Het is belangrijk om je te laten zien
Het is dit jaar precies 30 jaar geleden dat Amerigo Pelusi zijn schilders- en vloerenbedrijf begon, na 6 jaar voor een baas gewerkt te hebben ... Vandaag heeft hij in totaal 12 mensen in dienst, waaronder 10 arbeiders, en biedt hij zijn diensten aan zowel particulieren als prestigieuze professionals zoals grote merken van haute couture, autodealers, distributieketens en tandheelkundige ziekenhuizen. Een succes dat in de loop der jaren niet is veranderd.
30 jaar oud dit jaar...
Na 6 jaar voor een baas te hebben gewerkt, besloot Amerigo Pelusi 30 jaar geleden de sprong te wagen en zijn eigen kleine schilders- en vloerenbedrijf op te richten. Hij vestigde zijn zaak in een oude garage van 15 m² in een achtertuin in Lambussart, nabij Charleroi. "Ik was het beu om het salaris van een arbeider te verdienen terwijl ik de verantwoordelijkheden van een baas had. Ik had slechts het equivalent van 500 euro in mijn zak toen ik begon en het was een kleine 70-jarige dame die me mondeling mijn eerste klanten bezorgde."
Vestiging in de streek van Fleurus
Na 3 jaar en na 1.500.000 BF gespaard te hebben, besloot hij in 1994 zich te vestigen in de zone Fleurus op een terrein van 50 are, met de hulp van het Waalse Gewest en een bank voor de aankoop van zijn eerste bestelwagen.
Al snel werkte Amerigo Pelusi voor grote voedseldistributiegroepen zoals Carrefour Market, Match Smatch, maar ook voor prestigieuze haute couturemerken zoals Hermes, Gucci en Chanel of grote automerken zoals Ferrari of BMW.
Samenwerking met decorateurs
Vandaag de dag biedt het schilders- en decoratiebedrijf Amerigo Pelusi zijn klanten, zowel particulieren (30%) als professionals, zijn team van gekwalificeerde schilders voor alle renovatiewerkzaamheden zoals het schilderen, coaten of lakken van meubelen. Indien nodig kan het bedrijf een beroep doen op een decorateur of een binnenhuisarchitect die advies kan geven over binnenhuisarchitectuur en decoratie. De onderneming werkt ook samen met decoratiewinkels, schrijnwerkers, enz., voornamelijk in de regio's Charleroi, Brussel en Waals-Brabant, om nog maar te zwijgen over een groot project dat momenteel wordt uitgevoerd voor de Hermes Boutique in Luxemburg, die gespecialiseerd is in luxueuze prêt-à-porterartikelen.
Prolac kleur
Sinds 2020 is het ook de trend om onze favoriete meubels een tweede leven te geven. Zo zijn recycling en recuperatie deel gaan uitmaken van de tijdgeest, en vandaag is het zelfs meer een fenomeen geworden dan een trend. Daarom heeft Amerigo Pelusi een nieuw bedrijf geopend onder de naam Prolac Color, dat gespecialiseerd is in het mat, satijn, hoogglans en gestructureerd lakken en vernissen van meubelen, houten elementen en panelen en alle metalen interieurelementen. Deze bewerkingen worden uitgevoerd door twee personen in de werkplaatsen van 400 m2 die zijn uitgerust met een voorbereidingsruimte, een spuitcabine, een oven en een laboratorium.
Er dient te worden opgemerkt dat verschillende timmerlieden gebruik maken van de diensten van Prolac voor de afwerking van de meubelen die zij op maat maken (badkamer, keuken, TV-kast, kast, enz.).
AMERIGO PELUSI:
"Ik had slechts het equivalent van 500 euro in mijn zak toen ik met mijn zaak begon en het was een 70-jarige vrouw die mij mondeling mijn eerste klanten bracht"
Ongeveer honderd projecten per jaar
"We doen zo'n honderd klussen per jaar. Het is moeilijk om nauwkeuriger te zijn, want een klus kan één dag duren, maar ook meerdere dagen of zelfs langer. In ieder geval hebben we genoeg werk om onze 10 arbeiders bezig te houden. En we zoeken momenteel nog vier mensen om onze teams te vervolledigen," zegt Sébastien Georges, de assistent van Amerigo Pelusi.
