ad
ProcesinnovatiePremium

"LANG LEVE DE INNOVATIEVE STARTERS!"

Innovate or die

We kennen allemaal het belang van innovatie voor bedrijven. De slagzin “Innovate or die” is misschien ondertussen wel wat afgezaagd geworden, maar er zit best nog veel waarheid in. Want de meeste bedrijven zijn zich nog altijd (en terecht!) zeer goed bewust dat innovatie kansen creëert en cruciaal is voor de economische groei en het succes van hun organisatie.

Het innovatieproces begint allemaal met het uitvoeren van R&D, wat in feite niets anders is dan het omzetten van geld in kennis. De volgende stap - de eigenlijke innovatie - is dan het omzetten van de verworven kennis in geld. Klinkt simpel, maar de praktijk leert jammer genoeg dat dit niet altijd het geval is. Want ondanks het feit dat de meeste bedrijven het belang van innovatie onderkennen, wil dit niet altijd zeggen dat ze intern daarop goed georganiseerd zijn. En ik stamp waarschijnlijk een open deur in door te stellen dat het opzetten van “collectieve” innovatieprojecten met meerdere bedrijven niet altijd van een leien dakje loopt.

vertrouwen

Het begint vaak met het zoeken naar de juiste persoon binnen een (dikwijls groot) bedrijf, die enerzijds voldoende nieuwe ideeën heeft en gebeten is door de innovatiemicrobe, maar die anderzijds ook kan wegen op zijn/haar management om een beslissing tot deelname aan een bepaald project voor elkaar te krijgen. Eens die personen gevonden zijn in verschillende bedrijven, is een van de volgende stappen om die personen bij elkaar te brengen en vertrouwen op te bouwen tussen hen én tussen hun organisaties. Want zonder vertrouwen ontstaat er geen samenwerking. En dit gebeurt niet in één dag. Want partijen moeten eerst wat aan elkaar snuffelen, alvorens ze beslissen om met elkaar in zee te gaan. Dan dienen er ook nog de discussies gevoerd te worden over wie welk deel van de valorisatiekoek zal krijgen, en hoe er zal worden omgegaan met intellectuele eigendom. Om maar te zeggen dat het opzetten van innovatieprojecten – niettegenstaande zeer boeiend – vaak een zeer tijdrovend proces is.

Door hun sterke focus en snelle beslissingskracht slagen innovatieve starters er in ook grotere bedrijven mee te trekken in het innovatiebad

visie en dynamiek

Maar gelukkig zijn daar dan de innovatieve starters! Dit zijn doorgaans bedrijven die bijzonder goed weten wat ze willen en die ook een duidelijke (technologische) visie hebben van hoe daar te geraken. Door hun sterke focus en snelle beslissingskracht slagen ze erin ook grotere (en soms minder innovatieve) bedrijven enthousiast te maken en mee te trekken in het innovatiebad. Ook slagen ze er doorgaans in om snel vertrouwen te wekken bij de andere partners, en hen een prikkel te geven om een deel van hun kennis en technologie te delen. Hierdoor groeit bij alle partners het besef dat het loont om de handen in elkaar te slaan. En dit alles brengt een dynamiek op gang waardoor het opzetten van een innovatieproject een pak sneller gaat. En doorgaans resulteert dit in erg mooie innovatieprojecten tussen kleine én grote bedrijven. En op het einde van de rit is iedereen blij (mijzelf incluis)!

Ik wens u veel leesplezier met deze editie van NPT!

 

dr. ing. Luc Van Ginneken is als katalysator actief bij Catalisti
dr. ing. Luc Van Ginneken is als katalysator actief bij Catalisti, de speerpuntcluster voor innovatie in de chemische en kunststofindustrie (foto: Studiovision)

 

 

 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

ad

Ontdek vorige edities