"JE MOET InvesterEN in je vaste klanten"
uitbaters Scoobydoe in heist over overleven in moeilijke tijden
Niet minder dan 4 verschillende locaties op 28 jaar hebben ze gehad; Jean-Marie D'hondt (52) en Sally Neyts (50), de uitbaters van krantenwinkel Scoobydoe in de Kursaalstraat in Knokke-Heist. De vorige drie locaties van de winkel waren wel telkens in dezelfde straat, maar er is altijd wel een reden geweest om 50 of 200 meter te verhuizen. Het verhaal van een ondernemend koppel ...
Ondernemend koppel
Eerst huurden Jean-Marie en Sally een pand, later kochten ze een ander over, of een locatie was te klein, een andere locatie werd dan weer op 12 jaar tijd tweemaal verbouwd. Alleen al het feit dat je 4 keer verandert van gedacht op bijna 30 jaar tijd, geeft wel aan dat je ondernemend bent. Momenteel is het koppel opnieuw bezig met een kleine remodelling van de zaak.
Dat je vooruit wilt en niet bij de pakken wilt blijven zitten. Het zegt iets over je. Reden genoeg voor een babbel, vonden wij. Sally had daarvoor al ervaring opgedaan in een speelgoed- en viswinkel, haar man Jean-Marie is visser geweest op zee en dokwerker in Zeebrugge.
De locatie op nummer 31 waar het koppel nu zit, was voordien een Press Shop-filiaal. "We hadden allebei zin om iets anders te doen en hebben dit pand overgenomen", vertelt Jean-Marie daarover. "De eerste 8 jaar deed ik én de winkel én dokwerk, maar op een bepaald moment viel dat niet langer te combineren."
A-winkel bij Nationale Loterij
Van in het begin wilden Jean-Marie en Sally zich niet enkel focussen op de drie pijlers van een krantenwinkel: pers, rookwaren en loterijproducten. Of eerder, in hun geval, twee pijlers, want in het begin kon je bij Scoobydoe niet op de Lotto spelen (een erfenis van de overgenomen Press Shop).
"We zijn meteen van alles extra beginnen aanbieden, zoals veel speelgoed en een ruim assortiment aan boeken, net omdat we een krantenwinkel waren zonder een Lotto-aanbod (maar wel met krasloten). We hebben toen elk jaar gevraagd om zo'n aanbod te mogen opstarten, maar dat was indertijd niet zo eenvoudig."
Na 8 jaar aandringen was het dan toch prijs: ook Scoobydoe mocht eindelijk Lotto aanbieden. Vandaag staat Scoobydoe bij de Nationale Loterij gecatalogeerd als A-winkel (het hoogste segment dat voor de meeste verkoop zorgt, met meer dan 12.500 euro per week).
Er zijn in totaal 7 segmenten, en in de hoogste groep zitten niet meer dan 330 winkels verspreid over gans België. Dat zijn uiteraard niet enkel krantenwinkels. De producten van de Nationale Loterij kan je ook in pakweg een Standaard Boekhandel kopen.
Knippen in sports betting
Bij Scoobydoe kan je ook terecht voor sportweddenschappen. Jean-Marie heeft enkele speelterminals staan van Ladbrokes, Bingoal en Betfirst.
"De terminal van Ladbrokes was de eerste die we installeerden, vrij snel eigenlijk, zo rond 2002–2003. In het begin draaiden die allemaal heel goed, maar corona heeft deze business de das omgedaan. Spelers konden voordien wel al online gokken, maar veel spelers die voordien in de winkel binnenkwamen zijn na de crisis niet meer teruggekomen."
Jean-Marie denkt er echter niet aan om ermee te stoppen. "Maar we gaan wel ons aanbod verminderen. Momenteel staan er ook maar twee van de vier aan, omdat het nu wel heel kalm is. En op termijn ga ik enkel nog de terminal van Bingoal en Betfirst overhouden: die draaien ook het beste."
Groot aanbod speelgoed
Jean-Marie en zijn vrouw hebben geen gewone krantenzaak. In Scoobydoe vind je een gigantisch groot aanbod aan speelgoed (goed voor 12% van zijn totale omzet). Dit valt ook meteen op als je de winkel binnenwandelt.
"Met speelgoed waren we van in het begin actief. De oppervlakte van één van onze vorige locaties was 280 m2, waarvan 210 m2 ingenomen werd door speelgoed. We hebben dat pand echter verlaten omdat er te veel bouwschade aan was en we te veel centen in herstelwerkzaamheden moesten stoppen."
De huidige zaak is toch ook al makkelijk 200 m2. En alle speelgoed heeft een plaatsje gekregen in zelf gemaakte rekken. "We doen hier alles zelf", benadrukt Jean-Marie: "onderhoud, kuisen, stockage ..."
Zijn speelgoed haalt Jean-Marie bij meerdere groothandels, ook buitenlandse. In België zijn er misschien maar twee meer over. Terwijl het koppel vroeger alles rechtstreeks aankocht bij fabrikanten zoals Lego, Playmobil, Hasbro ... Nu moet je er meer naar zoeken. "Ook daar verkopen we zeker nog genoeg van, maar het is eveneens een stuk verminderd in vergelijking met vroeger."
De grote boosdoener is volgens Jean-Marie de online verkoop. "Vroeger had je misschien één computer per gezin, vandaag heeft iedereen ten minste één laptop. Ik geloof gerust dat er voor elke verkochte laptop één klant minder is voor ons." Hetzelfde geldt voor kranten en tijdschriften. "Schandalig hoe laag de abonnementsprijzen daarvoor vandaag liggen."
