ad
SigarettenPremium

The Wool Street Journal gaat creatief om met opportuniteiten

“Ook met een krantenwinkel kan je blijven groeien”

Woolstreet Journal in Zoersel
The Wool Street Journal in Zoersel wordt reeds sinds 2000 uitgebaat door Peter en Laila

In Zoersel runnen Peter en Laila een winkel die gestart is als ‘zuivere krantenwinkel’. In de loop der jaren veranderde het aanbod sterk want het komt er volgens het koppel op aan alert te blijven en je aan te passen aan de omstandigheden om te blijven groeien. Zo biedt Peter ondertussen een groot assortiment sigaren aan en verkoopt Laila wolproducten. Hun tips: alert blijven, je winkel modulair uitbouwen en zorgen dat klanten graag terugkomen.

Van ’t Ploegske naar The Wool Street Journal

Ook wol

Een creatieve duizendpoot kom je niet elke dag tegen. Wij vonden er echt wel eentje in Zoersel, bij The Wool Street Journal. Jawel, geen gewone krantenwinkel maar een zaak die de verkoop van wol, veel sigaren en pers- en tabaksartikelen combineert. Enthousiastelingen Laila Van Herck en Peter Slegers hebben op de Kapellei helemaal hun draai gevonden, zeker sinds ze in 2019 serieuze structurele aanpassingen hebben gedaan.

Van een naar twee

Tot het jaar 2000 werd op hetzelfde adres onder de naam ’t Ploegske een krantenwinkel gerund door verschillende uitbaters. Laila nam die in dat jaar over. In 2010 stopte de wolwinkel in het dorp. “Ik heb een passie voor breien, zag hier een opportuniteit in en maakte in de winkel wat plaats vrij voor de verkoop van garen. Na twee jaar ‘praktijk’ werd het echt moeilijk om tegelijkertijd paraat te staan aan de kassa én klanten te adviseren over hun breiprojecten”, vertelt Laila. Het is dan dat man Peter beslist om samen met zijn vrouw de winkel te runnen: hij het persgedeelte, zij de wol.

persgedeelte van de winkel

wolgedeelte vd winkel
In The Wool Street Journal kunnen klanten niet alleen terecht voor pers- en tabaksartikelen,
inclusief veel sigaren, maar eveneens voor wolproducten

Grote verbouwingswerken

Élke opportuniteit die zich aandient, wordt in het voordeel van de winkel gedraaid. Getuige het feit dat wanneer de 1e verdieping te koop komt en daarmee ook meteen de benedenverdieping (2010), Laila en Peter er voor gaan. Op dat moment huurt het koppel het gelijkvloers waar het woont achter de winkel. Ze namen HM-projects onder de arm voor een basisontwerp, zetten alles naar hun hand en voerden de grote verbouwingswerken in fasen uit, zonder een dag te moeten sluiten.

Dubbel zo groot

De winkeloppervlakte werd zowaar verdubbeld, de wolwinkel zit aan het raam achteraan en de toog voor pers, tabak en lotto vooraan. “Goed dat we net voor de coronapandemie hebben uitgebreid want in die periode kende onze zaak een serieuze boom”, zegt Peter. Weetje: met de verbouwing won The Wool Street Journal de Shop Design Award van Professional Media Group, uitgever van onder meer het vakblad Kiosk.

De bluts met de buil

Gespecialiseerde pers

Maar het begon dus allemaal met kranten, magazines en tabakswaren. Hoe hebben Laila en Peter die categorieën zien evolueren? “Krantenabonnementen zijn bijna naar nul gezakt. En thuisbezorgingen al helemaal. Nu doe ik nog één levering aan huis voor een 94-jarige man. De krantenverkoop slonk jaar na jaar. De magazineverkoop blijft redelijk stabiel. Zeker de meer gespecialiseerde magazines gaan hier goed over de toonbank”, zegt Peter.

gespeciliseerde pers in de zaak

persgedeelte van de winkel_2
De krantenverkoop slonk jaar na jaar. De magazineverkoop blijft redelijk stabiel.
"Zeker de meer gespecialiseerde magazines gaan hier goed over de toonbank", aldus Peter

Uit de cijfers van AMP blijkt trouwens dat er in het eerste kwartaal van 2024 in heel de provincie Antwerpen meer persartikelen werden verkocht. Bij Wool Streel Journal ging het om een stijging van maar liefst 28%.

