we nog eens verhuisd: naar onze nieuwe locatie in Kontich. Hier beschikken we over een mooie belevingsshowroom van maar liefst 650 vierkante meter, aangevuld met een belevingstuin van 750 vierkante meter waar de klanten echt het gevoel ervaren in hun eigen tuin te vertoeven. Momenteel werken we dus met tien vaste medewerkers en twee freelancers. De vijf mensen op bureel verzorgen de organisatie en de verkoop."
Ook grote projecten
"We werken vooral met particulieren, maar op regelmatige basis ook met architecten en verschillende aannemers. Door onze brede vakkennis ondersteunen wij onze partners en kunnen wij op een professionele manier tot een mooi eindresultaat komen. Heel grote projecten konden we vroeger niet aannemen omdat we net iets te klein waren. Met vijf monteurs in dienst lukt dat nu wel."
"We hebben niet de ambitie om de goedkoopste te zijn, maar willen absoluut de beste zijn"
"Particuliere klanten komen zowel rechtstreeks bij ons terecht als via doorverwijzing door architecten en tuin- en binnenhuisarchitecten, zwembadbouwers ... We staan immers al jaren gekend om onze uitstekende service. Ik zeg altijd dat we een dure maar een goeie naam hebben. We gaan immers enkel voor de A-merken. We hebben niet de ambitie om de goedkoopste te zijn, maar willen absoluut de beste zijn. We merken dat architecten ook veel liever samenwerken met aannemers waar ze achteraf geen last mee hebben. Het is dan ook niet verwonderlijk dat onze Google-review momenteel op 4,8/5 staat. Dat is een uitstekende score en die vinden we heel belangrijk."
Lokaal verankerd
De actieradius van Boonen situeert zich vooral in de Antwerpse regio. "We willen niet te ver gaan, net omdat we een kwalitatieve service willen blijven leveren", zegt Luc Boonen. "Als we naar de kust of naar Limburg moeten rijden, dan kunnen we die service niet garanderen. We kunnen ons nog altijd beperken tot een actieradius van een dertigtal kilometer rond Kontich. Al bij al valt de mobiliteitsproblematiek bij ons dus nog mee. Net daarom schoven we via Berchem en Edegem ook op richting het zuiden naar Kontich. We krijgen immers almaar meer klanten uit het zuiden en we rijden liever naar Mechelen dan naar de andere kant van Antwerpen."
"Dankzij corona groeiden we op korte tijd uit tot dé outdoor living expert in onze regio"
Outdoor living
Aanvankelijk was Boonen gespecialiseerd in zonwering. Naderhand kwam daar ook outdoor living bij, een segment dat inmiddels heel belangrijk werd voor het bedrijf uit Kontich. "In de beginjaren waren rolluiken eigenlijk het enige waar we mee bezig waren. Die markt evolueerde van rolluiken naar buitenzonwering en screens. Inmiddels is outdoor living een echte hype geworden, doordat klanten hun eigen tuin opnieuw hebben ontdekt, mede dankzij corona. Op korte tijd groeiden we uit tot dé outdoor living expert in onze regio. Klanten kunnen bij ons terecht voor hun concept van a tot z, van vloer tot terrasoverkapping, inclusief heaters, ofyrs en dergelijke."
Corona was boost
De voorbije coronaperiode heeft Boonen dan ook geen windeieren gelegd. "Dat klopt. Mensen konden niet op reis en spendeerden dat budget dan maar aan hun eigen woning en tuin. Daar hoorde vaak ook een concept rond outdoor living en outdoor cooking bij. De andere kant van de medaille is dat de markt nu een kleine terugslag kent. Corona lijkt voorbij en wie zijn woning of tuin wilde aanpassen, heeft dat inmiddels gedaan. Mensen besteden ook weer meer centen aan op reis gaan of cultuur beleven. Maar toch blijft de markt groeien. Binnen en buiten leven vloeien in elkaar over en dat vinden klanten nu net belangrijk."
Grondstoffen
De coronacrisis is nog niet voorbij of de materialen- en energiecrisis diende zich al aan. Die laatste twee blijven ook voor Boonen niet zonder gevolgen.
"De grondstofprijzen zijn de laatste maanden enorm sterk gestegen. Dat vertaalt zich in een veel hoger aantal offertes die we moeten uitschrijven en tegelijk een dalend aantal bestellingen. Potentiële klanten schrikken echt van de prijzen die we moeten aanrekenen. Het is niet zo dat ze dan elders wel een bestelling plaatsen. Ze stellen hun aankoop gewoon uit. Gevolg is dat de concurrentie nog harder zal worden om de weinige bestellingen die worden geplaatst toch binnen te halen. Wat de toekomst zal brengen, is momenteel koffiedik kijken. Veel zal afhangen van wat er in de rest van de wereld gebeurt. De energieprijzen zijn gekoppeld aan de oorlog in Oekraïne. En die kunnen zwaar doorwegen."
Toekomst
Zoals eerder vermeld, is Boonen al actief sinds 1985. Zaakvoerder Luc Boonen denkt dan ook stilaan aan de verderzetting. "Als we over twee jaar dezelfde omzet als vandaag kunnen draaien, zal ik allang tevreden zijn. We willen wel nog een beetje verder groeien. Dankzij de uitstraling van onze nieuwe site krijgen we steeds meer projecten aangeboden. Daar kunnen we in de toekomst dus nog meer op inzetten. Voor de rest verwacht ik dat de markt zich verder zal stabiliseren."
"Uit marktonderzoek blijkt dat de helft van de raamconstructeurs geen interesse heeft in zonwering"
"Ten tijde van corona schoten de bedrijven in onze sector als paddenstoelen uit de grond. Vandaag zijn dat er al heel wat minder. Wie mikte op snel geldgewin, moet er onvermijdelijk van tussen. Zoals ik al zei, zijn we nooit voor B- of C-merken gegaan. Met Renson beschikken we immers over een betrouwbare partner die uitgegroeid is van een bedrijf met 600 werknemers tot een met 1.600 werknemers. Wij zijn gewoon met hen meegegroeid en dat schept een band. Dertien jaar geleden zijn we Renson-dealer geworden. Al snel evolueerden we naar de status van Ambassador en vervolgens werden we een van de tien Premium Ambassadors."
"Zonvakker"
Ook al hebben heel wat schrijnwerkers zonwering en outdoor living in hun gamma opgenomen, toch denkt Luc Boonen ook voor hen iets te kunnen betekenen. "Ze noemen ons echt een 'zonvakker'. We kunnen instaan voor alles wat aan de ramen kan gemonteerd worden, zonder de ramen zelf te monteren. Ook al monteren heel wat schrijnwerkers ook zelf zonwering, toch blijkt uit marktonderzoek dat de helft van de raamconstructeurs geen interesse heeft in zonwering. Met die groep willen we graag een samenwerking opzetten. Ze moeten weten dat ze te allen tijde bij ons terechtkunnen, zodat elk zich kan bezighouden met zijn specifieke specialiteit."