ad
TabakswarenPremium

Night & Day opent eerste winkels in vlaanderen

een waals succesverhaal waarover het laatste woord nog niet geschreven is

Visuele verandering Night & Day
2018 was een cruciaal jaar voor de groep, want in het jaar van zijn 25e verjaardag onderging het concept een grote facelift, met een radicale verandering van zijn visuele identiteit en de esthetiek van zijn verkooppunten

30 jaar geleden openden Philippe Clinet, Vincent Dardenne en Jérôme Giraud de eerste Belgische Night & Day in Namen, in de universiteitswijk. In 1997 opende een tweede winkel zijn deuren in Salzinnes en in 1999 zette het bedrijf een franchisesysteem op. Vandaag telt het bedrijf niet minder dan 116 winkels in Wallonië en Brussel en heeft het net zijn eerste drie verkooppunten in Vlaanderen geopend. Een Waals succesverhaal dat een ontmoeting verdiende met  Algemeen Directeur Daniel Tamigniau in de kantoren in Namen.

drie jonge gediplomeerden

In 1993 rondden Philippe Clinet, Vincent Dardenne en Jérôme Giraud respectievelijk hun studies economie, rechten en communicatie af en besloten ze samen een kleine buurtwinkel te openen met gespreide openingsuren - van 6 uur 's ochtends tot middernacht - waarbij ook de diensten van een krantenwinkel werden aangeboden. Het succes liet niet lang op zich wachten. Het was het begin van een prachtig avontuur dat Vincent en Philippe tot op de dag van vandaag delen.

Het bedrijf heeft momenteel 116 winkels in Wallonië en Brussel en opende onlangs 3 verkooppunten in Vlaanderen.

BEDRIJFSONTWIKKELING IN VLAANDEREN

"Deze uitbreiding van onze activiteiten naar Vlaanderen was een natuurlijke evolutie", zegt Daniel Tamigniau, Algemeen Directeur Night & Day. "We hebben in 2022 een overeenkomst gesloten met Shell om 24 winkels op te zetten in de tankstations van de oliemaatschappij, waarvan een aantal in Vlaanderen."

Daniel Tamigniau van Night & Day
Daniel Tamigniau, Algemeen Directeur Night & Day: "Het belangrijkste is om ons concept te blijven aanpassen aan veranderingen in de markt en de mentaliteit en verwachtingen van consumenten"

Zo opende de eerste winkel begin februari zijn deuren in het noorden van het land in het Shell-station te Huizingen, gevolgd door die in Wilrijk en Zandhoven bij Antwerpen. De volgende winkels zijn al gepland voor Kortenberg en Overijse.

HARTELIJKE VERWELKOMING

"We werden zeer goed onthaald in Vlaanderen met deze eerste winkels, waar momenteel ongeveer vijftien mensen werken", zegt Daniel Tamigniau. "We hebben ons assortiment aangepast aan deze voor ons nieuwe markt. En de Engelse naam van ons bedrijf vormde natuurlijk geen probleem voor de omzetting naar Vlaanderen. Wel moesten we ons IT-systeem aanpassen aan de taal van Vondel en ook het personeel opleiden."

"Alles gebeurde vanuit ons hoofdkantoor in Namen, waar momenteel zo'n zestig mensen werken. De opleiding van ons winkelpersoneel wordt verzorgd door onze N&D Academy. Deze opleiding wordt nu ook in het Nederlands gegeven in onze lokalen in Namen", voegt de directeur van Night & Day toe.

NIEUWE MOGELIJKHEDEN

Deze samenwerking met Shell is een springplank voor Night & Day om andere winkels te openen in Vlaanderen, waar de afgelopen 15 jaar veel krantenwinkels hun deuren hebben moeten sluiten. Night & Day ziet hier mogelijkheden met een opgefriste formule die is aangepast aan de huidige eisen van de consument, zoals eten on the go.

De opening van winkels op Shell Express-locaties in België is een integraal onderdeel van de strategie van Night & Day om locaties uit te baten met oplaadstations die werken met groene stroom. Chauffeurs kunnen er genieten van een vers broodje, een koffie of diverse snacks terwijl ze hun voertuig bijtanken of opladen.

"De meeste prijzen worden ons opgelegd met minimale marges terwijl onze loon- en energiekosten voortdurend stijgen. We moeten dus andere manieren vinden om inkomsten te genereren en toegevoegde waarde te zoeken."
Daniel Tamigniau
Algemeen Directeur Night & Day

EEN VOORTDUREND EVOLUEREND CONCEPT

De Night & Day-groep is al 30 jaar actief via zijn netwerk van winkels en heeft zijn concept voortdurend verder ontwikkeld. Aanvankelijk ging het om buurtwinkels die vooral 's avonds open waren. Al snel richtte het concept zich op pers en producten van de Nationale Loterij.