Tabak + vloeitjes

“Winst maken op tabaksproducten is bijna onmogelijk geworden. De marges zijn piepklein. Er zijn collega’s die daarom verkiezen het assortiment in te perken ten voordele van andere producten. Zo verkopen ze bijvoorbeeld geen pakjes tabak van 30 gram meer. Want als je die met bancontact betaalt, hou je niets meer over. Maar ik zie het anders. Neem toch de bluts met de buil. Als diezelfde klant tegelijkertijd een aansteker koopt of vloeitjes, compenseer je dat verlies”, oordeelt Peter.

Alleen met twee

Zakt de sigaretten- en tabaksverkoop, dan stijgt de verkoop van vapeproducten nog altijd daar in Zoersel. Sowieso hoor je Peter noch Laila klagen. Ze vinden voor alles een oplossing en vooral: ze staan elke dag van ’s morgens tot ’s avonds met plezier in hun zaak. Het koppel woont nu boven de zaak. Heel handig, want ze zijn allebei elke dag paraat van 6 u tot 19 u. Er is geen derde werkkracht.

Investering in humidors

Peter vond sigaren al een leuk product vooraleer hij besloot samen met zijn vrouw de winkel te runnen. Na een vijftal jaar startte hij met de verkoop van sigaren. Eerst via een heel bescheiden ‘kastje’ op de toog. Al doende breidde hij zijn assortiment uit.

sigarengedeelte scoort
Na de verbouwingen kwamen er humidors in de zaak

Peter begon zelf van de sigaren te proeven en vroeg al eens raad aan een collega. Met de verbouwingen kwamen er humidors bij. Peter had er een investering van 15.000 euro voor over. “Ik zou nog willen uitbreiden maar vermits de wetgeving nu sterk riskeert te veranderen, wacht ik nog.” Sowieso zal er nog veel bewegen in The Wool Street Journal, want stilstaan is achteruitgaan. "Je moet durven”, vindt Peter.

“Stel je winkel modulair op. Zo kan je op gelijk welk moment een bepaalde categorie uitbreiden of laten krimpen”

Geen broodjes, geen bureauartikelen

Voor de Lotto en EuroMillions springen klanten ook gretig binnen. Ze houden de website van The Wool Street Journal in het oog voor als er een pot wordt gemaakt. Een beperkt assortiment dranken en snoep vindt de klant helemaal vooraan. Broodjes en dergelijke meer worden niet verkocht, alleen al omdat ’head of security’ Modest (hond) en ‘floor manager’ James (kat) de hele dag aanwezig zijn.

Speelgoed-, bureauartikelen of bloemen hebben Peter en Laila ook niet overwogen. Die waren te vinden bij respectievelijk Fun en in gespecialiseerde bloemenzaken. Je vindt ook geen typische seizoensproducten bij The Wool Street Journal. De periodes waarin je die kan verkopen zijn telkens te kort om daar investeringen voor te doen, klinkt het.

De boodschap: diversifiëren

Impulsproduct: kaarsen

Het hoeft de lezer niet te verwonderen dat Peter en Laila zich liever onderscheiden met selectief uitgekozen artikelen om de rentabiliteit op peil te houden. Zo vind je bij hen bijvoorbeeld een uitgelezen assortiment geurkaarsen van WoodWick. “Dat is echt een meerwaarde. Het is een impulsproduct. Een klant kiest al gauw eens een kaars als hij zich realiseert dat hij binnenkort een cadeautje nodig heeft”, vertelt Peter.

kaarsengedeelte van de winkel
In The Woolstreet Journal vind je een uitgelezen assortiment geurkaarsen van WoodWick

Supertip: modulariteit

“We zijn altijd alert geweest en zullen dat ook blijven. Trouwens, al 25 jaar horen we dat sigaretten en tabak weg moeten uit supermarkten, nu horen we dat die producten niet meer toonbaar zullen mogen zijn en dat we ze zullen moeten verstoppen. De sector moet dus niet schrikken want weet al heel lang dat er van alles kan veranderen.”

“Open staan voor diversificatie is de boodschap. En mijn supertip? Stel je winkel modulair op. Zo kan je op gelijk welk moment een bepaalde categorie uitbreiden of laten krimpen. Al mijn humidors stonden er ook niet in één keer”, zegt Peter.

