ad
Media & communicationPremium

Bpost rolt digital signage-aanbod uit in postkantoren

Digital Out of Home-markt groeit met dubbele cijfers

Adverteerders vinden meer en meer hun weg naar het groeiende aanbod van digitale schermen in ons land. Ook bpost springt nu op de kar. Meer dan 430 postkantoren zijn uitgerust met digitale schermen waarop adverteerders hun boodschappen kunnen verspreiden.

Bpost
De digital signage-markt groeide vorig jaar met 27 procent naar een omzet van 39,5 miljoen euro en haalt een marktaandeel van bijna 33 procent

Uit cijfers van UMA, de vereniging van de media-agentschappen, blijkt dat 2023 een sterk groeijaar was voor de Out Of Home-media in België. De totale markt steeg met 16,5 procent naar 120,6 miljoen euro in 2023. Het DOOH-segment (Digital Out of Home) deed het nog beter dan de globale markt. De DOOH-markt groeide met 27 procent naar een omzet van 39,5 miljoen euro en haalt een marktaandeel van bijna 33 procent. Twee jaar geleden zat dat marktaandeel nog rond de 25 procent. 

In de eerste zes maanden van 2024 wordt de groeitrend met dubbele cijfers voortgezet. De totale OOH-markt stijgt met 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Voor het eerst ligt het groeipercentage (+19%) van de bestedingen in DOOH niet hoger dan dat van de totale OOH-markt, waardoor het DOOH-marktaandeel stabiliseert op net geen 30 procent. 

Geografische targeting

Ook bpost stapt in de DOOH-arena. Het postbedrijf lanceerde in september een nieuw betaald media-aanbod waarmee private en publieke adverteerders hun boodschappen kunnen verspreiden via digitale schermen aan de loketten. “Via dit nieuwe communicatiekanaal kunnen spots van 15 seconden zonder geluid worden uitgezonden in een loop van twee minuten, met opties voor geografische targeting”, duidt het bedrijf.

Bpost zet zijn netwerk in de markt met indrukwekkende cijfers: 91 procent van de Belgische bevolking woont op minder dan 5 km van een postkantoor. “De verschillende post-, bank- en pakjesdiensten zijn jaarlijks goed voor meer dan 32 miljoen contacten in het nationale netwerk, met een socio-demografisch profiel dat representatief is voor de Belgische bevolking”, klinkt het.

Multimediale aanpak

Meer dan 430 postkantoren zijn uitgerust met digitale schermen waarop momenteel informatie wordt getoond over de producten en diensten van bpost en zijn exclusieve partners. “Dit communicatiekanaal staat nu ook open voor adverteerders die een breed publiek op een lokale en gerichte manier willen bereiken”, stelt het postbedrijf.

De reclamespots worden tijdens de openingstijden van de kantoren uitgezonden in een loop van 2 minuten. “Ook op zaterdagochtend in meer dan 80 procent van de kantoren”, beklemtoont bpost. Het bedrijf werkt met een externe partner samen voor het onderhoud van het netwerk en de hardware.

Met het digital signage-aanbod van bpost wordt het ook mogelijk om meer gerichte campagnes te voeren per regio, provincie of gemeente. Bpost biedt de mogelijkheid om multimediale campagnes te voeren. Zo kunnen er ook displays met folders geplaatst worden aan de loketten om de videoboodschap te ondersteunen. 

Bpost
Bij bpost kunnen campagnes op digitale schermen gecombineerd worden met displays van folders aan de loketten
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Kurt De Cat18 september 2024

Meer weten over

ad
Cookies

Media & Communication maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.