Bpost rolt digital signage-aanbod uit in postkantoren
Digital Out of Home-markt groeit met dubbele cijfers
Adverteerders vinden meer en meer hun weg naar het groeiende aanbod van digitale schermen in ons land. Ook bpost springt nu op de kar. Meer dan 430 postkantoren zijn uitgerust met digitale schermen waarop adverteerders hun boodschappen kunnen verspreiden.

Uit cijfers van UMA, de vereniging van de media-agentschappen, blijkt dat 2023 een sterk groeijaar was voor de Out Of Home-media in België. De totale markt steeg met 16,5 procent naar 120,6 miljoen euro in 2023. Het DOOH-segment (Digital Out of Home) deed het nog beter dan de globale markt. De DOOH-markt groeide met 27 procent naar een omzet van 39,5 miljoen euro en haalt een marktaandeel van bijna 33 procent. Twee jaar geleden zat dat marktaandeel nog rond de 25 procent.
In de eerste zes maanden van 2024 wordt de groeitrend met dubbele cijfers voortgezet. De totale OOH-markt stijgt met 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor het eerst ligt het groeipercentage (+19%) van de bestedingen in DOOH niet hoger dan dat van de totale OOH-markt, waardoor het DOOH-marktaandeel stabiliseert op net geen 30 procent.
Geografische targeting
Ook bpost stapt in de DOOH-arena. Het postbedrijf lanceerde in september een nieuw betaald media-aanbod waarmee private en publieke adverteerders hun boodschappen kunnen verspreiden via digitale schermen aan de loketten. “Via dit nieuwe communicatiekanaal kunnen spots van 15 seconden zonder geluid worden uitgezonden in een loop van twee minuten, met opties voor geografische targeting”, duidt het bedrijf.
Bpost zet zijn netwerk in de markt met indrukwekkende cijfers: 91 procent van de Belgische bevolking woont op minder dan 5 km van een postkantoor. “De verschillende post-, bank- en pakjesdiensten zijn jaarlijks goed voor meer dan 32 miljoen contacten in het nationale netwerk, met een socio-demografisch profiel dat representatief is voor de Belgische bevolking”, klinkt het.
Multimediale aanpak
Meer dan 430 postkantoren zijn uitgerust met digitale schermen waarop momenteel informatie wordt getoond over de producten en diensten van bpost en zijn exclusieve partners. “Dit communicatiekanaal staat nu ook open voor adverteerders die een breed publiek op een lokale en gerichte manier willen bereiken”, stelt het postbedrijf.
De reclamespots worden tijdens de openingstijden van de kantoren uitgezonden in een loop van 2 minuten. “Ook op zaterdagochtend in meer dan 80 procent van de kantoren”, beklemtoont bpost. Het bedrijf werkt met een externe partner samen voor het onderhoud van het netwerk en de hardware.
Met het digital signage-aanbod van bpost wordt het ook mogelijk om meer gerichte campagnes te voeren per regio, provincie of gemeente. Bpost biedt de mogelijkheid om multimediale campagnes te voeren. Zo kunnen er ook displays met folders geplaatst worden aan de loketten om de videoboodschap te ondersteunen.
