ad
Hernieuwbare energiePremium

"TERUGVERDIENTIJD VIND IK EIGENLIJK MAAR BIJKOMSTIG"

goens johan
Installatiebedrijf Goens Johan stelt 30 mensen tewerk in Veurne

Service boven alles: dat is het adagium van het West-Vlaamse installatiebedrijf Goens Johan. Zaakvoerder Jurgen Bauden legt uit hoe hij en zijn personeel dat waarmaken en hoe ze met de energietransitie omgaan. "We blijven altijd op zoek naar verbetering." 

VAN LOODGIETER TOT INSTALLATIEBEDRIJF

"Het bedrijf draagt de naam van mijn schoonvader, die vorig jaar is overleden. Hij begon met de firma in 1991 zoals zovelen toen begonnen: na zijn uren, als loodgieter en vooral: zonder personeel."  

Dat is even anders uitgedraaid, want vandaag stelt het West-Vlaamse installatiebedrijf 30 mensen tewerk. De nadruk ligt al van bij het prille begin op kwaliteit en service. En dat zijn geen loze woorden. "Vooral vroeger waren we bij wijze van spreken dag en nacht bezig", zegt Jurgen. "Als een klant een probleem heeft, dan moet dat nu eenmaal zo snel mogelijk worden opgelost. Tegenwoordig gaat onze permanentie iets minder ver dan vroeger, maar goede service blijft onze drijfveer." 

jurgen baudens
Zaakvoerder Jurgen Baudens

ALLES ZELF KUNNEN

Jurgen staat inmiddels al zo’n twaalf jaar aan het roer van Goens Johan. "Ik heb automechanica gestudeerd, maar toen ik op de arbeidsmarkt kwam ging het eigenlijk niet zo goed in die branche. Ik had wel een andere job, maar zo nu en dan hielp ik weleens bij mijn schoonvader, en dat sprak me wel aan, waardoor ik steeds meer bij hem ging werken."

"Zo ben ik gaandeweg in de zaak gerold. Door samen heel wat mooie projecten te doen, heb ik enorm veel van hem mogen leren. Daarnaast heb ik door de jaren heen ook nog opleidingen gevolgd – RESCERT, CERGA, noem maar op."

"Het was de visie van Johan dat je als zaakvoerder alles zélf moet kunnen. Als je personeel op een dag zegt: ik kom niet meer, dan sta je niet met je rug tegen de muur. Ik ben het nog altijd helemaal eens met die denkwijze."

"Na negen jaar als technicus ben ik meer richting de administratieve kant gegaan. Johan had steeds minder zin om de papierwinkel te doen, en ik als jonge gast kon daar wat vlotter mee overweg. Ik heb dan een tijd calculatie gedaan, om dan door te groeien naar de dagelijkse leiding. Altijd samen met Johan, tot ongeveer drie jaar geleden." 

"We hanteren al jaren dezelfde visie: service en kwaliteit bieden, én regionaal werken"

goens johan werkplaats
"Het was de visie van Johan dat je als zaakvoerder alles zélf moet kunnen"

VASTE KLANTEN

Goens Johan kan al jaren rekenen op een vast klantenbestand. "Na de residentiële markt zijn we ook terechtgekomen in de projectmarkt. Maar we blijven steeds dezelfde visie hanteren: service en kwaliteit bieden, én: regionaal werken. Als we goede service willen leveren, moeten we kort op de bal kunnen spelen. Dat gaat niet als je tijd verliest in de file en uren onderweg bent naar een klant." 

Ook als het om personeel gaat, heeft het installatiebedrijf altijd kort op de bal willen spelen. "Iets als projectleiding stond vroeger nog erg in zijn kinderschoenen toen we ermee begonnen. Samen met leveranciers hebben we naar een werkwijze gezocht die voor iedereen gemakkelijk was. Een aparte afdeling die orders opvolgt, klanten begeleidt, technische fiches maakt … Dat was allemaal nieuw. Vandaag zijn er weinig – (middel)grote – bedrijven die het anders doen."

STROOMVERSNELLING

De installatiewereld zit in een stroomversnelling. De geopolitieke situatie en de energietransitie dwingen installateurs om zichzelf heruit te vinden. "Ik zie veel conculega’s die het daar lastig mee hebben. Ik begrijp heel goed dat iemand met een eenmanszaak moeite heeft om bij te houden wat er allemaal op ons afkomt."

