ad
Media & communicationPremium

Voorwoord

Ondanks de internationale uitdagingen, de beursperikelen en de volatiele economische conjunctuur kunnen we ook goed nieuws melden. De markt voor grootformaatdruk groeit, al mag het iets meer zijn. De groei is geen verrassing, gezien de technologische vooruitgang en veranderende klanteneisen die de sector in een stroomversnelling brengen. Wat ooit een niche was, is vandaag een strategische kernactiviteit in marketing en visuele communicatie. Dat was vorige maand ook te zien en te beleven op Visualize Expo in Gorinchem. Straks trekken we naar Berlijn voor een nieuwe editie van de Fespa Global Print Expo. In oktober staat Sign2Com op het programma in eigen land.

Voor kleine en middelgrote ondernemingen in de print & sign-sector opent dit groeipad de deur naar nieuwe kansen – maar het dwingt ook tot actie. Want wie anno 2025 relevant wil blijven, moet meer doen dan alleen kwaliteit leveren. Dat leer ik uit de vele gesprekken met ondernemers, leveranciers en experten. Het gaat ook om snelheid, duurzaamheid, maatwerk, digitale slagkracht en toegevoegde waarde. Volgens experts, die ook op het Benelux Online Print Event (BOPE) van VIGC hun boodschap deelden, wordt workflowautomatisering de motor van die efficiëntie. Softwareoplossingen nemen repetitieve taken uit handen, verminderen fouten en versnellen het hele productieproces – van offerte tot levering. Denk aan slimme systemen die zelf prijscalculaties opstellen, voorraadniveaus monitoren of productieschema’s optimaliseren. In veel processen is de rol van AI al niet meer weg te denken.

Een andere prioriteit voor de print & sign-branche, die ik meeneem uit de sectorevenementen van dit voorjaar, is een antwoord vinden op de vraag naar meer duurzame oplossingen. Printproductiebedrijven kiezen voor energie-efficiënte printers, recycleerbare substraten en watergebaseerde inkten. Vooral in de retail en eventcommunicatie, waar grootschalige visuele communicatie vaak gepaard ging met bergen afval, wordt nu gekozen voor meer ecologische alternatieven. De printproductiebedrijven moeten volgen, hun CO2-voetafdruk in kaart brengen en verkleinen.

Een niet te onderschatten groeiversneller voor digitale drukkerijen is personalisatie. Op Fespa Berlijn wordt het thema gestoffeerd in een aparte nichebeurs, ‘Personalisation Experience’. De vraag naar gepersonaliseerde producten stijgt volgens marktonderzoekers jaar na jaar. Voor grootformaatprinters biedt deze tendens kansen. Denk aan unieke interieurprints, gepersonaliseerde wagens, of interactieve POS-materialen. Ondernemen is keuzes maken, processen herdenken en technologische sprongen wagen. Voor kmo’s in de grootformaatwereld liggen er kansen mits men slim inzet op automatisering, duurzaamheid en personalisatie. Ik wens u veel leesplezier!

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Kurt De Cat
ad