Stelieform zet eigen lakkerij
steeds meer in the picture
"Het is een meerwaarde dat de bestuurders actief
aan de slag zijn tussen de productiemedewerkers"
Evolutie en schaalvergroting. Het bedrijf Stelieform uit Gistel is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat deze termen implementeert. Steven en Lieven Van Massenhove staan al lang in voor de productie van keukendeurtjes, maar in de loop van de jaren kwam ook hun lakkerij steeds meer in the picture. Het leverde beide broers een uit de kluiten gewassen kmo op. In 2020 steeg de omzet immers naar een recordhoogte. Dit werd mede mogelijk gemaakt door een uitgekiend inzicht in de eigen sector.
Omzetverdubbeling in 8 jaar
Het bedrijf werd eind jaren 70 opgericht door Roger Van Massenhove, de vader van Steven en Lieven. “In 1990 had hij zijn loods in oppervlakte verdubbeld, maar jammer genoeg werd hij enkele jaren later zwaar ziek”, begint Lieven zijn verhaal.
“Mijn broer Steven had net een opleiding A2 houtbewerking achter de rug en werd als hulpzelfstandige officieus zaakvoerder. Later kwam ook ik mee in de zaak. Sinds onze beginjaren werken we b2b als toeleverancier voor keukenbouwers en interieurinrichters. Er zijn bedrijven die al bijna 40 jaar klant zijn bij ons. Niettegenstaande het schrijnwerk voor frontmateriaal minder gecompliceerd lijkt geworden door de verschuiving van kaderdeuren naar vlakke deuren, zijn er steeds meer bedrijven die de productie van o.a. fronten aan ons uitbesteden. Dat komt zeker mede door onze moderne lakkerij. Toen mijn broer in 1993 in het bedrijf kwam, was er al een mooi machinepark, maar er was bijvoorbeeld nog geen bestelwagen."
"Het laatste decennium ging het snel vooruit: tussen 2010 en 2017 groeiden we van 1,1 miljoen euro naar 2,1 miljoen euro omzet. In 2017 stonden we, door aflopende huurcontracten van twee van onze loodsen, voor de keuze: inkrimpen of verhuizen. Steven en ik zagen eigenlijk maar één optie en kochten in Gistel een bestaand pand dat we begin 2018 renoveerden en verder uitbreidden. Daardoor groeide niet enkel de beschikbare oppervlakte, maar hebben we als bedrijf ook meer uitstraling. Dat veroorzaakt mee een verschuiving naar het betere segment.”
Bestuurder prospecteert
“Tijdens de verbouwingen en in de nasleep van de verhuis van onze firma hebben we het belang van een doorgedreven prospectie onvoldoende ingeschat. Dit zorgde voor wat groeipijnen, maar sinds oktober 2019 komen er opnieuw steeds meer orders binnen. Tot eind 2014 hadden we geen bedienden in dienst. Destijds haalden we een eerste vertegenwoordiger binnen en al snel kwam er een tweede bediende als orderverwerker bij. Na de kleine terugval in 2018 en de eerste helft van 2019 hebben we beslist dat ik als bestuurder zelf zoveel mogelijk interieurbouwers zou aanspreken. En dat blijkt te werken. Ik kan immers spreken vanuit onze passie voor ons eigen bedrijf en onze producten. Doordat ik opgegroeid ben in de stiel en zelf de CNC-machines programmeer, deed ik heel wat technische kennis op en ken ik goed onze mogelijkheden. Ik kan ook steeds intern terugkoppelen en overleggen met mijn broer, onze bedienden en de productiemedewerkers.”
Actief tussen de productiemedewerkers
“Wij vinden het als bestuurders van groot belang om steeds actief mee te functioneren en te coördineren op de werkvloer. Steven gaat dagelijks mee aan de slag en leidt met zijn productiekennis en ervaring alles in goede banen. Dat is noodzakelijk voor de continuïteit. Wij maken geen product waarbij de leidinggevenden enkel van bovenuit kunnen delegeren. Dat komt mede door de versnippering binnen onze Vlaamse markt, die er geen van grote volumes is”, besluit Lieven.
Van massieve deuren naar minimalistische panelen
“Onze markt is ook gevoelig voor modetrends. Zowel de modellen als de grondstoffen zijn in de loop der jaren sterk veranderd: gaande van de massieve klassieke bruine deuren tot minimalistische panelen en alles daartussen. De markt van de eenvoudige maatkeuken lijkt ons ‘gemonopoliseerd’ door enkele grote spelers, waardoor onze eindklanten quasi automatisch opschuiven naar een ander en hoger segment. Die gaan vaak zelf met een interieurarchitect aan de slag. Onze klanten gaan voor hen niet alleen de keuken installeren maar gaan ook andere elementen van de interieurinrichting voor hun rekening nemen. Op die manier kunnen ze bijvoorbeeld ook de binnendeuren en het tv-meubel uitvoeren in dezelfde materialen en met dezelfde afwerking. Zo ontstaat er een eenheid in stijl waar steeds meer klanten vragende partij voor zijn en waaraan wij kunnen tegemoetkomen.”
Lakkerij wordt evenwaardig aan schrijnwerkerij
“Ons klantenbestand bestaat voor het overgrote deel uit keukenbouwers”, vertelt Lieven.