Zit er dan nog toekomst in de ‘kleine installateur’? "Ik denk dat het vooral moeilijk gaat worden voor bedrijven die enkel nog installatie doen, en de rest overlaten aan de fabrikanten. Ik vergelijk het een beetje met de autobranche: de garage om de hoek overleefde het ook niet meer, het zijn enkel nog de grote bedrijven die overblijven. Daarom heb ik ook wat schrik dat onze branche dezelfde kant opgaat, want het gaat altijd ten koste van de service."

goens johan project
Goens Johan kan al jaren rekenen op een vast klantenbestand

WARMTEPOMP

De energiecrisis zorgt er ook bij Goens Johan voor dat de telefoon al enkele maanden roodgloeiend staat van mensen die interesse hebben in een warmtepomp. 

"Ik vind het positief dat mensen steeds meer open staan voor klimaatvriendelijke alternatieven", zegt Jurgen. 

"Veel mensen zijn zich bewust geworden van het bestaan van die warmtepomp via de media. Het probleem is wel dat het nog niet voor iedereen duidelijk is dat zo’n warmtepomp wel moet passen in het concept van de woning – isolatie, afgiftesysteem, combinatie met pv-panelen ... Bovendien: het blijft nog altijd een serieuze investering, zeker in vergelijking met een gasketel."

"We proberen daarom altijd eerst een plaatsbezoek te doen, en als daar blijkt dat investeren in beter raamwerk en isolatie misschien een valabelere optie is dan een warmtepomp, dan maken we dat ook duidelijk. Door de hoge vraag is het evenwel niet altijd evident om ter plaatse te gaan. Ik merk ook dat mensen wat minder geduld hebben sinds de start van de coronacrisis. Maar we kunnen nu eenmaal niet overal tegelijk zijn."

warmtepomp
"Het probleem is dat het nog niet voor iedereen duidelijk is dat zo’n warmtepomp wel moet passen in het concept van de woning"

OPLEIDINGEN

Om het serviceniveau hoog te houden, beschikt het Veurnse installatiebedrijf over vijf eigen technici op de dienst-na-verkoop. "Ze hebben elk hun specialisatie, maar ze kunnen wel allemaal aan een gasketel werken, bijvoorbeeld. Op die manier kunnen we problemen bij onze klanten altijd in een mum van tijd oplossen."

Met externe opleidingen en scholingen bij fabrikanten zorgt Jurgen ervoor dat zijn personeel altijd mee is met de nieuwste technieken.

"Ik maak er echt een punt van om altijd te blijven zoeken naar verbetering. We proberen ook altijd vooruit te kijken. Zo zijn we nu al erg bezig met warmtepompen die smartgridready zijn, terwijl die functie vandaag nog maar weinig wordt gebruikt. Maar we willen dat onze klanten een investering op lange termijn doen, zodat ze voorbereid zijn op de toekomst." 

"Ik maak er echt een punt van om altijd te blijven zoeken naar verbetering"

Wat die toekomst brengt, is alleszins niet te voorspellen. "Ik ben ervan overtuigd dat gas niet zo snel zal verdwijnen, maar of het betaalbaar zal blijven is een andere vraag. Van warmtepompen zijn we al lang overtuigd, maar wat met ons elektriciteitsnet? Als we allemaal willen verwarmen met een warmtepomp en onze elektrische wagen en elektrische fietsen opladen, dan gaat dat niet zomaar met de oude kabels die nu in de grond zitten. Bovendien zitten we met een zeer verouderd woningbestand, waar eerst grondige energetische renovaties aan de orde zijn." 

goens johan

WELKE ROL SPEELT DE OVERHEID? 

"De overheid speelt natuurlijk een zeer belangrijke rol in heel het energieverhaal", zegt Jurgen. "Premies, bijvoorbeeld, zijn wat mij betreft nuttig om mensen sneller voor een bepaalde investering te laten kiezen. Als Belg kijken we nogal graag naar de terugverdientijd van een bepaalde investering, zoals een verwarmingsinstallatie. Ik vind dat eigenlijk maar een bijkomstig aspect."

"Als je een auto koopt, dan doe je dat ook niet om hem terug te verdienen, maar om hem te gebruiken. Een warmtepomp installeren doe je in de eerste plaats voor het klimaat. Het is intussen duidelijk dat wie kan, best van het gas af stapt."

Zit er een duidelijke visie achter het beleid? "Er zijn natuurlijk dingen die je nooit kan voorspellen", zegt Jurgen. "Wie had een jaar geleden gedacht dat er oorlog zou komen in Oekraïne? Het gaat er vooral om welk antwoord de overheid biedt op de toenemende energie-armoede. Mensen die hun energiefactuur niet meer kunnen betalen, zullen ondersteund moeten worden."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Florus Tack
ad

Ontdek vorige edities