"stijgende grondstofprijzen vormen ernstige bedreiging"
Creatief met hout. Dat is de korte en krachtige samenvatting van Foré uit Eeklo. De firma bestaat al meer dan een eeuw en heeft al heel wat mooie projecten op haar conto. Massaproductie is echter niks voor hen, maatwerk des te meer. En dat bleek ook uit het project waarmee de Eekloose firma haar Schrijnwerk Award binnenhaalde.
Foré zet in op ...
... variatie als troef
Foré bundelt al meer dan honderd jaar ervaring en vakmanschap op het vlak van creaties in hout. “We staan in voor alle mogelijke inrichtingen en schrijnwerk, zowel binnen als buiten. We werken volgens ieders smaak en budget”, steekt Tony Foré van wal. “Wat we absoluut niet willen, is massaproductie maken. We zijn altijd al gespecialiseerd geweest in de ‘speciallekes’. Dat houdt het ook spannend voor onze werknemers. Geen twee projecten bij Foré zijn gelijk. Variatie is onze grootste troef. En we houden ook wel van een uitdaging. Maatwerk en speciale objecten zijn echt wel ons ding. Zolang het maar niet te gemakkelijk is. Laat ons stellen dat klanten aan ons dingen kunnen vragen waarvoor ze bij een ander minder of helemaal niet terechtkunnen.”
... Authenticiteit
Het klantenbestand van Foré is heel divers. “Van architect tot schrijnwerker, van projectmanager tot meubelmaker, onze vakmannen beschikken over alle vaardigheden om hoog kwalitatief werk voor een variëteit aan klanten af te leveren. Wij hechten veel belang aan authenticiteit: keukens, badkamers, trappen, exclusief buitenschrijnwerk, noem maar op. De kracht van onze onderneming schuilt in de combinatie van alle bovenstaande aspecten. Modern, rustiek, retro, landelijk of gewoon apart? Het komt allemaal neer op een mooi afgestemd interieur, dat hout ook combineert met glas, metaal of kunststof. Totaalinrichting laat alles netjes op elkaar aansluiten. Wij gaan voor het volledige plaatje.”
foré Sinds 1904
Foré heeft er als bedrijf al een lange geschiedenis opzitten die teruggaat tot 1904. “In dat jaar richtte August Foré eigenhandig een zaak op. Hij werd gekend in de streek voor het maken van houten constructies voor windmolens en landbouwmateriaal zoals karren en allerhande schrijnwerk. Toen de oorlog voorbij was en de industrialisatie doorbrak, veranderde de insteek en speelde August handig in op de noden van het moment. Er was veel vraag naar hout en schrijnwerk voor de wederopbouw van de gebouwen in de streek."
"Vanaf dat moment heeft hij zich hoofdzakelijk toegelegd op het vervaardigen van houten schrijnwerk zoals deuren, ramen, trappen, keukens, en noem maar op. Die ‘algemene schrijnwerken’ zijn tot op vandaag de hoofdmoot van de activiteiten gebleven. In de jaren tachtig verhuisde het bedrijf naar zijn huidige locatie in Eeklo. Door de jaren heen werd de focus meer toegespitst op binnenhuisprojecten en buitenschrijnwerk. Zo groeide Foré nv uit als een aanbieder van totaalprojecten binnen de sector. Vandaag bestaat het bedrijf al meer dan honderd jaar en wordt het geleid door de derde generatie: Tony, Hendrik, Ronny en Hans Foré.”
Constante groei
De historiek van Foré gaat dus ver terug, maar als het van Tony Foré afhangt, dan komt er minstens nog eens een eeuw bij. “We streven eigenlijk een constante groei na zonder al te grote sprongen. Gemiddeld zo’n vijf procent per jaar. Maar we leven in heel onzekere tijden. Corona is nog altijd niet voorbij en de materialencrisis woedt in volle hevigheid. Tegelijk is het - zoals algemeen gekend - verre van evident om aan voldoende technisch geschoold personeel te geraken. Heel wat onzekerheden dus.”
