“stadsverwarming is de beste oplossing”
Jaren ervaring hebben én steeds op de hoogte zijn van de nieuwste technieken en wetgevingen: het is niet elk installatiebedrijf gegeven. Het Oostakkerse Vander Schaeven doet het wel, en met succes. Vader Patrick en zoon Tom Vander Schaeven staan aan het roer en vertellen hoe hun familiebedrijf standhoudt in de moderne installatiewereld.
“Tom is inmiddels de derde generatie en is nu zo’n tien jaar actief in de zaak", zegt Patrick. "Mijn vader is ermee begonnen in 1968, nadat hij een avondopleiding had gevolgd in Antwerpen. Voor mijn legerdienst heb ik een opleiding van 5 jaar gevolgd voor sanitair en dakwerken en ben ik ook in het bedrijf gestapt. In het begin deden we geen verwarming, maar je begint hier en daar eens een radiator te verplaatsen en een buis te verleggen, en voor je het weet installeer je hele installaties. Vandaag houden we ons bezig met een breed gamma, van platte daken over zinkwerken tot sanitair en verwarming."
Opmerkelijk is dat Vander Schaeven ook erg actief is in de industrie. "We komen over de vloer bij zeker een derde van alle Gentse havenbedrijven", zegt Patrick. "Ook de Volvo-fabriek hier in de buurt is een trouwe klant. Ik kwam er voor het eerst toen ik 16 was. Als je weet dat ik nu 58 ben, weet je dat we er toch wel al wat zijn ingeburgerd”, lacht Patrick. Dankzij hun VCA-certificaat kan Vander Schaeven bovendien garant staan voor een professioneel en veilig onderhoud bij al hun professionele klanten.
WERKNEMERS
Vander Schaeven is nog steeds een echt familiebedrijf: vader en zoon werken op het terrein, Patricks vrouw Hilde De Decker op het bureau. Daarnaast is er één vaste werknemer in dienst. “Hij is bij ons begonnen als stagiair en is zo blijven hangen."
In het 54-jarige bestaan van Vander Schaeven passeerde al een hele waslijst personeel. Merkt Patrick dan ook het verschil in scholing tussen jongeren vroeger en jongeren vandaag? “Het onderwijs schiet alleszins tekort”, zegt hij. “Op school leren ze de basis, maar dat is echt niet voldoende. Wij deden ook een beroepsopleiding, maar toen werd er tenminste nog veel aandacht besteed aan wiskunde bijvoorbeeld. Het beeld van zo’n opleiding is er in de maatschappij ook fel op achteruitgegaan. Er zijn volgens mij nog steeds evenveel mensen geïnteresseerd in onze branche, maar door het stigma dat rondt de beroepsopleiding hangt, willen ze er niet aan beginnen. Mochten die mensen een soort hogere installateursopleiding kunnen volgen, dan zullen we wel werkkrachten vinden.”
“Mocht wie geïnteresseerd is in onze branche een hogere opleiding kunnen volgen, dan zouden we veel meer personeel vinden”
DE STAP NAAR HERNIEUWBAAR
De verwarmingsinstallaties die Vander Schaeven installeert en onderhoudt, zijn voornamelijk nog gasinstallaties. “Tot nu toe hebben we twee warmtepompen geïnstalleerd, op vraag van de klanten zelf”, zeg Tom. “Ik geloof er zelf nog niet sterk genoeg in om het aan te raden, simpelweg omdat het nog veel te duur is. Er is volgens mij niemand die 20.000 euro wil betalen voor iets dat je op zich ook kan hebben voor 2.000 euro. En als je geen zonnepanelen erbij hebt, is het al zeker niet haalbaar. Zeker nu de terugdraaiende teller is afgevoerd.”
“Dat wil niet zeggen dat we niet openstaan voor hernieuwbare energie”, zegt Patrick. “Je moet mee, hé. Maar vandaag is het inderdaad nog onbetaalbaar voor particulieren. Het valt af te wachten hoe dat in de toekomst zal zijn. De ideale oplossing is volgens mij ook de meest simpele oplossing, namelijk stadsverwarming. Warmtenetten zijn zeker in dichtbevolkte gebieden de beste manier om huizen duurzaam te verwarmen. Het is een zware investering, maar wel één die loont.”
