Hoe Okuma zijn omzet op 10 jaar tijd vertienvoudigde
Tien jaar geleden ging Wim Bogaerts zich ontfermen over Okuma in ons land, wat een grote ommekeer betekende voor de Japanse machinebouwer. Het voorbije decennium liet de manager zich immers omringen door een team van gekwalificeerde medewerkers, die er samen voor zorgden dat de Belgische omzet vertienvoudigde. Voor de nabije toekomst voorspelt Bogaerts een verdere groei, door de klanten maximaal te ontzorgen.
Van passieve naar proactieve aanpak
De jaren tussen 1995 en 2005 vormden een periode vol evoluties binnen de verspaningswereld. In die periode werden de bestaande bewerkingscentra uitgebreid met subspindels, extra assen, aangedreven gereedschappen ... Jammer genoeg miste Okuma in ons land de groei die logischerwijs uit die innovaties zou volgen. Het merk werd toen alleen op een passieve manier vertegenwoordigd en er werden per jaar hooguit drie machines verkocht.
Verkeerde perceptie
In 2013 werd Wim Bogaerts aangetrokken om als manager het tij te keren in België en Luxemburg. Daarbij ging hij vooreerst actief de markt verkennen en zo werd hem al gauw duidelijk dat er een ietwat verkeerde perceptie heerste.
"Okuma stond bekend om zijn kwalitatieve en betrouwbare machines, wat uiteraard klopt. Maar wat daarentegen niet juist is, is dat die peperduur zouden zijn. De kostprijs van onze multitaskingmachines is vergelijkbaar met die van onze concurrenten en qua cost per part scoren wij zelfs beter. Dat komt doordat de vereiste nauwkeurigheid meteen behaald wordt, of doordat de gereedschappen langer meegaan. Bovendien zijn er minder stilstanden", legt Bogaerts uit.
INVESTEREN IN Mensen en middelen
De manager stelde ook een strategisch plan op voor de volgende tien jaar. De doelen werden evenwel sneller behaald dan verwacht. Zo vertienvoudigde de Belgische omzet tussen 2013 en 2023 al; van een half miljoen naar 5,5 miljoen euro.
"Ondertussen word ik bijgestaan door een fantastisch team van acht medewerkers", verklaart Bogaerts. "Zo hebben we nu vijf servicetechnici in dienst. Voorts is er ook een applicatiespecialist die de klanten ondersteunt om hun processen te verbeteren, en dan zijn er nog de twee verkopers; één voor Vlaanderen en één voor Wallonië en Luxemburg."
Tot 2020 maakte de Belgische afdeling deel uit van de Nederlandse verdeler Gelderblom. Sinds de overname door Okuma worden de machines nu echter rechtstreeks door Okuma Benelux verkocht. "Dit betekent dat de verkoopmarges minder groot hoeven te zijn, wat onze klanten ten goede komt", haalt hij nog een extra reden aan voor de groeicijfers.
Hoge verwachtingen richting 2035
Die resultaten zijn natuurlijk ook het hogere management niet ontgaan. Voor de verdere mondiale doelstellingen wordt er dan ook volop in onze richting gekeken.
Uitdagende, maar Haalbare kaart
"Okuma wil de omzet van het Europese moederhuis in Krefeld tegen 2035 verdrievoudigd zien. Dat acht ik zeker haalbaar, aangezien ik merk dat West-Europese productiebedrijven niet langer naar het Oosten uitwijken. Kwalitatieve en logistieke uitdagingen liggen aan de oorsprong van die terugkeer", weet Bogaerts.
"Hier worstelen we weliswaar met hogere loonkosten en is er een tekort aan technisch personeel. Automatisering is dan dé oplossing. Daar zijn stabiele en nauwkeurige machines voor nodig, en dit is nu net de grote sterkte van Okuma", stelt hij.
Maximaal ontzorgen
Ook in België moet men uiteraard bijdragen aan die verdere groei. Bogaerts wil dit vooral realiseren door bestaande en nieuwe klanten maximaal te ontzorgen.
"Preventief, gepland onderhoud wint bij hedendaagse machines aan belang, maar het tekort aan technici vormt hierbij opnieuw een uitdaging. Onze klanten hebben een grote servicebehoefte, die wij invullen met onderhoudscontracten en opleidingen. We hebben geschoolde technici immers wél in huis", prijst de manager zich gelukkig.
Beursdeelnames in 2024
De proactieve marktbenadering van Okuma in de Benelux houdt ook in dat de machinefabrikant fors uitpakt op beurzen. De nieuwe machines worden dit jaar in demo voorgesteld tijdens TechniShow (12-15 maart in Utrecht), D2M (27-28 maart in Kortrijk) en AMB (10-14 september in Stuttgart).