Corona heeft ons minstens 5 jaar vooruit geholpen
Tifre maakt van de gelegenheid gebruik om intensief te digitaliseren
Dat een crisisperiode niet altijd een bedreiging hoeft te zijn, bewijst renovatiespecialist Tifre uit Sint-Niklaas. Zaakvoerders Frederik Smet en Kelly Van Landeghem maakten van de coronaperiode gebruik om de digitalisering heel sterk door te voeren in hun bedrijf. Een nieuwe website (www.tifre.be/) en dito interne organisatie waren het resultaat. Tegelijk werd een nieuwe belevingsruimte opgetrokken in Sint-Niklaas, wat hen in oktober 2020 de titel ‘bedrijf van het jaar’ opleverde.
Renovaties voor particulieren
Tifre is in de voorbije twee decennia gegroeid van schrijnwerkbedrijf tot aannemer gespecialiseerd in totaalafwerking voor particuliere woningenrenovaties. “Renovatie is onze specialiteit”, steekt zaakvoerder Frederik Smet van wal. “Heel af en toe trekken we een nieuwbouw op, maar dat is veelal voor bestaande klanten. Op het vlak van renovaties willen we onze klanten dan ook volledig ontzorgen. De grootte van de werken kan sterk variëren: van de plaatsing van een dakvenster tot een volledige make-over van een woning. We zijn er immers van overtuigd dat wie tevreden is over Tifre bij een kleine opdracht, ook bij toekomstige eventueel grotere opdrachten aan ons zal denken.”
“Op een kleine 20 jaar zijn we erin geslaagd uit te groeien tot een uit de kluiten gewassen kmo”, vult echtgenote en medezaakvoerder Kelly Van Landeghem aan. “Frederik studeerde schrijnwerkerij en ging eerst voor een werkgever aan de slag. Vervolgens werkte hij even in bijberoep om snel over te schakelen naar een volledig zelfstandig statuut. Zo ging de bal aan het rollen.”
Dromen realiseren
In totaal beschikt Tifre over 47 werknemers. “Dat komt omdat we alle werken zoveel mogelijk in eigen beheer uitvoeren”, aldus Frederik Smet. “Elke klant krijgt één unieke werfleider toegewezen en dat is zijn enige aanspreekpunt. Op die manier kunnen de beste afspraken inzake voorbereiding en afwerking worden gemaakt en dat wordt geapprecieerd. We zijn er ons ten volle van bewust dat we iemands droom realiseren. Dan vind ik dat je het als aannemer aan jezelf en vooral aan je klant verplicht bent om elk project tot in de puntjes te verzorgen.”
Eigen planningsapplicatie
Tifre heeft bewust gekozen om vooral renovaties uit te voeren. “Net omdat we ons bij dergelijke opdrachten kunnen onderscheiden. Uiteraard biedt een nieuwbouw ook uitdagingen maar geen enkel renovatieproject is hetzelfde. Altijd komen we iets onverwachts tegen. Bovendien halen we met onze interne organisatie quasi altijd de vooropgestelde planning. We hanteren onze eigen planningsapp, al kan die niet altijd onverwachte omstandigheden opvangen. Maar dankzij onze uitgebreide ploeg kunnen we kort op de bal spelen, zodat eventuele vertragingen snel ingehaald worden.”
Variatie als troef in personeelsbeleid
Een ploeg van bijna 50 werknemers managen, is nooit een sinecure. Dat is bij Tifre niet anders. “Net als bij onze collega’s uit de bouwsector is het ook voor ons niet evident om voldoende geschoold personeel aan te trekken”, beseft Kelly Van Landeghem. “Maar toch valt dat redelijk goed mee. Heel wat medewerkers zijn hier aan de slag gegaan op voorspraak van iemand die hier al werkte. Van nieuwe werknemers horen we dat ze de variatie aan opdrachten waarderen. Als werkgevers zorgen we er uiteraard voor dat onze medewerkers beschikken over goed uitgeruste bestelwagens en de nodige werkkledij. Dat lijkt evident maar is het in onze sector niet altijd. Het leidt er allemaal toe dat we gepercipieerd worden als een goed georganiseerd bedrijf waarvoor het aangenaam werken is. Ook al bestaan we nog niet zo lang, toch zijn sommigen hier al bijna 15 jaar aan het werk.”
“Van nieuwe werknemers horen we dat ze de variatie aan opdrachten waarderen”
Nieuwe belevingsruimte
Onlangs huldigde Tifre langs de Astridlaan in Sint-Niklaas een gloednieuwe belevingsruimte in. “De bedoeling is dat onze technische opmeters daar afspreken met klanten om tal van materialen te kunnen tonen”, zegt Frederik Smet. “We kunnen daar veel digitaal doen, maar bij renovatie is het belangrijk dat klanten bepaalde materialen eens kunnen voelen. De coronapandemie heeft het digitale luik in een ongelofelijke versnelling gebracht. We staan nu veel verder dan enkele jaren terug. Maar het puur fysieke contact blijft evengoed belangrijk.”