Het ontbreekt de overheid ook aan een duidelijk plan voor de toekomst, vindt Patrick. "Het beleid is te sterk beïnvloed door lobbywerk en geopolitiek. We mogen klagen over de gasprijzen zoveel we willen, maar als Poetin besluit om de gaskraan dicht te draaien, hebben we prijs. In ons land kunnen we dan nog wat gas van elders halen, maar er zijn veel streken waar het gas enkel van Rusland komt.”
“Ik geloof niet dat gas snel zal verdwijnen. Mocht men binnen tien jaar zeggen dat er geen gas meer gebruikt mag worden, wat dan? De helft van België onverwarmd, en wat met de industrie? Allemaal op waterstof? Dan moet je die waterstof ook kunnen produceren, hé. En waar haal je die elektriciteit dan? Je staat ergens blok op een bepaald moment.”
EVOLUTIES
In zijn lange carrière heeft Patrick de sector jaar na jaar zien veranderen. “In het sanitair zijn er geen grote revoluties gebeurd”, zegt hij. “In de verwarmingswereld uiteraard wel, zeker met de condenserende ketel. Maar de installatie an sich is eigenlijk hetzelfde gebleven, vind ik: aan het plaatsen van leidingen en radiatoren is er niet echt iets veranderd. Er is wel meer vloerverwarming dan vroeger, zeker in nieuwbouw.”
"De installatie van een verwarmingsketel is an sich eigenlijk altijd hetzelfde gebleven"
“Er is natuurlijk wel meer elektronica en sturing”, zegt Tom. “Maar dat is iets wat we al doende leren. En lukt het niet, dan bellen we naar de fabrikant en lossen we het zo op. En dan weet je meteen ook hoe het de volgende keer moet.”
NAAR EEN SERVICEMODEL?
Als rasecht installatiebedrijf zet Vander Schaeven nog steeds veel in op onderhoud en depannage. Ook dat doen ze nog het liefst op de traditionele manier. “Wie in panne valt, valt in panne", zegt Patrick. "Daar is niets aan veranderd en dat zal ook niet veranderen. Daarnaast heb je de tweejaarlijkse controle op gasinstallaties. We zouden dat kunnen opvolgen en onze klanten om de twee jaar opbellen, maar ik vind dat mensen ook zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Bovendien vind ik dat die telefoons de indruk zouden wekken dat we werk zoeken, wat absoluut niet het geval is, integendeel.”
Alle installaties online beheren is dus niet iets waar de heren Vander Schaeven meteen voor staan te springen. “Het is mogelijk, maar voor particulieren zie ik er de meerwaarde niet van in. Bovendien zorgt het ook voor extra administratie als we dat allemaal moeten bijhouden.”
PAPIERWINKEL
Want administratieve last heeft Vander Schaeven al genoeg, zegt Patrick. “Elke avond zit ik nog minstens een uur aan mijn bureau. Dat begint zwaar te wegen. Maar het is wel nodig. In de eerste plaats om zelf het overzicht te bewaren, maar ook door allerlei overheidsverplichtingen. Daarom vind ik het wel jammer dat we er eigenlijk nooit op gecontroleerd worden.”
Het generatieverschil tussen beide zaakvoerders wordt het duidelijkst wanneer het over administratie gaat. “We werken met het computerprogramma Teamleader”, zegt Tom. “Daar kan je offertes in maken, of na de werken meteen ingeven hoelang je bezig bent geweest en welk materiaal je hebt gebruikt. Zo kan Hilde meteen de factuur opmaken. Dat verloopt erg efficiënt.”
“Ik ben nog van de oude stempel: offertes maak ik nog altijd op papier”, zegt Patrick. “Maar dat is puur omdat ik het zo gewend ben. Ik ben bij wijze van spreken een uurtje bezig om een offerte te maken, terwijl Tom er een halve dag aan bezig is. Maar als hij evenveel ervaring zal hebben, zal dat ook zo snel gaan.”
CONCURRENTIE
“Omdat we veel in de industrie werken, hebben we niet echt veel last van concurrentie. Bovendien ben ik ook niet vies van onderhoud. Ik durf nog een kraantje te herstellen, bij wijze van spreken. Er zijn veel collega’s die dat allemaal niet meer willen doen. Maar wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd, vind ik.”