LOONT EEN RENOVATIE van je winkel?
Op bezoek bij twee collega's die de stap hebben gezet
Uitbaters van krantenwinkels hebben het moeilijk. De inkomsten uit de traditionele drie pijlers (rookwaren, loterij en pers) gaan achteruit, en elke zelfstandige moet op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen om de eindjes aan elkaar te knopen. Maar soms loont het wel de moeite om eerst te investeren, alvorens er de vruchten van te kunnen plukken. Wij gingen langs bij twee zaken: eentje in Vlaanderen en eentje in Wallonië.
Dagbladhandel Dimitri (Vlaanderen)
Hoe is het gesteld met Dimitri Van Vynckt, uitbater van Nieuws- & Gelukspunt Dimitri in Machelen (Oost-Vlaanderen)? In 2019 kocht hij het huis naast zijn zaak en vormde zijn winkel op amper twee maanden tijd helemaal om (i.s.m. Klinkers). Van een kleine winkel met weinig overzicht maakte hij een open ruimte met veel daglicht waarin zijn assortiment mooi tot zijn recht komt.
Onmiddellijke meeropbrengst
"Het voornaamste doel van de uitbreiding en renovatie was om mensen de ruimte te geven rustig hun keuze te maken en zo de shopervaring te verbeteren. Nu gaat er veel meer aandacht naar wat we reeds hebben per categorie”, vertelt Dimitri.
En dat loonde, zo mocht hij al na 1 jaar ondervinden. “Een betere uitstalling van wat we reeds aanbieden, moest eveneens zorgen voor een hoger aankoopbedrag. Een jaar na de werken lag het gemiddeld aankoopbedrag rond de 25 euro, wat vrij hoog is voor een krantenwinkel. En mijn totaalomzet zag ik toen met 20% stijgen."
Langdurige omzetstijging
De omzet van het volledige jaar 2020 t.o.v. 2019 was gestegen met 15,7%. "In 2020 was er enkel een beperkte terugval op droogkuis (die hij toen ook volledig heeft afgestoten) en op magazine-extra's. De grootste stijgers waren toen sigaretten, tabak, wenskaarten, week- en maandbladen."
"Als ik enkel de periode van 18 mei 2019 tot en met 31 december 2019 vergelijk met dezelfde periode in 2020, dan kom ik zelfs uit op een omzetstijging van 19,8%." De heropening van de winkel was immers op 18 mei 2019.
"In de zomer van 2020 werd mijn wedhoek door Bingoal volledig onder handen genomen en vergroot, aangenamer gemaakt, met live-tv op zowel voetbal als paarden wat resulteerde in enorm gestegen omzetten."
Ook de omzet van 2021 vertoonde een mooie stijging i.v.m. het jaar voordien: +16%. "Bovendien hebben we in dat jaar, voor het eerst sinds ik als krantenwinkeluitbater begonnen ben, de winkel tijdens de zomermaanden 3 weken gesloten. Dat heeft de cijfers zelfs niet negatief beïnvloed."
"Vooral de voetbalpronostieken zijn in dat jaar enorm toegenomen, in tegenstelling tot de wenskaarten die een verlies optekenden i.v.m. het coronajaar en de sigaretten (die ingeleverd hebben op sigaren en cigarillo's). We zijn in dat jaar ook met bloemen gestart, vermits er in ons dorp geen bloemenzaak meer was."
In 2022, ten slotte, is de omzet van Dimitri opnieuw gestegen, al was het wel miniem: +0,7%. Hij noteerde toen vooral een stijging op sportpronostieken en cadeautickets, en een serieuze terugval op sigaretten. "Ik heb toen wel een opmars binnen de vapingcategorie en alternatieve nicotineproducten mogen optekenen, die dit verlies (niet omzetsgewijs, maar wel volgens winstmarge) gecompenseerd hebben."
Le Plaisir de Lire (Wallonië)
En hoe is het gesteld met Frédéric Campin, uitbater van Le Plaisir de Lire in Chaudfontaine, nabij Luik. De winkel bestaat reeds 25 jaar, Frédéric nam de zaak 6 jaar geleden over en besliste meteen dat er een en ander moest veranderen. In 2019 was het dan zover.
"De winkel was oud en dat correspondeerde niet met het imago dat ik er wilde aan geven", vertelt hij daarover.
Toonbank 2m achteruit
"Helemaal achterin de winkel hebben we een muur laten uitbreken. Zo konden we de toonbank met twee meter naar achteren schuiven. Daarna werd door Interstock het meubilair volledig vernieuwd: onder meer een nieuw persmeubel en een nieuwe tafel in het midden van de zaak waarop bijvoorbeeld nieuwe boeken, waarop ik wel focus, kunnen tentoongesteld worden."
De cijfers van 2020 t.o.v. 2019 geven wel een vertekend beeld, vermits dagbladwinkels tijdens de pandemie als een van de enige winkels open mochten blijven. Maar toch. In 2020 is de omzet met 29%, in 2021 met 10% en in 2022 met bijna 15% gestegen t.o.v. 2019.
"veel overzichtelijker"
"Ik weet heel zeker dat die beslissing ook nieuwe klanten heeft gelokt", vertelt hij nog. "Mijn zaak is nu ook veel overzichtelijker, alles is duidelijker tentoongesteld. Als je binnenwandelt, zie je een opsplitsing in 3 delen."