Hoe ontzorgt FDK de klant?
“We werken volledig af, binnen en buiten,
én in eigen beheer”
Lange tijd was FDK een schildersbedrijf. Onder impuls van zoon Sven Deketelaere groeide de focus van de onderneming uit tot totale interieur- en exterieurafwerking met als cruciaal einddoel: de klant volledig ontzorgen. Maar om dat einddoel te behalen, moet de basis wel goed zitten, met een continue instroom van de juiste profielen én sterke administratieve bouwsoftware.
STREVEN NAAR ONTZORGING
“De eerste jaren dat ik in de onderneming werkte,” herinnert Sven Deketelaere zich, “zag ik vanuit de vraag de nood aan diversificatie van onze activiteiten. Tot 2015-2016 waren we een schildersbedrijf, maar mensen vroegen ons of we ook andere zaken deden. We hadden toen de keuze: hen doorverwijzen … of zelf diversifiëren.”
Zo kwam het dat FDK niet langer alleen binnen- en buitenschilderwerken, zonnewering, decoratie en vloerbekleding deed, maar ook droogbouw en schrijnwerk en in een volgende stap pleisterwerken. Door alles voor de binnen- en buitenafwerking aan te bieden, wil FDK zijn klanten volledig ontzorgen.
Ten eerste omdat het bedrijf, door alles zelf te doen, projecten beter op de rails kan houden. “Als een project met verschillende aannemers even stilligt, riskeert u dat een of meerdere ‘weglopen’, omdat ze niet kunnen wachten, en pas later terugkeren. Wij werken daarentegen met een pool van eigen medewerkers, waaruit we ad hoc putten, zodat de voorgestelde planning gegarandeerd kan worden.”
Tegelijk wil FDK met zijn totaalaanbod klassieke discussies over ondergronden vermijden. “Als bijvoorbeeld pleisterwerk of droogbouw zich niet in de afgesproken staat bevindt, vereist dat extra voorbereiding voor de afwerking. Bij ons bestaat dat probleem niet, omdat we alles in eigen beheer doen, vanuit eenzelfde kwaliteitsvisie.”
“We ontzorgen doordat we alles in eigen beheer doen,
vanuit eenzelfde kwaliteitsvisie”
Totale afwerking of apart
“Om een totale afwerking te kunnen realiseren, hebben we drie bedrijven met een eigen specialisatie opgericht. Onze eerste onderneming blijft die voor schilderwerk. In 2017 zag onze schrijnwerkersvennootschap het levenslicht. In 2019 richtten we een derde bedrijf op voor binnen en buiten pleisteren, gevelrenovatie …”
“Door deze onderverdeling kunnen we zowel het totaalpakket aanbieden,” vervolgt Sven Deketelaere, “als onze aparte activiteiten. Onze ondernemingen werken daarbij volledig autonoom. Maar als ze de handen in elkaar slaan, kunnen ze zonder problemen een totaalproject aangaan.”
Welke activiteiten?
De bedrijven verwezenlijken zowel kleinere als grotere projecten. Van een woonkamer tot de restauratie van de Gentse Boekentoren, waarbij alles volgens restauratienormen gebeurt, met traditionele kalkpleister met rondingen, linoleum-en rubbervloeren, schilderwerk volgens historisch kleuronderzoek …
In een notendop realiseert FDK de volledige binnen- en buitenafwerking, vanaf het moment dat een gebouw water- en winddicht is. “Daarin zit dan alles. Ten eerste de chape, om ook discussies daarover te vermijden. Maar eveneens pleisterwerk”, aldus de bedrijfsleider.
“Verder verzorgen we schrijnwerk: het plaatsen van scheidings- en voorzetwanden, of verlaagde en systeemplafonds, deuren, ramen … We doen natuurlijk ook maatwerk, van kasten tot volledige keukens of badkamers. Naast wand- en vloerbetegeling, soepele vloerbekleding (pvc, linoleum, tapijt(tegels)), alle binnen- en buitenschilderwerk, behang, decoratie, zonnewering … Uiteindelijk worden alleen de technieken door een ander bedrijf uitgevoerd.”
Eigen ontwerpen
FDK heeft zelfs een interieurarchitect en -vormgever in huis voor bijvoorbeeld de renovatie van een keuken. Het bedrijf maakt zowel de ontwerp- als uitvoeringsplannen in eigen beheer. “Zo ontzorgen we de klanten nog meer. Daarna fabriceren vaste partners onze productietekeningen, waarna wij het meubilair eigenhandig plaatsen.”
“Vandaar dat we zelf geen groot machinepark bezitten, met uitzondering van enkele combinatiemachines met stofafzuiging en een kantenlijmer. Daarnaast hebben we heel wat gereedschap voor de uitvoering van werken. Enerzijds in onze bestelwagens, die we elk anders uitrusten, afgestemd op specifieke werken. Anderzijds in ons magazijn, waar we per bestelwagen een stock aanhouden. In al dat materieel investeren we continu, zodat onze mensen altijd over de beste tools beschikken, voor kwaliteitsvol werk met behoud van rendement.”