Verkozen tot ‘bedrijf van het jaar’
In oktober 2020 werd Tifre tijdens de Avond van de Economie van de Stad Sint-Niklaas en de vzw Centrummanagement bekroond tot ‘bedrijf van het jaar’. De jury hield rekening met het innovatieve karakter, het personeelsbeleid, de lokale verankering, de duurzame bedrijfsvoering en de bovenlokale uitstraling. “Drie jaar geleden verhuisden we van Beveren naar Sint-Niklaas”, vertelt Kelly Van Landeghem. “De jury vond dat we ons in die periode goed geïntegreerd hebben. Ook het feit dat ons personeelsaantal bijna verdubbelde in die drie jaar, zal geholpen hebben. En we doen ons best om op sociaal vlak actief te zijn. Bij de eerste lockdown ten gevolge van de pandemie schonken we 12 tablets aan de stad, om verder te verdelen aan minderbedeelde kinderen zodat ze afstandsonderwijs konden volgen.”
De duurzame bedrijfsvoering was een van de parameters waarop de jury Tifre met een uitstekende score bedacht. Frederik Smet: “Dat is geen toeval. We voeren energie-efficiëntie en duurzaamheid al lang hoog in het vaandel. Zo hebben we onlangs onze bestelwagens en de wagens van onze werfleiders vervangen naar Euronorm 6+. Stel dat er ooit een lage-emissiezone komt in Sint-Niklaas, of we moeten werken in het Gentse of Antwerpse centrum, dan zijn we er klaar voor.”
Digitalisering buitendienst
Never waste a good crisis. Die leuze was zelden zo toepasselijk als in de coronaperiode. Sommige bedrijven kropen in hun schulp, anderen kozen voor de vlucht vooruit. Tifre behoorde tot de laatste categorie. Kelly Van Landeghem: “We hebben van die periode geprofiteerd om onze buitendienst te digitaliseren. Vroeger werkten we met papieren werkbonnen, maar we vonden dat dat efficiënter kon en maken nu gebruik van een nieuw softwarepakket. Nu kan onze buitendienst volledig met tablets werken en ook foto’s van de projecten worden via de tablet genomen en opgeslagen. Opleveringen gebeuren eveneens volledig digitaal. De klant ontvangt onmiddellijk een kopie en alles wordt meteen doorgestuurd naar onze facturatiedienst. Wat ook opvallend was, is dat ons team door de coronaperiode nog sterker naar elkaar is toegegroeid.”
“Iedereen was blij om te kunnen blijven werken”, geeft Frederik Smet aan. “Iedereen zag in zijn onmiddellijke omgeving wel iemand die verplicht thuis moest blijven, met alle gevolgen vandien. Met een aantal organisatorische aanpassingen, zoals het alternerend laten vertrekken van ploegen zodat er zo weinig mogelijk onderling contact was, zijn we die periode goed doorgekomen. Qua planning was het niet altijd gemakkelijk omdat corona soms bij een klant, soms bij een werknemer toesloeg. Maar op het vlak van digitalisering heeft corona ons minstens vijf jaar vooruit geholpen.”
Drukke coronaperiode
Heel wat Vlamingen hebben tijdens de coronaperiode hun woning onder handen genomen. Heeft renovatiespecialist Tifre dat ook gemerkt in zijn orderboekje? “Toch wel”, antwoordt Kelly Van Landeghem. “Het is veel drukker geworden. Toen tijdens de eerste lockdown iedereen verplicht moest sluiten, hebben we van de luwte geprofiteerd om onze website volledig te vernieuwen. In die periode wachtte iedereen een beetje af, want de situatie was nieuw en onvoorspelbaar.”
“Corona heeft ons op het vlak van digitalisering minstens 5 jaar vooruit geholpen”
“Tijdens de tweede lockdown merkten we dat we al veel meer prijsaanvragen kregen”, aldus Frederik Smet. “Heel veel Vlamingen wilden de vrijgekomen tijd gebruiken om eindelijk hun woningproject aan te pakken. Ze konden ook weinig anders doen met hun geld want op reis of op restaurant gaan, zat er niet in. Of er een terugval in de bestellingen zal komen eenmaal we uit de coronaperiode raken? Laat ons zeggen dat we gezond alert zijn. Mensen die net gerenoveerd hebben, zullen uiteraard niet meteen weer komen aankloppen. Maar een Belg blijft geboren met een baksteen in de maag. Misschien is er wel een lichte terugval, maar veel zal dat mijns inziens niet zijn.”
Consolidatie
Na de inrichting van de belevingsruimte staan er de komende jaren bij Tifre niet zo’n heel grote investeringen gepland. “We willen vooral optimaal gebruik kunnen maken van die nieuwe belevingsruimte”, zegt Frederik Smet. “Het is niet zo dat we over vijf jaar onze omzet verdubbeld willen zien. We willen houden wat we hebben en met onze schitterende ploeg werknemers op dezelfde manier verder werken. We komen uit het Waasland en zitten hier in Sint-Niklaas goed. Dat willen we zo houden, een nieuwe vestiging is niet aan de orde. Zowel voor onszelf als voor onze werknemers willen we de balans werk-privé optimaal houden. Op die manier krijg je loyale medewerkers en die zijn goud waard.”
“Tot slot wil ik nog even aanvullen dat onze mensen uit de buitendienst enkel geslaagde projecten kunnen afleveren dankzij de inzet van de collega’s uit de binnendienst. Vooraleer de eerste werkbon van een project wordt doorgestuurd naar een van onze ploegen, is daar immers al een heel traject aan voorafgegaan. Zonder dat traject, komen er geen nieuwe projecten”, besluit Kelly Van Landeghem.