Cigarillo's algemeen dalend, longfillers houden stand
Evolutie in cigarillo- en sigarenland
Er is veel te vertellen over de markt van sigaretten, e-sigaretten en tabaksaccessoires. Dit is voor een groot deel te wijten aan de snel veranderende en strengere antitabakswetgeving. Maar hoe handhaaft de markt van cigarillo's en longfiller sigaren zich eigenlijk in deze context? De wetgever ontziet deze categorieën namelijk absoluut niet. We vroegen het aan Scandinavian Tobacco Group (STG), Davidoff en Vandermarliere Cigars Family (VCF).
Evolutie
De markt voor cigarillo's is al lang een dalende markt, voornamelijk in het traditionele segment. Maar die daling wordt goedgemaakt door een positieve en groeiende trend in alles wat een smaakje en filter heeft, wat vooral ex-sigarettenrokers aanspreekt. Consumenten vinden hun weg naar het gamma omdat ze op zoek zijn naar smaken die ze in andere categorieën niet vinden.
De handmade sigaren (longfillers) blijven aan populariteit winnen en zitten al jaren in de lift, ondanks de stijgende prijzen. STG noteert zelfs een groei van meer dan 10%. Het assortiment wordt almaar uitgebreider. Alle spelers brengen meer sigaren op de markt dan vroeger. Elke sigarenliefhebber heeft een veel groter aanbod om uit te kiezen dan een paar jaar geleden. De longfillers kenden de laatste twee jaar een groeiende interesse omdat de sigarenrokers, eerder een ouder publiek, op zoek zijn naar nieuwe terroirs en minder, maar wel kwalitatiever roken.
Dit jaar is de groei in longfillers echter gestagneerd, meent Vandermarliere. De oorzaak is hoogstwaarschijnlijk het slechte weer in het voorjaar en vroege zomer. Doordat men heel dikwijls sigaren op een terrasje degusteert, zal de verkoop bij slecht weer afnemen.
Keuze klant
In de cigarillomarkt varieert dit enorm en van merk tot merk. Sommige consumenten gaan voor rijke tabakssmaken. En er zijn consumenten die graag een lichte rookervaring hebben, met of zonder filter.
In de contacten met sigarenliefhebbers ziet Davidoff een steeds grotere interesse in het proeven van kwaliteitssigaren en de komst van nieuwe, jongere consumenten die van gezelligheid houden. Dus hier liggen kansen voor elke retailer.
Veranderende markt
Retailers moeten een uitgebreid aanbod van verschillende sigaren aanbieden, in verschillende formaten en met gedifferentieerde smaakbelevingen, zodat elke consument een cigarillo of sigaar vindt die aan zijn of haar smaak voldoet. Als tabaksspecialist onderscheid je je door keuze aan te bieden, geef je een duidelijke meerwaarde door kennis over te dragen of de consument te begeleiden in zijn of haar keuze.
In het licht van de aanstaande veranderingen in de wetgeving rond tabaksverkoop, met name het verbod op de verkoop van tabaksproducten in grote supermarkten in België vanaf 2025, is het essentieel voor retailers om zich goed voor te bereiden. Dit geeft hen de kans om aan de vraag, die zeker zal komen, te voldoen.
Door een breed scala aan producten aan te bieden, inclusief premium en budgetvriendelijke opties, kunnen retailers inspelen op de diverse voorkeuren van consumenten. Dit omvat het aanbieden van verschillende merken en smaken die aansluiten bij de behoeften van zowel traditionele rokers als nieuwe klanten.
Met meer dan 40% van de rookwaren die momenteel in de grotere voedingswinkels worden verkocht, is er een aanzienlijke kans voor retailers die zich goed voorbereiden op deze veranderingen. De winkels die proactief hun assortiment aanpassen en inspelen op de behoeften van de consument, zullen hoogstwaarschijnlijk profiteren van een toename in klanten die op zoek zijn naar alternatieven voor rookwaren.
