High-end afwerking met decoratieve technieken op maat
We zijn te gast bij Maxim Ebenal en Berlinda Vanhecke van het decoratie & schildersbedrijf MOW in Roeselare. MOW staat voor Magnificent Outstanding Wow. Dit vat precies samen waarvoor hun bedrijf staat. "We wilden geen typisch schildersbedrijf zijn onder onze eigen familienaam zoals de meeste schildersbedrijven doen. We zijn veel meer dan een schildersbedrijf", aldus de zaakvoerders.
HET BEGIN
Maxim runde sinds 2014 zijn eigen eenmanszaak tot Jean-Marie Plancke zijn pad kruiste. “Jean-Marie wou zijn zaak overlaten. Dat was in 2017. Ik heb toen zes maanden meegedraaid en in 2018 werd de overname van ‘Schilderwerken Plancke’ officieel”, vertelt Maxim.
Het bedrijf kwam in goede handen bij Maxim en Berlinda. Jaar na jaar groeide hun bedrijf. Het verhaal van de overname hebben ze intussen ver achter zich gelaten. Maxim en Berlinda gaven een eigen identiteit aan hun bedrijf. Samen met het marketing- en communicatiebureau KIXX kozen ze een nieuwe naam en huisstijl. Ze gingen duidelijk niet over één nacht ijs en vele brainstorm gesprekken later kwam een nieuwe naam naar boven en werd een eigen logo, huisstijl en manifesto ontworpen.
“We hebben er een jaar en half overgedaan om een nieuwe naam te kiezen die paste in het volledig concept van MOW. We wilden geen typisch schildersbedrijf zijn onder onze eigen familienaam zoals de meeste schildersbedrijven doen. We zijn veel meer dan een schildersbedrijf. De naam MOW – Magnificent Outstanding Wow - dekt veel beter de lading. With MOW we make it wow, is ons motto”, aldus Berlinda.
Als er een nieuwe decoratieve techniek is dan bekijken we die intern. Ik volg eerst de opleiding en nadien oefenen we de nieuwe techniek samen in
KERNACTIVITEITEN
MOW legt de focus op decoratieve verftechnieken en is gespecialiseerd in technieken op maat. “De klant toont bijvoorbeeld een foto. We maken dan een staal op maat dat zo veel mogelijk overeenstemt met hun wensen. We werken met verschillende decoratieve kalktechnieken en zijn officiële plaatser van Forcrete Microcement. We zijn gespecialiseerd in de naadloze bekleding van vloeren en wanden in badkamers, keukens, woningen, winkels, kantoren en openbare gebouwen. En dat zowel binnen al buiten. Ook tafels en werkbladen bekleden we met naadloze oplossingen”, aldus Maxim.
HIGH-END AFWERKING
MOW streeft naar perfectie. Als zaakvoerder is Maxim niet snel tevreden, vertrouwt hij ons toe. Alles moet tot in de puntjes in orde zijn. “Als ik een foutje zie, dan gaat de klant dat volgens mij ook zien.”
Wie zijn jullie klanten en in welk segment zijn ze terug te vinden?
“We hebben geen specifiek klanten segment. De rode draad doorheen onze projecten is de keuze voor een high-end afwerking. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan vast. We zitten in een bepaalde prijscategorie en houden ons daaraan. Zestig procent van onze klanten zijn particulieren tegenover veertig procent zijn bedrijven.
We werken over heel België en doen soms ook projecten in het buitenland. We staan heel open. De beste publiciteit is de mond-aan-mond reclame. We werken samen met verschillende architecten, interieurarchitecten en bouwpromotors. Met onze nieuwe naam zetten we nu wel meer in op sociale media,” aldus Berlinda.
We hebben een super team dat – op vraag van de klant – ook op zondag werkt. Zo kunnen wij steeds de gevraagde deadline respecteren
Hoe maken jullie het onderscheid met concurrerende bedrijven?