Welkom in het wolhalla van Laila

Geen pakjes

Services aanbieden en een ophaalpunt zijn voor pakjes of droogkuis is niet weggelegd voor Peter: “Je bent dan volledig afhankelijk van derden, en als het misloopt, stelt de klant jou daarvoor verantwoordelijk.” Hij heeft dat zelf ondervonden gedurende het anderhalve jaar dat hij samenwerkte met een pakjesdienst.

wolhalla_2 door Laila uitgebaat

wolhalla deel door vrouw uitgebaat
Laila in haar wolwinkel, het 'wolhalla'

Webshop voor wol

Wat met online? Eerst even zeggen dat de website van The Wool Street Journal er in elk geval aantrekkelijk uitziet. Blijkt dat Laila die helemaal zelf in mekaar heeft gestoken, dat ze daar een jaar aan gewerkt heeft. “Ik vind het belangrijk dat alles tot op de minuut klopt”, zegt Laila. “Alle gegevens moeten continu up to date zijn, ook voor Google search is dat belangrijk.”

Al de wolartikelen (garens, benodigdheden en patroonboeken) kan je online bestellen.

Vriendelijk zijn

The Wool Street Journal is gelegen aan een drukke steenweg met veel doorgaand verkeer. Je kan er makkelijk even voor de deur halt houden.

“80% van de winkelbezoeken zijn op het conto te schrijven van vaste klanten. Ik schat dat zo’n 20% toevallige passanten zijn. Sowieso ken ik de meesten bij naam. Ze weten ook perfect wanneer we gesloten zijn, want onze vakantieperiodes plannen we elk jaar opnieuw in dezelfde periode en kondigen we altijd ruimschoots op voorhand aan via de website, Facebook, een affiche aan de kassa…”, vertelt Peter.

“Kijk, het feit dat mensen graag terugkeren naar onze winkel, kan niets te maken hebben met onze producten. Want die vind je ook elders. Het enige wat telt, is vriendelijk zijn, daar ben ik van overtuigd”, vult Laila aan. Het moet gezegd: terwijl we bij hen waren, was het ‘een in en uit‘ van jewelste. Voor elke klant hadden Peter of Laila wel een vriendelijk woord over. We zagen ook veel klanten die Laila’s advies kwamen vragen over hun breiwerk.

“Ik ben ervan overtuigd dat je kan blijven groeien. Wees inventief en als je nieuwe producten introduceert, kies dan alleen voor producten waar je echt alles van afweet en waar je een passie voor hebt”

De toekomst

Wakker blijven

Is er nog een toekomst voor een dagblad- en/of tabakswinkel?

“Zeker”, klinkt het in koor. “We zien de toekomst positief. Zoals we al gezegd hebben, weten we al heel lang dat er op wettelijk vlak van alles zal veranderen. Je mag nooit bij de pakken blijven zitten en niet wijzen naar de overheid of iemand anders. Blijf wakker. Volg de veranderende markt goed op en pas je aan volgens wat er gebeurt in jouw omgeving.”

“Ik ben ervan overtuigd dat je kan blijven groeien ook al wordt het moeilijker in de branche. Wees inventief en als je nieuwe producten introduceert, kies dan alleen voor producten waar je echt alles van afweet. En waar je een passie voor hebt.”

Zaak runnen met plezier

“Maak het aangenaam zodat klanten graag bij jou binnenlopen en zorg dat ze blij zijn als ze buitengaan. Ik sta hier al 24 jaar met heel veel plezier. Ik zou dit gewoon opnieuw doen mocht ik moeten herbeginnen”, besluit Laila.

De naam van de zaak, de inrichting van de winkel, het bedenken van oplossingen (wol durven combineren met persartikelen), haar creatieve breiwerk, de functionele website die Laila helemaal zelf heeft opgezet … . Jazeker, we hebben hier in Zoersel te maken met een creatieve duizendpoot!

omzetverdeling_NL

The Wool Street journal
Adres:
Kapellei 272, 2980 Zoersel
Tel.: 03 385 13 13
Openingsuren:
- maandag t.e.m. zaterdag: 06.00 - 19.30 u.
- zondag gesloten
Contact:
E-mail
Website
Blog
Facebook

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose
ad

Ontdek vorige edities