"Maar het moeilijkste in ons vak," zegt Amerigo Pelusi, "is gekwalificeerd en gemotiveerd personeel vinden. Ik hou geen leerlingen die niet gemotiveerd zijn. Ik heb opgeleid personeel nodig dat bereid is om te leren. Dat is heel belangrijk. En ik ben nogal paternalistisch met mijn mensen," zegt hij.
Voortdurende opleiding
"Onze eigen opleiding doen we binnen een groep schilders waar we regelmatig uitwisselen en deelnemen aan seminars om op de hoogte te blijven van nieuwe technieken, maar ook nieuwe producten en nieuwe materialen," benadrukt Amerigo Pelusi.
Verder verzorgen onze partnermerken zoals Sigma, Sikkens, Trimetal, Herbol, enz. natuurlijk ook opleidingen met hun producten. Wij bevorderen ook het gebruik van ecologische producten met een ecolabel en enkele doelmerken om specifieke problemen op te lossen.
Moeilijk om personeel te vinden
"Onze werknemers leiden we op volgens onze standaarden," zegt Sébastien Georges, "en helaas worden ze soms weggekaapt door de concurrentie. Dus dat zegt genoeg! Maar het gebeurt ook dat ze terugkomen nadat ze ergens anders naartoe zijn gegaan ..."
Want naast de opleiding op school maakt het bedrijf er een erezaak van zijn personeel voortdurend bij te scholen in de nieuwe technieken, die voortdurend in ontwikkeling zijn.
Het imago van de onderneming
"Wij werken alleen met personeel dat in België gedomicilieerd en geregistreerd is", zegt Amerigo Pelusi. "En het wordt steeds moeilijker om bekwame en vooral gemotiveerde jonge mensen te vinden. Het is waar dat ik veeleisend ben. Wij hebben gedragscodes opgesteld. Het is belangrijk voor mij dat onze klanten zelf de kwaliteit van ons werk zien vanaf het moment dat we de site opzetten tot het einde. Aan het eind van de dag moeten de verfblikken goed worden opgeborgen, met de etiketten en handvatten aan dezelfde kant ... Dit hoort bij het imago van ons bedrijf. Alle werkzaamheden staan onder toezicht van de baas, Amerigo Pelusi, die erop toeziet dat het werk altijd volgens de regels van het vak wordt uitgevoerd, met het grootste respect voor de klant en zijn wensen, terwijl hij hem deskundig advies geeft.
De onderneming ziet er ook op toe dat zij producten en uitrusting gebruikt die aan elke situatie zijn aangepast en zorgt ervoor dat zij het milieu respecteert: afvalverwerking en recycling en ecologische reiniging van de uitrusting.
Een andere belangrijk pluspunt is de niet-aflatende stiptheid van het bedrijf bij het naleven van alle deadlines.
De effecten van Covid-19
Dit jaar werd uiteraard, zoals voor alle ondernemingen, gekenmerkt door Covid-19. Het bedrijf was gedurende twee maanden gesloten en sinds de hervatting hebben alle werknemers kunnen werken. Geen gevallen van Covid te melden. Maar er worden belangrijke maatregelen genomen om zowel de werknemers als de klanten te beschermen, zoals maskers, hydro-alcoholgel en zelfs de installatie van chemische toiletten op sommige locaties.
Het belang van zichtbaarheid
Om haar klantenbestand te ontwikkelen, investeert de onderneming in talrijke partnerschappen, zoals met het Spiroudrome en Sporting Charleroi. "Het is belangrijk om ons te laten zien", vertelt Amerigo Pelusi, "en daarom hebben we ook een website gemaakt die ons een goede zichtbaarheid geeft. Het is ook een gelegenheid om ons lakwerk via ons bedrijf Prolac onder de aandacht te brengen."