ad
TabakswarenPremium

DIVERSIFIËREN voor betere winstMARGEs

"HET DOEL IS om zaken aan te bieden die EXCLUSIEF OF UNIEK IN DE REGIO zijn"

La Librairie de la Gare
Librairie de la Gare in Beauraing was tot 1984 een hotel, 'Hôtel du Luxembourg'

Zowat op de kop 10 jaar geleden nam Maxime Stelleman Librairie de la Gare in Beauraing over. Sindsdien heeft hij zijn persoonlijke touch en vooral ook zijn innovatieve ideeën aangebracht in deze zaak die tegenwoordig meer dan alleen kranten en loterijbiljetten verkoopt. Ideeën heeft hij te over, en de projecten bloeien en groeien op het ritme van de tijd en van zijn inspiratie. Dankzij zijn vernieuwingen kan zijn zaak zich op een positieve manier ontplooien doorheen bijzonder moeilijke tijden voor bedrijven in het algemeen en voor zelfstandige krantenwinkels in het bijzonder.

OVERNAME IN 2014

"Indertijd was ik op zoek naar werk in de buurt, toen een vriend van mij me een job aanbood in een van zijn Night & Day krantenwinkels. Ik heb enorm genoten van die ervaring. Het contact met de klanten, de gediversifieerde branche,... . Enkel instaan voor de aankopen en managen ontbraken er voor mij nog aan. En zo werd ik ervoor gewonnen om als zelfstandige te beginnen, een familietraditie. Er restte me enkel nog de juiste zaak te vinden voor een overname", vertelt Maxime Stelleman.

Zo viel zijn oog iets meer dan tien jaar geleden op Librairie de la Gare in Beauraing, die sinds 1984 bestond en ondertussen aan vernieuwing toe was. De zaak ligt pal tegenover het station van Beauraing en was tot 1984 een hotel: het Hôtel du Luxembourg.

HEROVERWEGING aanbod

Bij de overname van de zaak in 2014 was het een zeer traditionele krantenwinkel die kranten, tijdschriften, sigaretten, loterijartikelen en enkele boeken verkocht.

Maxime Stelleman
In de loop der jaren heeft Maxime Stelleman het aanbod van zijn zaak heroverwogen en nieuwe activiteiten toegevoegd

In de loop der jaren heeft Maxime Stelleman het aanbod van zijn zaak heroverwogen en nieuwe activiteiten toegevoegd die niet alleen de omzet verhogen maar vooral betere winstmarges opleveren. En iedereen in de sector weet dat het de marges zijn die het mogelijk maken om rond te komen, die het moeilijkst te vinden zijn en die in dit soort zaken vaak ontbreken.

UNIEKE EN EXCLUSIEVE DIENSTEN

"Het doel was om ideeën voor diensten uit te werken en
zaken aan te bieden die exclusief of uniek in de regio zijn"

"Het eerste jaar was een jaar van observatie", vertelt Maxime, "om beter te begrijpen wie de klanten van de winkel juist zijn, hun behoeften en verwachtingen in kaart te brengen en nieuwe niches te vinden."

Al snel werd duidelijk dat het station een jong publiek aantrekt en dat het dus nodig was om de winkel te onderscheiden van de meer traditionele krantenwinkel in het centrum van de stad.

"Het doel was dan om ideeën voor diensten uit te werken en zaken aan te bieden die exclusief of uniek zijn in de regio", benadrukt Maxime.

EEN performante FOTOdienst

Zo biedt de krantenwinkel sinds het tweede jaar na de overname een dienst aan voor de ontwikkeling van digitale foto's. "We zaten toen al zo'n vijftien jaar in het digitale tijdperk en ik ben en blijf ervan overtuigd dat het meer dan ooit noodzakelijk is om de technologie van het moment te volgen en de aanverwante trends bij te blijven."

Vervolgens kreeg de krantenwinkel er een fotohokje bij: het enige in de omgeving en bovendien eentje dat perfect werkt, wat in de meeste zaken niet altijd het geval is.

