Nieuwe plasmasnijmachine voor TB Shiprepair
De vestiging van TB Shiprepair in Meppel richt zich op de reparatie van schepen in de breedste zin van het woord. Om alle mogelijke werkzaamheden zo flexibel en snel mogelijk te kunnen uitvoeren, is er geïnvesteerd in de MicroStep CombiCut. Dit is een snelle en nauwkeurige CNC-gestuurde plasmasnijmachine van Wouters Cutting & Welding met Hypertherm XPR170-plasmabron.
Thecla Bodewes Shiprepair – kortweg TB Shiprepair – is gespecialiseerd in het bouwen van zeegaande coasters, passagiersschepen, duwboten, kotters en binnenvaartschepen. Dit gebeurt op de locaties in Harlingen, Kampen en Stroobos. De vierde vestiging in Meppel richt zich op onderhoud en aftersales. De werf beschikt hiervoor onder meer over een helling voor binnenvaartschepen tot een lengte van 110 meter en ruime afmeermogelijkheden.
Onmisbaar in het Machinepark
Voor alle denkbare las- en constructiewerken, staalbouw en machinereparaties maken de ervaren medewerkers gebruik van goed geoutilleerde werkplaatsen met uiteenlopende machines, apparaten en gereedschappen. Hieronder ook een Engels wiel voor het maken van rondingen met een ruime diameter. Veel werk is er voor de snijmachine waarmee vooral staal tot een dikte van 40 mm wordt gesneden en in sommige gevallen ook roestvast staal.
"Uiteindelijk is de MicroStep CombiCut als beste uit de bus gekomen omdat deze voldoet aan onze eisen met betrekking tot snelheid en nauwkeurigheid"
Toen de oude snijmachine zowel technisch als economisch eenvoudig "op" was, werd er uitgekeken naar een nieuwe machine. Eentje van formaat, omdat er voor de toekomst veel werk wordt verwacht. Zo is de kans groot dat er ook in Meppel nieuwe schepen gebouwd gaan worden – waaronder duwboten. Anderzijds zijn er de afgelopen maanden verschillende snijbedrijven (onder meer door corona) failliet gegaan. Uitbesteden wordt hiermee lastiger, maar ook ontstaan hierdoor mogelijkheden om voor derden te snijden.
MicroStep-brandsnijmachine CombiCut
TB Shiprepair ging niet over een nacht ijs maar legde haar eisen en wensen neer bij vier verschillende partijen. Via GT Lastechniek – vertegenwoordiger van lasapparatuur – werd er ook contact gezocht met Wouters Cutting & Welding. TB Shiprepair: "Uiteindelijk is de MicroStep CombiCut-brandsnijmachine als beste uit de bus gekomen. Niet zozeer omdat het de goedkoopste machine was, maar wel omdat deze voldoet aan onze eisen met betrekking tot snelheid en nauwkeurigheid."
Niet minder belangrijk: er was een goede klik. En dat maakt het verschil wanneer je met een nieuwe machine aan de slag gaat en alle support kunt gebruiken. Bij WCW is dat geen enkel probleem. Toen zij de machine opbouwden, installeerden en in bedrijf stelden, hebben onze medewerkers een aantal dagen meegelopen. "Ongeveer drie dagen daarvan waren bestemd voor de officiële training, maar ook op de andere dagen zijn er vele vragen gesteld en beantwoord. Ook na oplevering zijn we bovendien verzekerd van een goede service en ondersteuning."
Een mooi Eindresultaat
De eindopstelling is bijzonder in die zin dat de watersnijtafel van de oude machine is blijven staan en WCW daarop de CombiCut 27001.35 P met Hypertherm XPR170-plasmabron en VWI-gasconsole heeft geplaatst. Vooral deze laatste hightechelementen dragen bij tot de gewenste hogere snijsnelheden en een nauwkeurigere snede.
Door de dynamiek van de vele kortetermijn- en spoedopdrachten bij TB Shiprepair is het bovendien belangrijk dat de machine betrouwbaar snijdt. Altijd en op ieder moment. De scheepswerf vroeg dan ook om een robuuste en stabiele machine en werd hierin bediend met een portaaluitvoering en dubbelzijdige aandrijving. Het portaal is daarbij uitgevoerd als een stalen constructie die over loopbanen beweegt die apart zijn opgesteld van de machine. Veel robuuster is niet mogelijk.
De totale bewerkingsoppervlakte bedraagt in deze configuratie 27.000 mm x 3.500 mm. Op dit oppervlak wordt recht plasma gesneden met een nauwkeurigheid conform ISO 9013 klasse 1.
Eenvoudige Besturing
Naast stabiel, snel en nauwkeurig is de nieuwe machine ook veel eenvoudiger te bedienen. Het ontwerp wordt meestal in de kantooromgeving gemaakt en direct en digitaal naar de machine toegestuurd. Daarnaast zijn aan de machine zelf ook alle instellingen te maken en te wijzigen zodat spoedklussen direct en zo snel mogelijk kunnen worden gestart. Daarbij is gebruik te maken van de vaste monitor op het portaal of de besturing die los bij de machine staat en het mogelijk maakt om aanpassingen te maken terwijl het portaal in beweging is.
"Het programmeerwerk is met de nieuwe software veel eenvoudiger geworden"
TB Shiprepair: "Bovendien is het programmeerwerk vele malen eenvoudiger geworden. Waar je vroeger soms uren moest zoeken naar een foutje in de tekening waardoor de machine weigerde te starten, zoekt deze nieuwe software dergelijke zaken zelf uit, waardoor je de fout ook direct kan verbeteren. Ook het nesten gebeurt automatisch, wat de voorbereidingstijd voor het snijden aanzienlijk verkort."
Begin juli heeft de machineoverdracht plaatsgevonden en zijn de medewerkers trotse eigenaar van een snijmachine die hen in staat stelt de opdrachten van de klant – die steeds meer ontzorgd wil worden – snel en vakkundig uit te voeren.