“We kunnen zowel totale binnen- en buitenafwerking aanbieden, als onze activiteiten apart”
ANDERS DAN ANDEREN
Met onderaannemers
Natuurlijk is FDK niet het enige bedrijf dat een totale afwerking garandeert. “Maar het verschil is dat wij alles in eigen beheer houden. Over onze drie ondernemingen heen hebben we een veertigtal vaste medewerkers. Een tiental daarvan werkt op kantoor, de rest voert uit”, licht Sven Deketelaere toe.
Tegelijk werkt FDK daarnaast ook met vaste onderaannemers, waardoor Sven en zijn medewerkers snel en flexibel kunnen schakelen als er grote projecten binnenvallen. “Daar kunnen we niet onderuit: zowel pleister-, schrijn- als schilderwerkers zijn enorme knelpuntberoepen. Dit is de enige manier waarop wij kunnen groeien. We werken echter alleen samen met onderaannemers die goed werk leveren,” benadrukt de bedrijfsleider, “én zij worden altijd door onze eigen projectleider op de vloer gestuurd, voor kwaliteits- en rendementsbewaking.”
DIGITALISERING
Ook op andere vlakken evolueerde FDK de voorbije jaren sterk. “Zoals vele bedrijven runde ook mijn vader de administratie vroeger met Word en Excel. Na een tijd werd het echter moeilijk om het overzicht van projecten te bewaren. Bovendien voerden we heel wat processen dubbel uit”, blikt Sven Deketelaere terug.
Op zoek naar een oplossing kwam FDK terecht bij Bouwsoft, administratieve software voor de bouw. “Het pakket koppelt al mijn administratieve processen: van de offerte tot de facturatie, waarbij die zo veel mogelijk semiautomatisch verlopen. Dat levert veel tijdwinst op. Om te beginnen, maken we in onze software digitale fiches per klant aan. In die digitale fiche vind ik dan alle contact- en financiële gegevens van de klant terug. Bovendien bevat de fiche per project alle offertes, facturen, voor- en nacalculaties, e-mails, contracten, het 6%-btw-attest, brieven ...”
Voor- en nacalculatie en factureren
Verder gebruikt FDK onder andere ook de module ‘voorcalculatie’. “In onze software kunnen we voorcalculeren, met vooraf ingeschatte kosten en marges, bijvoorbeeld voor het aantal te presteren uren. Sinds kort kunnen we ook de offerte nog aanpassen en laten ondertekenen bij de klant, via tablet of smartphone. Toch weer een leuke extra.”
Tegelijk worden de uren die de medewerkers registreren, voor de uitvoering, automatisch bij het juiste project geplaatst, net als de betrokken aankoopfacturen, vanuit de boekhoudsoftware. “Al die informatie laat een grondige nacalculatie toe. In combinatie met de voorcalculatie krijgen we zo goed zicht op onze rendabiliteit en kunnen we onze prijsmarge optimaliseren.”
Factureren doet FDK op basis van vorderingsstaten. “Maandelijks maken we er zo’n vorderingsstaat op. Zodra die goedgekeurd is, versturen we met één klik de verkoopfacturen naar de klant.”
TOEKOMST ZONDER ZORGEN
FDK dendert almaar verder. “Vandaag draaien wij een omzet van 7 à 7,5 miljoen euro per jaar, verwezenlijkt met een 180-tal projecten bij zowel particuliere als professionele klanten: aannemers, projectontwikkelaars, bedrijven en overheidsklanten”, overschouwt Sven Deketelaere.
Waar de conjunctuur naartoe gaat, kan Sven Deketelaere moeilijk inschatten. “Maar wij blijven zelf de troefkaart van ontzorgen trekken. Vanaf water- en winddicht tot volledige afwerking, met één planning, één budget, één uitvoering. Zodat onze klanten tijdwinst boeken, zonder rendementsverlies, met een beste prijs-kwaliteitverhouding.”
Groei op basis van sterke mensen
Vanuit die aanpak wil FDK verder groeien. “Daarvoor vergroten we bijvoorbeeld jaarlijks onze erkenningen, om optimaal mee te kunnen spelen bij openbare aanbestedingen, als hoofdaannemer. Maar tegelijkertijd waken we erover dat de basis van ons bedrijf sterk blijft, want dat is nodig om duurzaam te kunnen groeien. Het sleutelwoord daarbij is mensen. We stellen ons open voor allerlei kansen, maar om ze waar te maken, moeten we kunnen rekenen op goede mensen.”
“Die zoektocht naar geschoold personeel is moeilijk. We zijn er voortdurend naar op zoek. Zo werken we nauw samen met scholen, voor duaal leren en stages. Daarnaast reiken we intern bonussen uit aan medewerkers die goede krachten aanreiken. Ten slotte willen we tonen dat we een jong en dynamisch bedrijf zijn, met tevreden medewerkers. Ook al werden we in 2020 veertig, iets wat we zullen vieren als corona voorbij is, in ons nieuw bedrijfsgebouw.”