“Als sanitair bedrijf is het belangrijk om je flexibel op te stellen”
Ten huize van Bathermo
Aan de prille start van de coronaperiode, op 23 maart 2020, sloeg een ambitieuze groep ervaren collega’s in Izegem de handen in elkaar. “Een stormachtige start, die lockdown. Het was een uitdagende periode die veel doorzettingsvermogen vereiste”, aldus zaakvoerder Jens Debaeke en monteur Toon Ghekiere. Drie jaar later is Bathermo inmiddels uitgegroeid tot een professioneel en gemotiveerd sanitairbedrijf dat zich onderscheidt door een flexibele service en persoonlijke aanpak.
Moeilijke start
Bathermo kende een uitdagende start. “Drie jaar geleden besloten we met enkele gedreven collega’s om een nieuwe weg in te slaan en zelf een bedrijf op te starten. De operationele start van Bathermo stond gepland voor begin maart, maar toen kwam corona. Gelukkig konden we als startend bedrijf terugvallen op een tegemoetkoming van de staat. Uiteindelijk gingen we in juni echt van start.”
“In het begin hadden we niets, mensen verklaarden mij zot. Aanvankelijk werkten we in onderaanneming en via externe leads. Via die leads is het echter niet eenvoudig om aan klanten te geraken want velen daarvan verkiezen een goedkope prijs boven degelijke kwaliteit. Na een goede drie jaar operationeel te zijn, hebben we toch redelijk vlot een eigen klantenbasis opgebouwd. Met dank aan mond-tot-mondreclame merken we dat we steeds meer gekend zijn voor ons kwalitatief werk.”
De Bathermo harmonie
Het team bestaat uit drie monteurs (Toon, Michael en Michael), technieker Jonas, calculator Patrick, projectleider Kurt en zaakvoerders Jens en Christine. “Vanaf dag één hadden we een duidelijke visie. Er wordt gestreefd naar een harmonie tussen hoge klanttevredenheid en het werkgeluk van de collega’s. Men zegt wel eens dat alles begint bij luisteren. Deze leuze is hier heel erg aanwezig: in de eerste plaats luisteren we naar klanten, maar evenzeer naar architecten, EPB-verslaggevers, werknemers en naar hun gezinnen.”
Bathermo staat voor badkamer, temperatuur en duurzaam comfort in al hun facetten. “Alle monteurs zijn een crack in het plaatsen van sanitair, waar badkamers een groot deel van uitmaken. De ervaring in CV en warmtepompen was er al langer bij iedereen. Michael is onze ventilatiespecialist, Patrick onze ventilatieverslaggever en wij hebben ons verder verdiept in koeltechnieken”, vertellen Toon en Jens.
“In 2021 ging Chris Cools met pensioen en namen we zijn zaak over. Hij deed voornamelijk het onderhoud van gasketels in Brugge en omstreken. Jonas volgt nu deze klanten nauwgezet op.”
Service en flexibiliteit
“We zitten redelijk verspreid in de markt, van particulieren en zelfstandige ondernemingen tot stadsdiensten en projectbouw. Wat ons uniek maakt, is het feit dat we ook installaties onderhouden of depanneren die niet door onszelf geplaatst werden. Met deze persoonlijke aanpak bieden we kwaliteit en tillen we het comfort naar een hoger niveau, ongeacht de stand van zaken. We volgen alles zo zorgvuldig mogelijk op, van onderhoud tot dienst na verkoop.”
“Als sanitair bedrijf is het belangrijk om je flexibel op te stellen. Onze planning staat nooit waterdicht vast. Hoewel de bouwheer en architect steeds goede intenties voorhebben, toch verandert er in de loop van de werken nog zeer veel. Die moeilijke afweging op vlak van planning vind ik als bedrijfsleider een uitdagende opgave”, zegt Jens. “En toch valt die complexe puzzel gelukkig steeds weer in elkaar."
“Binnen onze bedrijfsfilosofie vinden we het belangrijk dat niemand onnodig lang koud mag lijden. Als een installatie het begeeft, krijgt die klant topprioriteit. Daardoor kan het zijn dat een ander werk even moet wachten. Nog nooit hebben klanten hier geen begrip voor gehad.”