"Ik zorg ervoor dat het altijd werkt. Ik doe soms wat technische klusjes en voer de reparaties zelf uit, wat niet alleen tijd maar ook geld bespaart, en er vooral ook voor zorgt dat het altijd werkt, zonder pannes. Ik heb me leren behelpen en merkte al snel dat dat mij goed afging en dat het er hoe dan ook niet slechter op kon worden. En dat terwijl ik de klant er een dienst mee verleende", vertelt Maxime Stelleman.

Photomaton: ontwikkeling van digitale foto's
De krantenwinkel kreeg er een fotohokje bij: het enige in de omgeving en bovendien
eentje dat perfect werkt, wat in de meeste zaken niet altijd het geval is

De 'FRIEND'S BOX'

Een andere dienst die de krantenwinkel aanbiedt is de verhuur van fotoboxen onder de naam 'Friend's Box' voor feesten en belangrijke levensgebeurtenissen. De slogan van deze boxen houdt op zich al iets in: "Een aandenken naar je evenbeeld. Jongeren zijn er dol op. Het is een toestel dat de klanten ter beschikking staat om op het moment zelf foto's als aandenken te maken en te ontwikkelen."

La Friends Box past helemaal bij deze tijd
De Friend's Box is een multifunctionele selfiestand of photobooth!

Helaas viel Maxime's aankoop van het eerste toestel samen met de komst van het coronavirus, waardoor de opstart wat traag verliep. Maar ondertussen heeft hij de schade goed ingehaald, want momenteel heeft hij al vijf van deze toestellen waarmee hij originele aandenkens in fotovorm kan maken op feesten, bruiloften, verjaardagen, doopsels, enz.

Het is een toestel dat helemaal past bij de tijd, daar jongeren tegenwoordig naar hartenlust foto's maken met hun smartphones om die dan te delen op sociale netwerken.

Nog even meegeven: een van de toestellen van de krantenwinkel staat nu ook permanent bij voetbalclub Standard in Luik. "Die vertegenwoordigt een knap deel van mijn omzet en levert vooral mooie winstmarges op", benadrukt Maxime.

3.000 PAKJES PER MAAND!

Naast de activiteit rond foto's behandelt de krantenwinkel ook een grote lading pakjes van niet minder dan 9 gespecialiseerde verdelers, waaronder Mondial Relay, UPS, DHL, PostNL, GLS, DPD, Homerr... en zelfs Bpost, een licentie die moeilijker te verkrijgen is!

"Ik denk dat we ze vandaag allemaal hebben", vertelt Maxime. In totaal passeren er gemiddeld 3.000 pakjes per maand in de winkel. Onlangs nog zijn er werkzaamheden uitgevoerd om alle pakjes te kunnen opslaan in een ruimte met een oppervlakte van 30 m2.

"Dit pakjesverkeer levert ons ook nieuwe klanten op", benadrukt Maxime, "waarvan sommigen ons in de loop der maanden trouw worden. Ze stellen namelijk vast dat we niet alleen een krantenwinkel zijn maar dat we ook andere diensten aanbieden en dat je bij ons ook cadeau-ideeën kunt vinden voor alle gelegenheden en met name voor de eindejaarsfeesten: neem nu de kaarsen, sterke dranken en sigaren die we verkopen. En dat alles dicht bij huis en op bijna eender welk uur van de dag!"

TRADITIONELE EN LOKALE HANDGEMAAKTE KAARSEN

Zoals veel krantenwinkeliers tegenwoordig, biedt Maxime ook een mooi assortiment van de populaire WoodWick-kaarsen aan. Maar ook een breed scala aan puur plantaardige kaarsencreaties uit Charroux, die geproduceerd worden in de streek van Allier in Frankrijk (hij is een van de enige verkopers in de regio), evenals de handgemaakte kaarsen van Les Trésors Rient, die vervaardigd worden in het Waalse gewest.

Nog een manier om zich te onderscheiden van zijn collega's en vooral om zijn klanten een meerwaarde te bieden.

Des boogies de WoodWick
Maxime biedt ook een mooi assortiment aan WoodWick-kaarsen aan, die door de consument zeer gewaardeerd worden

'La Cave de Max'...