“Kwaliteit leveren dragen wij hoog in het vaandel. Daarnaast kunnen wij ook werken onder een hoge tijdsdruk. We hebben een super team dat - op vraag van de klant - ook op zondag werkt. Zo kunnen wij steeds de gevraagde deadline respecteren. Dat is een groot voordeel.
Ons team werkt van maandag tot en met zaterdag. Elke werkkracht werkt ongeveer zestig uur per week. Meestal sta ik samen met hen op de werf. Voor grote opdrachten kunnen we rekenen op een vast team van onderaannemers. Onze werkkrachten zijn allemaal schilders. Ze kennen alle technieken. Als er een nieuwe decoratieve techniek is dan bekijken we die intern. Ik volg eerst de opleiding en nadien oefenen we de nieuwe techniek samen in.”
Met welke schilderproducten wordt er gewerkt?
“We hebben geen vast merk waar we mee werken. We proberen daarin flexibel te zijn. Soms vraagt een architect om met een bepaald merk te werken. Persoonlijk werk ik graag met de producten van zowel Sikkens, Herbol als BOSS paints. Eigenlijk zijn het allemaal topproducten.”
Zien jullie een bepaalde evolutie in de sector?
“De laatste tien jaar is er een enorme evolutie gekomen in onze sector. Er zijn heel veel producten op de markt gekomen. Vroeger had je slechts leem- en kalkverven, soms afgewerkt met een patina maar dat was het.
Het is altijd een mooie uitdaging als we een totaalproject mogen afwerken. Als er een mooi budget tegenover staat, weet je dat je heel mooie dingen kan realiseren. Als schilder ben je de laatste in de rij en soms is er niet veel budget meer over voor de afwerking. Schilderwerken vormen echter de afwerking van je huis. Daar kan je jarenlang van genieten.
De druk ligt hoog voor ons want klanten willen – op het einde van de rit - zo snel mogelijk intrekken in hun woning, wat ook begrijpelijk is. De markt is enorm verzadigd van kleine schildersbedrijven. Wij proberen uit te pakken met grotere projecten. We moeten creatief blijven en mee zijn met de nieuwste technieken.”
TOEKOMSTKIJKEN
Intussen staat MOW niet stil. Ze hebben immers nog heel wat plannen voor de toekomst. Voor het magazine lichten Maxim en Berlinda alvast een tipje van de sluier op.
“We hebben een pand aangekocht en willen die volledig inrichten als showroom waarin je alle technieken kan bekijken en voelen. Het wordt eigenlijk een totale woning met een keuken en badkamer waarin we al onze decoratieve technieken kunnen etaleren. Daarnaast zullen we ook meubels op maat tentoonstellen die we naast de showroom in ons atelier zelf voorzien van een decoratieve techniek, bijvoorbeeld een eettafel in een organische vorm. Dit en nog zoveel meer zal de klant kunnen beleven en aanvoelen in onze showroom. Op zaterdag en zondag organiseren we vrije toegang voor potentiële klanten.”
De totale oppervlakte van de showroom beslaat 125 m². Wanneer zal de toonzaal klaar zijn?
“Als je het ons vraagt, liefst zo snel mogelijk maar we moeten realistisch blijven. We leggen onszelf een bepaalde deadline op, afhankelijk van de drukte. Daarnaast is het ook een serieuze investering. We hopen in 2025 onze nieuwe showroom te lanceren. Als de klant binnenkomt moet hij alles kunnen zien wat hij wil zien. Zelf heb ik ook graag dat ik eerst iets kan zien en voelen voor ik tot een aankoop overga. In onze sector is dat niet anders.
Een kleur kiezen aan de hand van een staaltje is best heel moeilijk. Of een ruimte visueel kunnen inschatten en je trachten voor te stellen hoe een gekozen techniek erop ware grote zal uitzien? Ik stel me altijd in de plaats van de klant en wil graag vooraf het totaalplaatje kunnen zien. Ik denk niet dat ik daarin alleen ben”, besluit Berlinda.