Duurzaam comfort
“Tegenwoordig draait alles rond het verbruiken van zo weinig mogelijk energie. Toch installeren wij nog regelmatig gasverwarmingsinstallaties. Economisch gezien is dit voor velen nog steeds de goedkoopste oplossing. Niet iedereen staat te springen om driemaal meer geld te investeren in warmtepompen. Gelukkig is gas zodanig goed te optimaliseren zodat het verlies miniem blijft.”
Bathermo zet immers sterk in op het gebruik van alternatieve, duurzame technieken. “Duurzaam comfort is de toekomst voor onze mooie planeet. In de keuze van verwarmingssystemen bij klanten zijn we ondertussen heel vertrouwd met de installatie van warmtepompen die door de energie van zonnepanelen gevoed worden. Alles wordt door onze eigen mensen berekend, geleverd en geplaatst.
“Of de toekomst 100% warmtepompen zullen zijn, moeten we nog afwachten. We zullen sowieso moeten afstappen van onze fossiele brandstoffen. Aardgas en stookolie zijn verleden tijd. We moeten zuiniger omspringen met onze energiebronnen en overschakelen op groene alternatieven. Naar de toekomst toe zullen wij dan ook steeds meer inzetten op dergelijke duurzame technieken.”
“Daarnaast doen we ook dagelijkse inspanningen binnen ons bedrijf zelf. Zo beschikken we over zonnepanelen, recupereren we regenwater, kennen we een doorgedreven sorteringspolicy en kiezen we voor glazen waterflessen.”
Levenslang leren
Het team van Bathermo heeft een uitmuntende vakkennis dankzij trainingen en ervaring, naast de verplichte opleidingen en regelmatige vernieuwingen van certificaten. “Het is voor nieuwe collega’s geen sinecure om in dit team mee te draaien. We eisen betrokkenheid, veel respect in alle richtingen, zin voor detail, werklust en liefst ook een vleugje humor. Dat zijn de kernwaarden van Bathermo.”
“Om mee te zijn met de recentste technieken en om onze kennis voortdurend bij te schaven, volgen we met het team van Bathermo regelmatig opleidingen. Als je met kwalitatieve merken werkt, worden door de fabrikanten ook vaak boeiende opleidingen voorzien.”
Schaarste aan vakspecialisten
“Sinds kort hebben we er met het team voor gekozen niet al te veel meer uit te breiden. Op die manier weten we heel goed waar we mee bezig zijn en kunnen we de werken vakkundig blijven opvolgen.”
“Bovendien is er een grote schaarste aan goede vakspecialisten in onze branche. We betreuren het om te zien dat vele jongeren niet meer kiezen voor de bouwsector. We hopen nog steeds dat er een doorgedreven en specifieke opleiding komt voor mensen die aan de slag willen gaan binnen de HVAC-sector, inclusief intensieve praktijklessen en een goede theoretische basis. Dat zou ongetwijfeld tot veel meer werkplezier leiden.”
“We hebben het gevoel dat er vaak wordt neergekeken op mensen die werken met hun handen. Velen die dan toch de richting inslaan, doelen op een hogere functie. Eigenlijk moet je het zien als een soort omgekeerde piramide: bovenaan staat een grote groep van delegerend personeel en onderaan staat een kleine groep van vakmensen die de fysieke arbeid verrichten. Iedereen is hierbij even belangrijk maar als de praktische kant niet wordt uitgevoerd, komt er geen geld in het laatje.”
Wat brengt de toekomst?
“Hoewel je links en rechts hoort dat er in de bouw een slechtere periode aankomt, zien we de toekomst positief tegemoet. We gaan misschien wel een jaar of twee in laagconjunctuur vallen, maar dat zal allemaal wel weer op zijn plooi vallen. Iedere economie en elke branche kent pieken en dalen, dat is nu eenmaal zo. We geloven dat er in onze branche altijd werk zal zijn. Zoals het nu loopt, zijn we zeer tevreden.”
“We zijn gestart met een team van zes personen en zijn nu al met acht. Als we kijken wat we op drie jaar tijd bereikt hebben, denk ik dat we zeer trots mogen zijn op het gerealiseerde resultaat. Dankzij onze flexibiliteit en persoonlijke aanpak hebben we mooi ons werk en al enige naamsbekendheid opgebouwd. We blijven daar dagelijks keihard aan werken. En dit kan alleen maar meer groeien”, besluit zaakvoerder Jens Debaeke.