2025 zal anderzijds ook een bijzonder jaar worden met de komst van de displayban. De markt zal eraan moeten wennen.
Advies
De consument vertrouwt op zijn vakspecialist, die hem kan begeleiden in zijn keuze en advies kan geven. STG bijvoorbeeld helpt retailers door productinformatie te communiceren en door een beslisboom te verschaffen die retailers helpt bij het navigeren in het assortiment. Aangezien e-commerce voor tabaksproducten verboden is, zullen sigarenliefhebbers altijd naar de winkel gaan om hun geliefde formaten te kopen.
In de huidige markt is het voor retailers van cruciaal belang om de voordelen van cigarillo’s en sigaren te benadrukken, vooral omdat zij hier meer aan verdienen dan aan de verkoop van sigaretten. Het is dus in zijn voordeel om sigaren en cigarillo’s voor te stellen aan consumenten die op zoek zijn naar een goedkoper alternatief.
Retailers worden bijgestaan met op maat gemaakt advies en ondersteuning. Dit omvat training voor de retailer en het personeel, en strategieën om cigarillo’s en sigaren effectief te promoten. Door hen te voorzien van de juiste tools kunnen zij hun klanten beter informeren over de voordelen en mogelijkheden binnen ons assortiment.
Het succes van een goede sigarenverkoop staat of valt met kennis en het praten over je product. Als een klant in de winkel twijfelt, dan moet de winkelier de kennis in huis hebben om hem naar het juiste product te begeleiden.
Voor elk nieuw HMC-product maakt STG bijvoorbeeld trainingleaflets, die de retailers kunnen bijhouden en raadplegen wanneer dat nodig is. Daar staat alle info in van de longfiller: omblad, dekblad, mélange van het binnengoed, smaakprofiel en welke tabakken er gebruikt zijn. Op sigarenavonden krijgen deelnemers ook veel informatie mee.
Davidoff heeft een opleiding ontwikkeld met een aantal modules om winkeliers te leren over haar productie- en kwaliteitscontroleprocessen, zodat ze hun klanten beter kunnen adviseren. De speler geeft ook rechtstreeks trainingen over haar merken aan verkoopmedewerkers, zodat zij vragen zo precies mogelijk kunnen beantwoorden. Deze trainingen gaan altijd gepaard met een proeverij.
Cigarillo's: toppers
STG
- Gold Mixation: natuurlijke vanillesmaak, zowel met als zonder filter
- Gold Pocket: recente introductie (Blue: zachte rookbeleving, Beige: natuurlijke vanillesmaak met een zoete toets, Flux: fris aroma van komkommer en gember, beschikbaar vanaf november 2024)
- Mercator: kreeg recent een nieuwe premium uitstraling
- Gold: kreeg eveneens recent een nieuwe, duurzamere verpakking (stevig karton in plaats van plastic).
Davidoff
- Zino Nicaragua: uitbreiding assortiment zoals elk jaar sinds de rebranding (2024: toevoeging Zino Short Puritos)
VCF
- Neos Mini Red met of zonder filter (wordt gewaardeerd om zijn aromatische vanillesmaak)
- Neos Mini Java (milde en volle smaak)
- Neos Mini White filter (wint aan populariteit door lichte samenstelling)
Handmade longfillers: toppers
STG
- Succesvol zijn vooral Silencio (exclusief merk), Don Tomas, Macanudo en CAO.
Davidoff
- Davidoff The Difference-campagne in 2023 en 2024 legt de focus opnieuw op 'La Bague Blanche - De Witte Ring' (Signature, Grand Cru, Aniversario en Millenium). De vier sigarenlijnen maken deel uit van de Davidoff White Band Collection.
- 2024: Davidoff Maduro Limited Release (Toro, Robusto, Short Corona)
VCF
- Succesvolle lancering Aliados in België (wordt in Honduras geproduceerd door meesterblender Don Rolando Reyes). Ze zijn een mooie complementaire aanvulling op het assortiment Oliva, Nub en Cain.