ad
Beurzen Partnercontent

‘Craft is a verb’ op Heimtextil 2026

AI en vakmanschap ontmoeten elkaar op Heimtextil 2026

ai en vakmanschap
De trends tonen hoe AI en handmatig ontwerp in de toekomst met elkaar zullen interageren

Onder het centrale thema ‘Craft is a verb’ wordt op Heimtextil 2026 getoond hoe hightech en vakmanschap niet tegenstrijdig zijn, maar samen nieuwe creatieve perspectieven openen. Van 13 tot 16 januari 2026 staan de deuren naar de internationale textiel-, behang- en decoratiewereld in Frankfurt am Main opnieuw open.

Trends 26/27

Tijdens deze editie zal de focus op zes thema’s liggen: Re: media, visible co-work, sensing nature, a playful touch, crafted irregularity en the uncanny valley. Deze thema’s illustreren hoe de samensmelting van vakmanschap en technologie zich concreet manifesteert. Ze bieden verschillende perspectieven op hoe AI en handmatig ontwerp in de toekomst met elkaar zullen interageren.

De techno-vakman

Tijdens deze 4-daagse beurs zal getoond worden hoe vakmanschap en digitale ontwerpmethoden hand in hand kunnen gaan. Dit wordt ondergebracht onder de noemer ‘techno-vakman’. Hij ziet digitale tools niet als concurrentie, maar als een uitbreiding van zijn gereedschapskist. Hiermee wordt op Heimtextil ingegaan op de huidige uitdagingen van de creatieve industrie: AI stroomlijnt processen, maar roept vragen op over controle en creatieve identiteit. De trends richten zich daarom op het blijvende belang van vakmanschap en hoe AI dit op een zinvolle manier kan aanvullen en ondersteunen.

craft is a verb heimtextil

Kleurenpalet 2026/2027

Naast de vaste trends, wordt op de beurs ook licht geschenen op het kleurenpalet. Het kleurenpalet varieert van aardse tinten tot digitale irritatie: kleuren als zand, klei, roet, olijf en boomschors stralen stabiliteit, maturiteit en verbondenheid uit. Deze natuurlijke rust wordt echter opzettelijk verstoord door scherpe, synthetische accenten zoals zuurgroen, digitaal lila en helder schermblauw. Deze ‘glitches’ zorgen voor spanning en maken het kleurenschema tot een levendig statement.

Sleep & Meet

In hal 4.0 zal voor het eerst een nieuw gebied opgetrokken worden: Sleep & Meet. Ongeveer een kwart van deze hal zal ingenomen worden door sterke merken uit de matrassenbranche. Verschillende gerenommeerde bedrijven vieren hier hun première. Een sterk signaal om deze nieuwe sectie kracht bij te zetten is de aanwezigheid van de Fachverband Matratzen-Industrie e.V. (Duitse matrasindustrievereniging). Deze zal in 2026 opnieuw met een eigen stand vertegenwoordigd zijn. Heimtextil is daarmee het centrale platform voor de matras- en slaapindustrie.

heimtextil 2026 beurs frankfurt

Belgian Zone – Powered by Fedustria

In hall 12.0, de hal van de machine-madetapijten, zullen Belgische exposanten verzamelen en hun high-endproducten van de Belgische tapijtindustrie laten zien. Onder hen: OC, Louis De Poortere, Aarova, Vanhoutte, Flemish Textile Company, Kovamtex, Euro-Tapis, Broucks en OSTA Carpets. Deze zone zal speciaal aangeduid worden aan de hand van een rood tapijt dat makkelijk door de bezoekers gevolgd kan worden. 

Maak kans op een gratis ticket voor Heimtextil 2026!

Stuur een mailtje naar info@belgium.messefrankfurt.com met als onderwerp "Gratis ticket actie Heimtextil - Decoratie". De eerste 10 Decoratie-lezers die dit mailtje sturen, maken kans om een gratis toegangsticket ter waarde van €95 via e-mail toegestuurd te krijgen. Waag zeker uw kans en bezoek deze internationale topbeurs gratis!

Voor meer informatie over Heimtextil 2026:
Kristof Nelis en Veerle Poot
info@belgium.messefrankfurt.com
Tel: +32 (0)2 880 95 88

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

ad