Boeken en pers
Ook het aanbod aan boeken en persartikelen is, naar huidige maatstaven, vrij groot. "Ook daarvan hadden we er vroeger veel meer", benadrukt Sally. "AMP werkt nu wel anders, en beter dan vroeger", wil Jean-Marie daarover kwijt.
"Niet-verkochte titels worden vandaag veel sneller uit de rekken gehaald, en dat vind ik een goede zaak. Bovendien verkopen we misschien wel minder kranten en tijdschriften, maar onze omzetcijfers in deze categorie stijgen wel. De titels zijn duurder geworden, en er zijn nog steeds genoeg mensen die eens 'een boekske' in hun handen willen hebben."
De boeken komen binnen via distributeur Daphne en ook wel rechtstreeks via Lannoo. "Zij adviseren ons welke titels zullen aanslaan, en ook via de media komen we te weten welke titels we zeker in huis moeten halen." De marges op boeken liggen ook hoog: tussen 30 en 36%, op specials soms 45%."
"We verkopen misschien wel minder kranten en tijdschriften,
maar onze omzetcijfers in deze categorie stijgen wel"
Geen pakjes meer
Met pakjes verhandelen is het koppel gestopt. "Dat neemt bijzonder veel plaats in beslag en het is ook wel veel extra werk voor te weinig geld", vertelt Jean-Marie. "We vonden de aftersales bij bpost echt bedroevend. Je verdient er bovendien niet meer genoeg aan en je hebt geen minuut rust. Dat was het einde van onze functie als pakjesdienst."
Investeer in je klanten
"Als je wilt blijven bestaan, moet je vandaag investeren in je klanten", vertelt Jean-Marie over de moeilijke job die hij en zijn vrouw uitoefenen. "Het is belangrijk dat je je klanten kent, dat je weet waarvoor ze binnenkomen en dat hun 'gerief' eigenlijk al zo goed als klaar ligt. Ik weet perfect wanneer 'weekklanten' zullen binnenwandelen, en wat ze nodig hebben."
"Ook de meeste dagklanten ken ik heel goed. Op dat vlak is het nabestelsysteem dat AMP heeft geïnstalleerd wel een pak sneller dan vroeger, en dat is goed nieuws voor ons."
"We staan hier alle dagen, van 's morgens tot 's avonds, zelf", vult Sally aan. "We hebben ooit wel eens een verkoopster in dienst gehad, maar hoorden toen van meerdere klanten dat ze liever door ons bediend werden, omdat we perfect weten wat hun wensen zijn. Na 28 jaar ken je je vaste klanten toch wel vanbinnen en vanbuiten. Voor sommigen ligt hun gerief ook al klaar nog voor ze binnenstappen."
Consequent beschikbaar zijn voor je klanten, dat is wat het koppel heel belangrijk vindt. Hen helpen en voortdurend adviseren.
Trends uit het binnenland
Hoe is het om aan de kust te verkopen? "Wij zijn hier zeker geen trendsetter", aldus Jean-Marie. "Maar anderzijds, als iets in pakweg Antwerpen niet aanslaat, moet je het hier ook niet proberen. Hier wonen veel tweedeverblijvers, en die vertellen ons over de trends die ze zien in de steden waar ze wonen. Zo komen ook hier trends tot ontwikkeling."
toekomst
Investeren in sigaren
En wat brengt de toekomst voor dagbladhandel Scoobydoe? "Vorig jaar zijn we gestart met de verkoop van longfillersigaren in humidors", vertelt Jean-Marie. "De verkoop daarvan begint aardig te draaien, en consumenten vind je al vanaf 20 jaar. Waarschijnlijk gaan we op korte termijn dat segment nog uitbreiden en verplaatsen. Dat staat nu vlak naast het speelgoed en da's misschien niet zo'n goed idee."
"Ik zou een groter sigaren- en bijhorend drankenassortiment (whisky en rum) willen aanbieden in de buurt van de speelautomaten, waarvan er dus al zeker twee zullen verdwijnen." Zijn sigaren haalt hij bij een lokale sigarenclub en bij Vandermarliere Cigar Family." Momenteel heeft Jean-Marie twee kasten, maar hij denkt dus aan uitbreiding.
Inspelen op wat in de buurt gebeurt
"We kijken ook altijd wat er in de straat en de buurt gebeurt. We vernieuwen bijvoorbeeld de batterijen van uurwerken omdat de lokale juwelier ermee gestopt is en ons kwam vragen om die business over te nemen." Ook was en droogkuis is een dienst die je bij Scoobydoe vindt, "in samenwerking met Sint-Michiel uit Brugge. Daar verdien je iets aan en het is ook aangenamer werk dan pakjes verhandelen."
"Je moet ook de lokale handelaars als collega's behandelen", legt Jean-Marie zijn visie verder uit. "Er is ooit eens sprake geweest om kranten te verkopen bij bakkers. Ik heb toen de bakker achter de hoek gevraagd die service toch maar niet op te starten. Ik verkoop toch ook geen broden, zei ik hem, en de afspraak was meteen beklonken. Kleine handelaars moeten elkaar helpen."
"Kleine handelaars moeten elkaar helpen.
Ik verkoop geen brood, mijn buurman verkoopt geen kranten"
Dagbladwinkel Scoobydoe is open van maandag tot en met zaterdag van 06.30 tot 18.30 uur.