Deze focus op de pers heeft het bedrijf in staat gesteld om erkend te worden als een volwaardige 'pers'-speler, met verlengde openingstijden (7/7 - 6u/24u) en een trouwe dagelijkse klantenkring, terwijl het bedrijf meer dan ooit een zo uitgebreid mogelijk assortiment producten en diensten aanbiedt.

BEHEERSING VAN FEDERALE EN LOKALE WETGEVING

Deze expertise in het beheer van lange openingstijden, of het nu gaat om federale of lokale wetgeving, personeelsbeheer of veiligheid, is één van de belangrijkste troeven van de groep.

2018 was een cruciaal jaar voor de groep, want in het jaar van zijn 25e verjaardag onderging het concept een grote facelift, met een radicale verandering van zijn visuele identiteit en de esthetiek van zijn verkooppunten.

Contract voor tankstations
De opening van winkels op Shell Express-locaties in België is een integraal onderdeel van de strategie van Night & Day om locaties uit te baten met oplaadstations die werken met groene stroom. Chauffeurs kunnen er genieten van een vers broodje, een koffie of diverse snacks terwijl ze hun voertuig bijtanken of opladen

WINKELS MET MEERDERE DIENSTEN

Tegenwoordig bieden de winkels meerdere diensten aan, met name die van een krantenwinkel in de ware zin van het woord (pers, Nationale Loterij, tabak, telefoonkaarten), food en non-food convenience artikelen, sportweddenschappen, een concertticketdienst, een postpunt (Bpost) en een pakketdienst.

In sommige winkels worden zelfs broodjes klaargemaakt die ook ter plekke gebakken worden. Op deze manier wordt het basisassortiment aangepast aan de geografische ligging en de grootte van elk verkooppunt.

Tegenwoordig bieden de winkels meerdere diensten aan, met name die van een krantenwinkel, food en non-food convenience artikelen, sportweddenschappen, een concertticketdienst, een postpunt (Bpost) en een pakketdienst

ASSORTIMENT EN uurregeling

"De Night & Day-winkels spelen in op de huidige behoeften van de consument op het vlak van assortiment en uurregelingen", voegt Daniel Tamigniau toe. In een notendop is het doel van de groep om zijn klanten een zo volledig mogelijke service te bieden.

OVERNAME VAN BESTAANDE ZAKEN

"Het doel is nu om het concept nog verder te ontwikkelen en vooral om bestaande zaken die sluiten te blijven overnemen of nieuwe afzetmogelijkheden voor hun activiteiten te zoeken", zegt Daniel Tamigniau nog.

"De krantenwinkel is geen voor de hand liggende sector. De meeste prijzen worden ons opgelegd met minimale marges terwijl onze loon- en energiekosten voortdurend stijgen. We moeten dus andere manieren vinden om inkomsten te genereren en toegevoegde waarde te zoeken."

"Onze krachten zijn onze service en openingstijden. De pakketdienst genereert omzet in onze winkels en de verkoop van brood, een alledaags consumentenproduct, brengt ons ook nieuwe klanten. Dit alles draagt bij aan de omvang van onze markt. Niets is onbelangrijk."

Lange openingstijden
De focus op pers heeft het bedrijf in staat gesteld om erkend te worden als een volwaardige 'pers'-speler, met verlengde openingstijden (7/7 - 6u/24u) en een trouwe dagelijkse klantenkring, terwijl het bedrijf meer dan ooit een zo uitgebreid mogelijk assortiment producten en diensten aanbiedt

ENKELE NEVENACTIVITEITEN

Night & Day heeft ook een aantal nevenactiviteiten, waaronder de exploitatie van The Royal Snail Hotel, een luxe boetiekhotel en restaurant met 30 kamers aan de voet van de Citadel van Namen, allemaal rond het thema van de slak, het symbool van de Waalse hoofdstad.

De groep heeft ook een bar in Namen, Le Boufon du Roi, en een wijn- en sterke drankenwinkel in deelgemeente Erpent, genaamd 'Wine & More'.

"Maar de kern van ons bedrijf blijft de pers. En het beheer van de pers is een echt vak", zegt Daniel Tamigniau. "We zijn ook lid van verschillende persverenigingen. Het enige dat voor ons telt is het netwerk en al het werk dat erachter zit."

CONCEPT BLIJVEN AANPASSEN

Voorlopig heeft de groep geen plannen om uit te breiden naar het buitenland, maar het antwoord is niet categorisch. "Openen is één ding," zegt Daniel Tamigniau, "maar het belangrijkste is om het concept te blijven aanpassen aan veranderingen in de markt en de mentaliteit en verwachtingen van consumenten. Daar ligt het grootste deel van ons werk."

Daniel Tamigniau is afgestudeerd in menselijke biologie en begon in 2000 als student voor de groep te werken in een Night & Day-winkel. Dit is ongetwijfeld nog een van de sterke punten van de groep: personeel opleiden en toekomstperspectieven bieden!

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Françoise Soetens
ad

Ontdek vorige edities