"Aan je materiaal geraken, is al een uitdaging. Dat aan een aanvaardbare prijs aankopen, is onmogelijk"
Materialencrisis
Vooral die materialencrisis speelt Foré momenteel parten. “Daar valt niet veel tegen te beginnen”, zucht Tony Foré. “We ondergaan momenteel die crisis gewoon. Aan je materiaal geraken, is op zich al een uitdaging. Dat ook nog eens aan een aanvaardbare prijs kunnen aankopen, is al helemaal onmogelijk. Dat heeft niet alleen gevolgen voor de klant, maar ook voor ons als aannemer. Heel wat van onze projecten zijn immers maanden geleden goedgekeurd, op basis van toen gemaakte offertes. Die hielden rekening met de toen geldende materiaalprijzen. Maar de huidige prijzen zijn veel hoger. Het is ook pas vlak voor een project opstart, dat wij onze materialen aankopen. Het gevolg is dat wij geconfronteerd worden met veel hogere materiaalprijzen dan we in onze offerte hanteerden. En de klant heeft er geen oren naar dat we die prijzen eigenlijk moeten doorrekenen. Contract is contract, klinkt het.”
overwinning schrijnwerk Award 2021
Wat er ook van zij, de diverse crisissen weerhouden Foré er niet van om unieke creaties te maken, waarvan er één in 2021 dan ook terecht ging lopen met een Schrijnwerk Award. “In de Heilige Kruisverheffingskerk vinden al sinds 2018 geen eucharistievieringen meer plaats. De kerk werd op 1 januari in dat jaar ook ontwijd. Om het prachtige bouwwerk alsnog een waarde te geven, kreeg hij een volledig nieuwe functie. De kerk van weleer is nu een laatste rustplaats voor 120 overledenen. De urnen worden in speciaal ontwikkelde kasten opgeborgen. Aan deze kasten zijn ook zitbanken verbonden. Deze urnekasten worden urnebomen genoemd en werden ontwikkeld door het architectenbureau Dhooge & Meganck Architectuur uit Gent. De naam urnebomen is afkomstig van de omgeving rond de kerk, waar de bomen rijkelijk aanwezig zijn. Voor de technische uitwerking van de urnebomen kwam men bij ons terecht.”
Unieke vormgeving
Het project was allesbehalve een doordeweekse opdracht. Een kolfje naar de hand van Foré dus. “Alvorens aan het project te beginnen, moest er goed uitgedokterd worden hoe deze constructie het best opgebouwd werd. Het boogvormige geheel eiste dan ook echt vakmanschap. Daarnaast wilde het stadsbestuur ook een stille ruimte creëren in de gewezen kerk. Het uitzicht van de klassieke kerk, gecombineerd met de iets modernere look van de stille ruimte en de urnebomen, zorgt ervoor dat er een vrij unieke vorm van architectuur geïntegreerd is in de oude en klassieke kerk."
"De moeilijkheid van dit project zat hem in twee zaken. Enerzijds moest de moderne vorm van architectuur volledig passen binnen de klassieke kerk. Anderzijds waren het de urnebomen die veel aandacht opeisten. In de eerste fase moest er enorm goed nagedacht worden hoe deze constructie - de vakjes voor de urnes - opgebouwd moest worden. Maar het resultaat mag gezien worden. De unieke vorm, gecombineerd met de klassieke kerk, komt harmonieus samen. De stilteruimte is opgebouwd uit een combinatie van essen- en berkenhout. Bijna geen enkel stuk hout of boog heeft dezelfde vorm. De afwerking moest heel ecologisch gebeuren, dus niet met de gebruikelijke vernissen of oliën. Kortom, een project waarbij we ons eens volledig konden uitleven”, lacht Tony Foré.
“De grootste uitdaging voor deze stille ruimte was de stabiliteit”, geeft jurylid Ivan Demeyer (VVKSO) nog mee. “Door de vele gebogen vormen bestaat altijd wel de kans dat het hele project gaat opensteken. Daardoor moest veel aandacht besteed worden aan de sterkte en de juiste keuze van de constructie.