Naar het voorbeeld van zijn collega Chez Dan in Jemeppe-sur-Sambre heeft Maxime na de verbouwing van zijn winkel in november 2021 'La Cave de Max' uitgewerkt: zijn eigenste humidor waarin hij een breed assortiment aanbiedt van exclusieve, vaak Belgische, gedistilleerde sterke dranken, zoals gins en whisky's. "Ik doe doorgezet navraag bij de lokale leveranciers om steeds originele en liefst exclusieve sterke dranken in mijn assortiment te hebben."

Zo beschikt de winkel over een prachtige glazen ruimte afgeladen met een breed scala aan bijzondere producten die zowel gegeerd zijn bij veeleisende liefhebbers als gewaardeerd worden door consumenten die op zoek zijn naar een origineel cadeau. En gepaard met deze sterke dranken heeft de winkel ook een klein assortiment aan sigaren.

"Ik ben zelf geen roker, dus het is wat moeilijk voor mij om dit gebied verder te ontwikkelen, maar we hebben in de winkel wel een aantal sigaren, goed bewaard in aangepaste kasten", zegt hij.

La Cave de Max: een humidor voor sterke dranken
'La Cave de Max': Maxime's eigenste humidor met een breed assortiment aan exclusieve sterke dranken

Gepaard met deze sterke dranken heeft Librairie de la Gare
ook een klein assortiment aan sigaren

... MAAR OOK DE vaste waarden

Naast de vaste waarden van een krantenwinkel biedt Librairie de la Gare ook loterijspelen aan en sportweddenschappen, op de drie automaten die in de winkel staan.

Maxime bespreekt de keuze van de kranten en tijdschriften regelmatig met de vertegenwoordiger van AMP om zijn aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op nieuwe producten en zijn klantenkring.

"Ik weet dat dit misschien wat ongewoon lijkt voor een krantenwinkel, maar ik ben ervan overtuigd dat men door met de verschillende vertegenwoordigers te overleggen – altijd met respect en een glimlach – het aanbod zo goed mogelijk kan afstemmen en zo aan de meer specifieke verwachtingen van de klanten kan voldoen. Voor mij is het contact met de handelaren minstens even belangrijk als het contact met de klanten."

De winkel biedt uiteraard het traditionele assortiment van sigaretten en diverse soorten tabak, heeft voorts een mooie verzameling wenskaarten, en er staat ook – verder in de geest van dienstverlening aan de klanten – een Nickel-terminal voor het openen van een bankrekening ter beschikking van de klanten.

6 DAGEN op 7 OPEN

De winkel is elke dag, behalve op zondag, open van 06.00 tot 18.30 uur. Om Maxime bij zijn taak te helpen en om wat van zijn tijd vrij te maken voor de uitwerking van nieuwe ideeën, heeft hij een werkneemster, een leerlinge en een studente in dienst. Vandaag beslaat de winkel zo'n 90 m2.

De zeer ruime openingstijden worden bijzonder gewaardeerd door klanten die hun pakjes komen afhalen.

De klantenkring bestaat voornamelijk uit lokale klanten maar er zijn ook enkele Fransen bij. "De beste publiciteit voor ons is mond-tot-mondreclame, maar we zijn ook actief en goed gevolgd op sociale netwerken zoals Facebook en Instagram, en we hebben een website die we regelmatig updaten", benadrukt Maxime.

"Onze krantenwinkel staat ook bekend om het aantal grote winsten met de Nationale Loterij, en ook dat levert ons veel klanten op! En natuurlijk laten we het niet na om de winsten op onze verschillende sociale kanalen bekend te maken", lacht Maxime guitig.

Le magasin s’étend sur 90m²
Vandaag beslaat de winkel zo'n 90 m2

Librairie de la gare

  • Openingstijden: maandag tot zaterdag van 06.00 tot 18.30 uur (zaterdag vanaf 07.00 uur)
  • Oppervlakte: 90 m2 + 30 m2 voor pakjes
  • Aangeboden diensten: ontwikkeling van foto's, Photomaton, fotobox (Friend's Box), pakjesdienst, cadeaus (kaarsen, sterke drank en sigaren), tijdschriften, kranten, sigaretten, tabak ... en in de toekomst nog meer.
  • Website
  • Actief op Facebook en Instagram
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Françoise Soetens

Meer weten over

ad

Ontdek vorige edities