“Dit zijn zowel gerenommeerde bedrijven in het hogere segment, als start-ups. Waar onze omzet vroeger voor 90% uit de productie van keukendeurtjes bestond, is dat nu maar 60%. De overige 40% wordt ingevuld door bijpassende binnendeuren, tafels, stoelen, lakwerk, enzovoort."
"Vroeger was er op technisch vlak een groter verschil tussen het maken van deuren enerzijds en corpussen anderzijds. Tot een tiental jaar geleden waren de kaderdeuren erg in trek. Die werden toen veelal op ambachtelijke wijze gemaakt. Sinds 2007 maken wij die met doorgedreven automatisatie. Maar de laatste jaren zijn vooral vlakke deuren heel populair. Wij hebben onze schrijnwerkerij dan ook verder uitgebouwd om aan de stijgende vraag naar MDF en fineer tegemoet te komen. Daarenboven maakte Steven van ons model in half massief een echte runner en hetzelfde productieproces trokken we door naar recycled wood."
"Doordat onze klanten hun deuren in MDF of fineer soms ook zelf produceren, hebben we bij onze verhuis in 2018 voornamelijk geïnvesteerd in onze lakkerij. Dankzij de nieuwbouw konden we uitbreiden van vijf naar negen lakzones. Die investering zorgt ervoor dat we verder kunnen doorgroeien. Sinds onze verhuis hebben we dan ook steeds meer lak- en beitswerk in onderaanneming."
Geen lakrobot, wel vier extra spuitzones
In 2018 werd bij de inplanning van de lakkerij aanvankelijk rekening gehouden met de investering in een lakrobot, maar uiteindelijk opteerden de broers Van Massenhove voor vier extra spuitboxen. “Na grondige overweging bleek die lakrobot voor ons minder interessant vanuit de vaststelling dat we wel een groot volume aan bedekkingsmiddelen verwerken, maar dat volume wordt ingevuld door tal van kleine orders. Snel kunnen schakelen is in onze business een belangrijke vereiste geworden en door onze nieuwe locatie en ons goed team heeft Stelieform die troef. Met de negen lakzones kunnen we aan heel veel verschillende projecten tegelijk werken én ook grote volumes lakwerk in korte tijd afwerken."
"In de lakkerij hebben we suppletieverwarming. Dit betekent dat vier van de open spuitzones een soort luchtgordijn voor de spuitzone hebben. Door dat luchtgordijn krijg je in die open zones quasi hetzelfde effect als in een gesloten cabine: met name het aanzuigen van stof in de spuitbox vermijden."
"Het machinepark van de schrijnwerkerij bestaat uit drie CNC-portaalfreesmachines, een opdeelzaag, een kantenlijmer, twee contactschuurmachines, dubbele afkortzagen, paneelzagen, toepies, een hoogfrequentiepers, enzovoort. Kortom: alles wat we nodig hebben om hoogstaand schrijnwerk te produceren.”
Diversiteit in het team
Momenteel stelt Stelieform 19 arbeiders en 3 bedienden tewerk. “Vakkundig werken impliceert de beschikbaarheid van voldoende en gekwalificeerde werknemers.”, aldus Lieven Van Massenhove.
“We stelden het laatste jaar vele nieuwe mensen tewerk in onze lakkerij. Ons team is nu zeer divers en bestaat uit mannen en vrouwen van verschillende leeftijden. We hebben nu een goed uitgebalanceerde ploeg.”
Nieuwe klanten zorgen – ondanks corona – voor goed 2020
“De coronacrisis heeft ook ons parten gespeeld. De toonzaal van onze klanten moest lange tijd dicht en er mocht enkel opgemeten worden in onbewoonde panden."
"Niettegenstaande we in 2020 door corona zelf ook drie weken gesloten waren, konden we toch groeien t.o.v. 2019. Dat is dankzij de vele nieuwe klanten waarmee we recentelijk een samenwerking mochten opstarten. We zijn ook nieuwe modellen en nieuwe kleurstalen aan het uitwerken die we graag voorstellen aan onze (potentiële) klanten. We hopen daarmee bij nog heel wat extra bedrijven, kmo’s en éénmanszaken een rol te kunnen spelen als toeleverancier voor hun keuken- en meubelinrichting. Niettegenstaande de onzekere tijden waarin we ons bevinden, geloven we toch in een groei voor 2021. De laatste maanden hebben we daarom intern ook nog heel wat kleine praktische aanpassingen doorgevoerd”, vertelt Lieven Van Massenhove.
Plannen genoeg
De broers Van Massenhove hebben nog veel plannen. “Enkele jaren terug kochten we een kantenschuurmachine. In de nabije toekomst willen we ook investeren in een contactschuurmachine voor het tussenschuren van ons lakwerk op MDF. Daarmee zal het vlakschuren niet langer manueel moeten gebeuren. Dit zal niet enkel voor tijdswinst zorgen, maar ook voor een betere ergonomie voor onze medewerkers. Daarnaast staan er nog een aantal ingrepen aan ons gebouw gepland. Zo gaan we de toegang tot onze showroom nog opsmukken met o.a. groen en eventueel een waterpartij. Op die manier zal het nog aantrekkelijker worden om onze mooie showroom te bezoeken. Op de bovenverdieping van die showroom willen we een totale belevenisruimte creëren. Zo willen we onze klanten tonen wat we met Stelieform in onze mars hebben qua totaalinterieur.”